SETI: Search for Extraterrestrial Intelligence

De Geekbuzz van Spiel 2024 Essen is een lijst van de meest populaire spellen van de spellenbeurs. Deze SETI staat helemaal bovenaan, dus de verwachtingen zijn erg hoog. De toch wel zeer zware doos bevat een overvloed aan spelcomponenten, en ze zien er bovendien ook nog eens zeer mooi uit.

Na het uitpunchen en het opstellen van het spel waren toch wel een uurtje verder. Gelukkig duurde het spel uitleggen aan de 2 andere medespelers niet zo lang. De handleiding is zeer overzichtelijk, met genoeg afbeeldingen en voorbeelden. Op de website van CGE kan je een filmpje van een half uurtje vinden met de uitleg.

Ik hou van multifunctionele kaarten, en dit spel heeft het in overvloed. Je kunt kaarten gebruiken voor hun effecten of ze afleggen voor middelen of voordelen. Sommige kaarten hebben missies die je vragen om bepaalde dingen te doen voor voordelen. Hierdoor varieert het type kaarten van over het algemeen nuttig tot nuttig in zeer specifieke situaties. Het voelde goed uitgebalanceerd aan en leidde tot erg leuke beslissingsmomenten. De kaarten bepalen wat er op het bord gebeurt, maar wat je op het bord doet beïnvloedt ook wat je kaarten voor jou kunnen doen. Dit was voor mij het leukste aspect van het spel. Het enorme aantal kaarten belooft ook een goede replaywaarde.

Om de ruimte te verkennen ga je sondes lanceren, ze door de ruimte laten slingeren en ze omzetten in een orbiter of landers. De logistiek van het krijgen van je sondes naar de planeten is heel leuk. Terwijl het systeem draait, worden je sondes verplaatst, wat het gemakkelijker of moeilijker kan maken om te komen waar je wilt zijn. Bij sommige spelers voelt de frequentie van de rotatie misschien te laag aan. Een onverwachte rotatie van één stap, geactiveerd door je tegenstander, vereist slechts af en toe dat je je plannen opnieuw moet bekijken.

Verre planeten hebben vooral leuke en grotere voordelen, maar vergen meer energie om te bereiken. Al deze elementen zijn erg leuk, en wanneer je eindelijk bij een planeet aankomt en je orbiter of lander neerzet om te scoren en voordelen te ontvangen, voelt dat geweldig. Helaas stopt het daar. Er is verder niets anders dat je op deze planeten kunt doen.  Er kan een kaart zijn met een scoringsvoorwaarde die ervan profiteert, maar functioneel is er niets dat bijvoorbeeld de lander voor de rest van het spel aan iets verbindt.

De scan actie stelt je in staat om in één of meer richtingen te scannen, met één signaal dat van de aarde uitgaat en een ander op een afgelegde kaart. Op deze manier plaats je je markers in rijen onder planeten, in de hoop een meerderheid te behalen wanneer de rij is voltooid. Een snelle meerderheidcheck beloonde de speler met de meeste markers met punten, terwijl andere spelers een kleine troostprijs kregen.

Ik moet wel zeggen dat dit gedeelte van het spel met 3 spelers amper aan bod kwam. Op het einde van het spel waren er slechts 2 sectoren die volledig gescanned waren. Het voelt alsof het spel je wil aanmoedigen om te scannen, te concurreren om de meerderheid en te racen voor dingen, maar met 3 spelers kwamen we nooit echt in elkaars weg. Sterker nog, het voelde nooit voordelig om te scannen en een marker te plaatsen in een sector waar een andere speler al een duidelijke meerderheid heeft. De kleine beloning voor alleen maar aanwezig zijn leek compleet verwaarloosbaar. Het was veel logischer voor ons om een andere planeet te kiezen en die met markers te bevolken in plaats van te strijden om die meerderheid en in het slechtste geval de andere speler te helpen om de rij van zijn planeet te vullen.

Naarmate het systeem roteerde en dingen op hun plek vielen, plaatsten we markers, voltooiden uiteindelijk de rij, scoorden voor de meerderheid en gingen verder. Je kunt missies op kaarten hebben of einddoelen die je aansporen om bepaalde sectoren te scannen of de meerderheid daarin te winnen. Dit zou je natuurlijk kunnen motiveren om met dit gedeelte meer bezig te zijn, maar dat was voor ons zeker niet het geval. Dat gezegd hebbende, de gecombineerde mechanismen van scannen, gegevens ontvangen en deze gebruiken voor voordelen en het ontgrendelen van technologie is een leuke cyclus en voelt bevredigend aan.

We waren echt enthousiast om te zien wat er gebeurt wanneer je een buitenaardse soort ontdekt. Er zijn er 5 verschillende in de doos, maar er worden slechts twee gekozen voor een spel. We ontdekten onze eerste buitenaardse soort in de eerste helft van het spel en de tweede vrij laat in de tweede helft. Ik zal spoilers vermijden met betrekking tot de ontdekte soorten. Over het algemeen komen deze aliens stilletjes in het spel. 

Wat de impact van de aliens op het spel betreft, zou ik het samenvatten als een andere manier om punten te scoren via nieuwe tracks en extra elementen op het bord. De aliens komen met een paar specifieke tokens die in verschillende secties van het speelbord worden geplaatst en waarmee je punten en voordelen kunt behalen. Voor de twee buitenaardse rassen die we ontdekten, is het volledig optioneel om met deze elementen om te gaan. Het voelt veel meer aan als een organische uitbreiding van de mogelijkheden om punten te scoren. Het was bijna alsof ze een onderdeel van het spel hadden kunnen zijn. In andere spellen zou je dit aspect onder geavanceerde modules in het regelboek vinden.

Je kunt technologieën ontgrendelen in drie verschillende divisies die je helpen efficiënter te scannen, meer te profiteren van de gegevens die je verzamelt of beter te verkennen in de ruimte. Alle technologieën zijn altijd beschikbaar, dus er is geen variabiliteit in dit opzicht. Dat is niet per se een nadeel. Het ontgrendelen van technologieën zorgt er ook voor dat het systeem draait. Welke technologie nuttig zijn, hangt af van waar je je het meest op richt. Misschien kun je bepaalde afdelingen volledig negeren en je op één specifieke concentreren. In onze speelronde hebben we met alle drie geëxperimenteerd.

Dan zijn er nog de mijlpalen. Je kan deze 3 keer bereiken, afhankelijk waar je op het scorespoor staat. Bij het bereiken ervan mag je 1 van de 4 beschikbare eindtellingen condities claimen.  De publiciteitstrack stelt je in staat om technologieën te verwerven wanneer je 6 publiciteit uitgeeft en naar beneden op de track gaat. Voor drie publiciteit kun je ook een kaart krijgen, wat nuttig bleek in je allerlaatste beurt om toch nog te kunnen wisselen voor de nodige credits of energie.


We hebben met 3 genoten van het spelletje SETI en zijn enthousiast om nogmaals te spelen om de andere buitenaardse soorten te ontdekken en alle kaarten te zien die we in ons eerste spel gemist hebben. Alles werkt goed, het spel speelt soepel en je komt snel in de zone en maakt interessante beslissingen. Mijn gevoel zegt dat dit spel je minstens met 3, of optimaal met 4 moet spelen. Een algemene indruk geeft wel dat de spelsituatie je dicteert wat je gaat doen de volgende ronde, en niet dat je op voorhand plannen kunt smeden. Je moet roeien met de riemen of grondstoffen die je hebt.

Al bij al is SETI een mooi en leuk spel dat waarschijnlijk nog plezanter is als je het een 2e of 3e keer kunt spelen. Een beginnende of familiespeler gaat hier minder aan zijn trekken komen. Dit is wel eerder een expertenspel, dat in mijn ogen zeker de moeite is om op tafel te leggen.

Dit spel is geschonken door CGE en is vanaf november het spel van de maand bij Het Geel Pionneke.
Seti is te koop bij spelmagazijn.be met 10% korting voor de leden.


Aantal spelers : 1 - 4
Leeftijd : vanaf 14 jaar
Speelduur : 1 uur per speler

Reacties

Populaire posts