Shadow House The Code
In Shadow House The Code zijn de spelers verzameld om de kluis van een overleden crimineel te openen. Helaas kent niemand de exacte code, maar gelukkig beschikt iedereen over geheime hints die je toelaten deze code te deduceren. Ontcijfer deze hints zonder zelf al te veel prijs te geven, en misschien word jij de eerste die toegang krijgt tot de kluis en zijn waardevolle inhoud.
Voor een klein kaartspel zit er toch behoorlijk wat materiaal in het doosje. De kluis zelf is een kartonnen niemendalletje dat je eenvoudig kan afsluiten en waarin 2 codekaarten zullen bewaard worden. Die worden gekozen uit een set van twee maal 10 kaarten (0 tot 9 in verschillende kleuren). De overige kaarten worden geschud en rondgedeeld over de deelnemers, die ze gedekt voor zich leggen in oplopende volgorde van links naar rechts.
In dat rijtje komt ook de karakterkaart van de speler te liggen. Die heeft standaard waarde 5. Afhankelijk van de spelmode wordt die open of gedekt gelegd, omdat de open kant ook de factie van het karakter weergeeft (er zijn 3 facties). Daarnaast krijgt iedereen nog een setje clue-tokens in zijn kleur (waarde 1-8,) met een afbeelding van een smakelijk uitziende cocktail, en legt die gedekt voor zich. Om de puntenstand bij te houden beschikt elke speler nog over een scorekaart en een scorefiche. Verder is er nog een overzichtskaart voor de acties, een 'Safe Keeper' kaart voor later en een kaart om de overwinningscondities te resumeren. Deze komen centraal te liggen als algemene info.
De actieve speler heeft keuze uit 3 acties waarvan hij er exact 1 mag doen. De eerste actie heet 'een drankje nemen'. Hierbij trekt de speler 2 clue-tokens uit zijn voorraad en legt deze tussen zijn codekaarten zodanig dat alle kaarten links van de clue kleiner of gelijk zijn aan de clue, en alle kaarten rechts groter of gelijk aan de clue. De andere spelers doen hetzelfde, maar dan met maar 1 clue-token.
Hierdoor komt er stilaan een beter zicht op welke kaarten iedereen heeft, en na een tijdje kan dus de tweede actie 'graven' genomen worden. De speler wijst dan een kaart van een medespeler aan en doet een gok omtrent de waarde van de kaart. Is dit correct, dan wordt de kaart onthuld en mag de speler opnieuw gokken op een andere kaart. Als de laatste kaart van een speler bekend is, mag die speler een laatste gok doen op de code in de kluis (zie actie 'kluis openen'). Hij moet bovendien zijn karakter omdraaien en verliest daarmee het recht op puntendeling voor zijn factie. Was de gok fout, dan moet de actieve speler een eigen kaart onthullen. Maar hij mag dan geen 'laatste gok' doen als dit zijn laatste kaart was.
De laatste actie is 'de kluis openen'. De speler zegt dan luidop de combinatie die hij vermoedt en controleert dit met de kaarten in de kluis. Is dit juist, dan scoort hij 2 punten, eventueel te delen met een ander factielid (indien nog actief). Is het fout, dan wordt hij 'Safe Keeper' en hij zal van dan af de pogingen van de anderen valideren. Hij speelt verder nog wel mee, maar kan enkel de acties 'een drankje nemen' of 'graven' doen. Let op: hij kan nog wel 2 punten scoren als de anderen 3 maal fout gokken.
Er worden zo meerdere rondes gespeeld tot iemand 3 punten of meer heeft. Dan eindigt het spel en wint diegene met de meeste punten. Bij gelijkstand wordt gewoon een extra rondje gespeeld tot er een duidelijke winnaar is.
Het spel kan ook in 'Conspiracy' mode gespeeld worden. De acties 'drankje' en 'graven' worden dan vervangen door 'stel een vraag'. De speler geeft dan twee 2 clue-tokens aan een andere speler die dan moet zeggen hoeveel kaarten van die waardes in zijn rij liggen. Die speler moet daarna ook de tokens op de gepaste positie in de rij leggen. De actieve speler kan ook zichzelf viseren. Nog een verschil is dat na een foute gok op de kluis de speler uit het spel ligt. Alleen wie juist gokt kan dus punten scoren.
Shadow House The Code is een snel deductiespel. Het artwork is niet echt spectaculair, maar doet zijn best om een 'jaren 20' sfeer op te roepen. De afwerking is degelijk te noemen, alhoewel de kluis wat simplistisch aanvoelt. Het spel is snel uitgelegd en speelt vlot. Logische denkers hebben waarschijnlijk een voordeel, maar kunnen soms afgetroefd worden door snelle gokkers. Voor diepgang moet je hier niet zijn, voor snel spelplezier dan weer wel.
Dit spel werd geschonken door EmperorS4 en is vanaf nu te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers: 3 -
5
Speelduur: 15 - 30 min
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Reacties
Een reactie posten