Sandbag

 

Tiens, Ted Alspach, waar kennen we die ook al weer van? O ja, The Palace of Mad King Ludwig, Ultimate Werewolf en een resem andere franchises zoals One Night ... , Age of Steam, Suburbia en dan vergeet ik er waarschijnlijk nog wel wat. Kortom, iemand die zijn sporen in de spellenwereld al ruimschoots verdiend heeft. Vandaag nemen we van hem Sandbag onder de loep, een kaartspel geïnspireerd door de ballonvaart waar de associatie met zandzakjes inderdaad niet ver weg is.

Het is er een in de categorie 'slagen halen', maar dan wel zo weinig mogelijk. Elke slag is namelijk een of meer punten, en het is juist de bedoeling om zo weinig mogelijk punten te halen. Gelukkig kan je in een slag ook raketkaarten ophalen die minpunten opleveren (-5 en -7) waardoor je je totaal wat kan drukken. Verder kan de troef gedurende het spel wijzigen en is er een mechanisme om kaarten in je beurt te ruilen zodat je toch kans hebt onder een slag uit te komen. Om te winnen zal je deze bijzonderheden dus optimaal moeten uitbuiten.

Het deck bestaat uit een aantal ballonkaarten in 5 kleuren, telkens met waarde 0 tot 10. Afhankelijk van het aantal spelers komen daar nog een aantal raketkaarten bij van -5 of -7. Deze worden geschud en gelijk verdeeld over alle spelers. Vervolgens geeft iedereen tegelijk 1 kaart naar keuze door aan zijn linkerbuurman en een ander aan zijn rechterbuurman. Van de resulterende hand legt iedereen nu ook tegelijk 2 ballonkaarten open voor zich (de 'mand' genoemd) en daaronder 1 gedekte kaart dwars (de zandzak). Voor de initiële troef wordt gekeken welke kleur het meeste voorkomt in alle manden. Bij gelijkstand telt de hoogste totaalwaarde en indien dan nog gelijk zijn alle betrokken kleuren troef! De startspeler is diegene met de hoogste (open) troefkaart, of in extremis wie het dichtst bij de deler zit.


 De startspeler mag als eerste een kaart spelen. En hier wordt het al direct ingewikkeld: naast een handkaart mag hij er ook voor kiezen een open kaart van een andere speler te nemen (deze wordt dan geruild voor een handkaart die gedekt in de plaats komt). Een laatste alternatief is het spelen van je zandzakkaart. Deze blijft evenwel gedekt in de slag en kan dus nooit winnen. Ideaal dus om van slag te geraken. Je mag ook een raketkaart uitkomen, maar dat is eerder een cadeau omdat je hier ook de slag niet mee kan winnen.

De volgende speler moet volgen als hij kan, anders mag hij eender welke kaart spelen (zelfde opties als de startspeler), ook de zandzak . Troef spelen mag, maar aangezien je zo weinig mogelijk slagen moet halen is dat niet aan te raden. De slag gaat uiteindelijk naar de hoogste kaart in troef of de uitgekomen kleur. Speciale regels zijn voorzien indien er alleen maar zandzakken of raketkaarten gespeeld zijn. Let er ook op dat de troef dynamisch kan wijzigen, zelfs tijdens een slag (als iemand een kaart uit een mand neemt). Hierbij gelden dezelfde regels als voorheen. Het is zelfs perfect mogelijk dat er geen troef meer is bij de latere slagen.

Wanneer de laatste slag gespeeld is (in principe inclusief je zandzak kaart), evalueert iedereen zijn gewonnen slagen. Dat is simpelweg 1 punt per ballonkaart, verminderd met de gehaalde raketkaarten. Als er nog open kaarten in je mand liggen, telt de waarde ervan positief door (slecht nieuws dus als iedereen je laat zitten met een 10). Zo worden er drie rondes gespeeld, waarbij in ronde 2 en 3 afhankelijk van de tussenstand sommige spelers.meer zandzak kaarten mogen uitleggen. Wie na de derde ronde de laagste score heeft, wint het spel.


 Sandbag klonk een beetje ingewikkeld bij de eerste lezing en het vraagt inderdaad enige gewenning om de bijzondere regels correct toe te passen. Maar die zorgen er wel voor dat er heel wat dynamiek in het spel komt. Je zal je automatismen van eerdere 'slagen halers' moeten afleren en opnieuw de gepaste tactieken moeten uitzoeken. Altijd leuk, toch? Met de kwaliteit zit het ook wel snor: mooie kleuren en artwork, een duidelijke (en niet te klein gedrukte) handleiding, en degelijke kaarten met overzichtelijke individuele samenvattingen. Zoek je een spelletje 'slagen halen' met een interessante twist, dan komt Sandbag zeker in aanmerking!

Dit spel is geschonken door Bézier Games en is vanaf november te spelen bij Het Geel Pionneke.



Aantal spelers: 3 - 6
Speelduur: 30 min
Leeftijd: vanaf 15 jaar


Reacties

Populaire posts