Camargue

Camargue is een vlot en strategisch puzzelspel. Samen bouwen de spelers aan het landschap van Camargue met behulp van verschillende landschapstegels. Iedere speler scoort punten door slim tegels aan te leggen. Voordat het spel begint, wordt de starttegel in het midden van de tafel klaargelegd. Elke speler ontvangt een scorebord en begint met drie tegels.

De tegels bestaan uit verschillende landschapstypes: stad, water, graan, bos of lavendel. Elk type is vertegenwoordigd door een specifieke kleur en er loopt een weg over de tegel. Deze weg kan een bocht, kruispunt, T-splitsing of een rechte weg zijn. Naast de landschapstegels zijn er ook 5 noodtegels en 10 helpertegels. Er zijn twee helpertegels per kleurgebied. Alle tegels, behalve de noodtegels, worden geschud en als voorraad naast het bord gelegd.

In een beurt plaatst een speler een landschaptegel om punten te scoren, of legt hij een helpertegel af. Meestal leg je in je beurt een tegel uit je hand aan het landschap in het midden van de tafel. De plaatsing van je tegel bepaalt het aantal punten dat je scoort. Je verdient punten door je tegel aan te leggen bij tegels van dezelfde kleur. Hoe groter je het aaneengesloten gebied van die kleur maakt, hoe meer punten je krijgt. Je telt het aantal tegels in het gebied en vermenigvuldigt dat met het aantal zijden waarmee je je tegel aanlegt.

Bijvoorbeeld: je legt een paarse tegel aan tegen een paars gebied dat al uit drie tegels bestaat. Als je je tegel met één zijde tegen een andere paarse tegel legt, scoor je 4 punten (4 tegels * 1 zijde).

Er zijn enkele plaatsingsregels. Je mag je tegel alleen plaatsen volgens de juiste oriëntatie (elk tegel heeft een icoontje rechtsboven) en alle tegels moeten op dezelfde manier georiënteerd zijn. Daarnaast moet de weg op je tegel aansluiten op een reeds bestaand pad en mag je het pad niet onderbreken. De tegel moet volledig aansluiten via een zijde; diagonaal plaatsen is niet toegestaan.

Naast het plaatsen van een tegel, kun je tijdens de beurt van een andere speler een helpertegel inzetten. Door een helpertegel te spelen, scoor je hetzelfde aantal punten als de speler die aan de beurt is, mits je helpertegel dezelfde kleur heeft als de tegel die je medespeler speelt. Je legt de helpertegel voor je neer en puzzelt deze pas in je volgende beurt aan, zonder extra punten te scoren, omdat je deze al hebt ontvangen. In die beurt mag je geen andere tegel spelen. Na je beurt vul je je hand aan tot drie tegels.

In het uitzonderlijke geval dat je geen tegel kunt spelen, mag je een noodtegel gebruiken. Deze moet je naast een bestaande tegel plaatsen, maar zo dat je een volledig nieuw pad creëert.

Zodra de laatste tegel is gepakt om een hand aan te vullen, leggen alle spelers hun resterende tegels aan. De speler met de meeste punten wint het spel.

Hoewel het een puzzelspel is, vereist Camargue strategisch nadenken. Je wilt je tegels bewaren voor het moment waarop ze je de meeste punten opleveren, maar te lang wachten kan riskant zijn. Een andere speler kan het gebied 'verpesten' door een tegel van een andere kleur aan te leggen. Een leuk iets is ook het scoresysteem, waarbij je met houten blokjes de punten bijhoudt. Je hebt een blokje voor de eenheden, tientallen en honderdtallen. Ik ben alvast fan.


Dit spel is geschonken door Abacus Spiele en is vanaf november te spelen bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers : 2 - 6
Leeftijd : vanaf 8 jaar
Speelduur : 45 minuten

 

Reacties

Populaire posts