Quoridor Pac-Man
Pacman was één van mijn favoriete spelletjes in de vroege jaren 80 op mijn Colecovision spelconsole. Hij staat nog op zolder, aangesloten op een oude TV, maar toch voel ik me comfortabeler als ik deze Quoridor Pac-Man op tafel kan leggen in een warme living, om samen met vrienden te spelen in plaats van alleen op een kille zolder.
Bij het uitpakken van het spel valt de hoge kwaliteit van de componenten op. De spookjes en pacman zijn zeer nauwkeurig afgewerkt, maar vooral het spelbord is degelijk en zeer zwaar. De figuurtjes zitten mooi voor een venstertje indien het spel ingepakt is, en dat geeft een extra touch.
De spelregels zijn op de 3 tal minuutjes te lezen. En op die 3 minuten heb je dan de spelregels voor 2 spellen gelezen, want er zijn 2 spelmodi.
In een eerste spelmodus kunnen 2 of 4 spelers het tegen mekaar opnemen. Elke speler kiest een spookje en plaatst deze in het midden aan de zijkant. De bedoeling is om als eerste de overkant te bereiken. Met 2 spelers krijgt elke speler 10 muurtjes, met 4 spelers krijgt iedereen er 4.
Ben je aan de beurt, heb je de keuze om een vakje horizontaal of verticaal te bewegen. Je zal rekening moeten houden met het feit dat je niet door muurtjes kunt bewegen. Kies je om niet te bewegen, kan je een muurtje plaatsen om de andere spelers het wat moeilijker te maken. Let wel op dat je een speler niet gevangen zet tussen 4 muren, dat is niet toegestaan.
De 2e spelmodus is het klassieke pacman spel. 1 speler kiest om met pacman te spelen, de andere speler(s) kiezen voor de spookjes. Er wordt een veld klaar gezet dat je in de handleiding terug kunt vinden, met 4 spookjes, pacman in het midden enkele muurtjes en 4 pilletjes. Het doel van pacman is om de 4 pillen op te eten, de bedoeling van de spoken is 3 keer pacman proberen te pakken. Pacman heeft dan ook 3 levens om het spel tot een goed einde te brengen.
Pacman start met bewegen, en mag telkens 2 vakjes bewegen in horizontale of verticale richting. Daarna mogen de spookjes 1 vakje bewegen, tenzij ze loodrecht zicht hebben op pacman, zonder muur ertussen. In dat geval mogen ze 2 vakjes bewegen. Lukt het pacman om een pil te eten, dan mag deze nog 3 vakjes extra bewegen. Als pacman tijdens deze 3 extra stappen een spook te pakken krijgt, is dat spook uitgeschakeld tot een volgende ronde.
4 keer een pil eten en pacman wint, of 3 keer pacman vangen en de spoken winnen. Zo simpel is het.
Quoridor Pac-Man is dan ook een zeer leuk tussendoortje met zeer eenvoudige regels. Automatisch speel je verschillende spelletjes omdat iedereen wel eens een keertje met pacman wilt spelen.
Dit spel is geschonken door Gigamic en is vanaf november te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers : 2 - 5
Leeftijd : vanaf 8 jaar
Speelduur : 15 minuten
Reacties
Een reactie posten