Lata
In Lata run je je eigen fabriek, meer bepaald je gaat vissen inblikken ! Je koopt grondstoffen zoals sardines, makreel, tomaten en olijfolie. Met deze grondstoffen probeer je een zo goede mogelijke productielijn op te zetten zodat je kan produceren. En je verkoopt je producten aan klanten in binnen- en buitenland voor geld. Met dat geld kan je doelkaarten kopen die punten opleveren. Elk doel is een beetje anders, en hoe slim je je productie inricht, bepaalt uiteindelijk hoeveel punten je scoort. Even al een weetje tussendoor “Lata” is Portugees voor blik en aangezien je hier in het spel visjes in blik gaat produceren is dit een zeer passende naam, leuk gevonden toch?
In het begin van de ronde gaan alle spelers bieden voor de speelvolgorde. In een ronde hebben alle spelers 9 acties, en via een blind bod bepaal je wie als eerste aan de beurt komt. Hoe hoger je biedt, hoe sneller je aan de beurt komt, maar dat gaat ten koste van het aantal acties dat je nog overhoudt om te produceren en verkopen.
Zodra de beurtvolgorde bepaald is, zal elke speler om beurt starten met het kiezen van een kaart of een set van kaarten uit het open aanbod van productiekaarten. Deze kaart(en) worden vervolgens neergelegd in de fabriek van de speler, de speler kiest de volgorde en plaats. Op deze kaarten staan grondstoffen zoals sardines, tomaten, makreel en olijfolie, die je in je machines stopt om blikken met verschillende smaken te maken. Bij het plaatsen van de kaarten in de fabriek zijn de eerste twee locaties gratis, maar vanaf de derde betaal je een extra bedrag om nieuwe machines in je fabriek te plaatsen. Eenmaal toegevoegd, mogen kaarten niet meer verplaatst worden, dus goed plannen is belangrijk! Je mag wel een kaart over bouwen, maar hiervoor betaal je dan ook een kost als deze er is.
Vervolgens zet je je machines aan het werk: je fabriek produceert van links naar rechts en van boven naar onder, waarbij je kaarten gebruikt zonder ze echt op te maken. Dit levert je verschillende producten op zoals sardines, sardines in tomatensaus, of makreel in olijfolie. Met deze producten ga je vervolgens de markt op om te verkopen. Het verkopen van een product geeft je geld.
Met dit geld kan je vervolgens doelkaarten kopen die punten waard zijn. De speler die een volledige kaart met de verkoop heeft kunnen afwerken krijgt ook de kaart zijnde de markt. Markten scoren op het einde extra voor iedere vlag die je hebt verzameld, en voor elk setje van dezelfde landen. Verder zijn er ook doelkaarten die punten opleveren voor dingen zoals je totaal geld, je aantal opgewaardeerde machines, en de landen waar je actief bent. Kortom, er zijn een hoop wegen naar de overwinning, en iedereen speelt voor zijn eigen doelen.
Ik had bij het spel al van in het begin een goed draaiende fabriek, waarbij ik al snel wat producten kon verkopen en volledige markten kon afsluiten. Hierdoor kreeg ik snel doelkaarten en een hoop vlaggen binnen. Het uitdagende is echt dat evenwicht: bied je hoog om snel kaarten te pakken, of speel je wat zuiniger om meer acties te hebben voor productie? Ik koos er deze keer voor om vooral in te zetten op makreel in olijfolie. Aan het eind van het spel leverden die vlaggen en setjes mij een heleboel extra punten op, maar helaas was ik niet de winnaar. Ik ben alvast klaar voor een nieuw spel en deze keer ben ik gedrevener dan ooit om te winnen.
Dit spel is geschonken door Hot Games en is vanaf november te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers : 1 - 4
Leeftijd : vanaf 8 jaar
Speelduur : 20 - 45 minuten
Reacties
Een reactie posten