My Shelfie: the dice game

My Shelfie The dice Game is een spel waarin je probeert je eigen boekenplank zo slim mogelijk in te vullen! 

Elke speler krijgt een bord met een boekenplank van 5 rijen en 5 kolommen. Tijdens het spel probeer je combinaties te maken met dobbelstenen om items op je boekenplank te markeren. Elke beurt rol je 6 dobbelstenen. Je mag twee keer opnieuw rollen om de beste combinatie te maken. Vervolgens gebruik je deze dobbelstenen om één tot maximum drie items op je boekenplank te markeren, afhankelijk van de dobbelsteensymbolen. De iconen op je boekenplank laten zien welke dobbelstenen je nodig hebt om items te markeren.  Het aantal dobbelstenen van een item bepaald in welke kolom je het item mag markeren. Probeer zo slim mogelijk te kijken welk item je nog nodig hebt, alleen als je ten minste 3 items in een rij of kolom hebt gemarkeerd, scoor je punten aan het einde van het spel!

Als je erin slaagt om alle 5 de items in een rij of kolom te markeren heeft dit effect op je tegenstanders.  Zodra er iemand een rij of kolom volledig gemarkeerd heeft moeten de andere spelers alle resterende open items van deze rij of kolom blokkeren en kunnen ze deze items niet meer markeren. Het wordt dus een beetje tactisch: welke rijen of kolommen maak je als eerste vol, en hoe kan je tegenstanders hinderen?

Het spel eindigt zodra één speler twee volledig gemarkeerde of doorgestreepte rijen heeft. Dan krijgt iedereen nog een laatste beurt. Daarna tel je je punten: je krijgt alleen punten voor rijen en kolommen waar je minstens 3 items hebt gemarkeerd.  De speler met de meeste punten wint!

Het spel speelt heel vlot en vraagt zelf voor nog een keer gespeeld te worden.  Zo had ik tijdens het eerste spel bijna een kolom af, maar mijn vriend was me net voor en blokkeerde die hele kolom! Mijn hele strategie om zeep, maar ik had nog de kans om ergens anders enkele rijen vol te krijgen, waardoor ik alsnog kon winnen. My Shelfie, the dice game is voor mij een leuk, kort, tussendoor spel met voldoende  tactiek en verrassingen.   Speel jij een keer met me mee?

Dit spel is geschonken door Cranio Creations en is vanaf november te spelen bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers : 2 - 4
Leeftijd : vanaf 8 jaar
Speelduur : 20 minuten

 

Reacties

Populaire posts