Slime monster

Er waren eens huiveringwekkende avonturiers die de kerkers binnenvielen waar slijmmonsters leven. De slijmmonsters willen hun territorium verdedigen. Je gaat je slijmmonsters spelen, de speler die geen kaarten meer overhoudt of als alle andere spelers kunnen geen actie meer spelen, wint.


Er worden 8 avonturiers (7 bij 2 spelers) op tafel gelegd in een willekeurige volgorde en naargelang het aantal spelers krijg je een aantal slijmmonsters gedeeld, deze leg je gedekt voor je. Zorg ervoor dat iedereen aan de paskaarten en de fiches kan. Je kiest zelf wie mag beginnen. Als je aan de beurt bent moet je 1 van de acties spelen. Je speelt 1 of meer slijmmonsterkaarten, een slijmmonsterkaart kan alleen gespeeld worden in een hogere rij als er al 2 kaarten onder liggen. Je kan de kaart erboven enkel spelen als het getal op je kaart overeenkomt met het optellen, aftrekken, vermenigvuldigen of delen van de getallen op de rij eronder. Je kan meer dan 1 kaart spelen als je de kaart boven de kaart die je net speelde kan leggen. Je kan wel meerdere keren een kaart op dezelfde rij leggen, zolang je maar de kaart een rij boven een kaart speelt die je die beurt hebt gespeeld. Een andere actie die je kan spelen is dat je een kaart voor je wisselt met een kaart die in het midden op tafel ligt. De voorwaarden zijn wel dat het nog steeds moet kloppen (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen of delen van de kaarten eronder) en er mag geen kaart boven liggen. De getallen op de 2 kaarten moeten wel verschillend zijn, je mag dus geen 5 wisselen met een 5. Nadat je gewisseld hebt, draai je de kaart die je hebt weggenomen van het midden van de tafel om en legt deze voor je. Als je deze kaart nu wil spelen, mag je kiezen welk getal van de getallen die op de kaart staan je gaat gebruiken. Als jij die beurt nog een kaart erboven wil spelen, gebruik je hetzelfde getal, maar in de volgende beurt van je tegenspeler kan deze een andere waarde gebruiken op deze kaart. Als je dit hebt gedaan, mag je een fiche nemen, deze mag je nemen van een andere speler of vanuit het midden. De fiche van een bewerking die jij hebt, mag niet meer gebruikt worden door de andere spelers, dus als iemand de + en iemand de – heeft, moeten de overige spelers om een kaart te leggen vermenigvuldigen of delen. De laatste actie die je kan doen is passen. Je neemt een paskaart en legt deze voor je. Je mag maar 1 keer passen in het spel, dus als je een paskaart hebt en je kan terug geen andere actie uitvoeren, dan draai je je paskaart om en is het game over. Een spel stopt onmiddellijk als een speler geen kaarten meer heeft of er is maar 1 speler die geen game over voor zich heeft liggen. De speler die al zijn kaarten kwijt is of die als enige geen game over heeft, wint het spel.


Er is ook een variant voor 2 spelers, je legt dan maar 7 avonturiers en het spel stopt niet onmiddellijk als een speler geen actie kan uitvoeren. Als de startspeler geen actie meer kan uitvoeren, dan speelt de andere speler nog een actie. Als de niet startspeler geen actie meer kan uitvoeren stopt het spel wel onmiddellijk. De speler met de minste kaarten wint het spel, als dit gelijk is, dan tel je alle waarden op de kaart op, degene met het laagste getal wint, je telt wel enkel het laagste getal van de kaarten die omgedraaid zijn.
Als je het spel al meerdere keren gespeeld hebt kan je wat variatie brengen in het spel door het wat moeilijker te maken, in de handleiding staan enkele tips.


Dit spel werd geschonken door Dicetreegames en kan vanaf november gespeeld worden bij Het Geel Pionneke.

Aantal spelers: 2 – 5
Leeftijd: vanaf 6 jaar
Speelduur: 20 minuten

Reacties

Populaire posts