Expeditions

De opvolger van Scythe stuurt spelers op een nieuw avontuur naar Siberië, waar een enorme meteoriet neerstortte nabij de rivier de Tunguska, waardoor oude corruptie ontwaakte. Een expeditie onder leiding van Dr. Tarkovsky waagt zich in de taiga om meer te weten te komen over de meteoriet en de impact ervan op het land. Hunkerend naar avontuur financieren helden uit de oorlog privé hun eigen expedities naar Siberië, in de hoop artefacten te vinden, uitdagingen te overwinnen en uiteindelijk roem te verwerven. Expeditions heeft volledig andere mechanismen dan Scythe, hoewel het doel was om enkele van dezelfde gevoelens op te roepen als Scythe, maar met een iets donkerder, meer bovennatuurlijk thema.

Expeditions is een competitief, op kaarten gebaseerd, motorbouwspel van verkenning. Speel kaarten om kracht, sluwheid en unieke werkersvaardigheden te verkrijgen; verplaats je mech naar mysterieuze locaties en verkrijg kaarten die tussen de tegels worden gevonden; gebruik werkers, items, meteorieten en quests om je mech te verbeteren; en gebruik kracht en sluwheid om corruptie te overwinnen.

De speldoos wordt geleverd met een zeer hoogwaardige plastic inlay waarin alle componenten veilig kunnen worden opgeborgen, met ruimte voor toekomstige uitbreidingen. De miniaturen zelf zijn helemaal niet klein en zijn indrukwekkend gedetailleerd met een goed gewicht. De tegels zijn van goede kwaliteit karton, net als de rest van de componenten, en zijn groot met het merendeel gevuld met meer van dezelfde stijl artwork als op de voorkant van de doos, wat geweldig is om te zien. De mech-borden zijn opnieuw geweldig, met veel gedetailleerde artwork. De verschillende grondstoffen en spelerscomponenten zijn van goede kwaliteit met duidelijke verschillen en kleuren voor de verschillende werkers. De kaarten zijn van goede kwaliteit en afgewerkt met linnen en tonen voornamelijk artwork met vrij kleine tekst voor effecten. Over het algemeen uitzonderlijke componenten met zeer hoogwaardige artwork.

Het doel van het spel is om het meeste geld te hebben na de laatste telling. Het einde van het spel wordt getriggerd door een speler die hun 4e ster op het basiskamp bord plaatst, waarna elke speler nog één beurt uitvoert voordat de definitieve telling plaatsvindt. Het spel wordt gespeeld over een continu aantal rondes waarin elke speler 2 tot 3 hoofdacties uitvoert tijdens hun beurt. Elke beurt moet een speler hun blokje op hun mechmat naar een nieuwe locatie verplaatsen en daarbij een van de drie acties bedekken en de andere twee uitvoeren die nog steeds haalbaar zijn. Als alternatief kan een speler kiezen voor de refresh actie en hun kubus op een andere locatie plaatsen en al hun kaarten terug naar hun inactieve gebied brengen. De eerste van de drie acties is bewegen, waarbij je je mech op het spelbord 1 tot 3 vakjes moet verplaatsen en moet terecht komen op een andere locatie waar geen andere mech aanwezig is. Als je op een niet-onthulde locatie landt, wordt deze onmiddellijk omgedraaid, wordt de kaarttegel door die speler verzameld en worden corruptietokens geplaatst, waardoor een van de potentiële acties op de tegel wordt bedekt. Spelers kunnen zich door vakken verplaatsen waar andere mechs aanwezig zijn.

De speelactie stelt je in staat om een van de kaarten die in je hand zitten naar je actieve gebied te spelen, je krijgt de kernwaarde in de bovenhoek die guile of power kan zijn en wordt bijgehouden op je mechmat, met een maximum van 10 elk. Vervolgens kun je een werker op de kaart plaatsen om zijn vaardigheid te activeren, waarvan er veel zijn. Items hebben een voortdurend effect als ze zich in je actieve gebied bevinden en een onmiddellijk voordeel dat je in willekeurige volgorde kunt nemen. Reddingsacties stellen je in staat kaarten terug naar je hand te halen om ze opnieuw te spelen en werkers terug te brengen naar je mat. Je kunt kaarten krijgen van het spelbord die altijd in je actieve gebied worden geplaatst. Sommige kaartvaardigheden stellen je in staat om een andere kaart die al in je actieve gebied zit te activeren. De actie solve stelt je in staat een missiekaart in je hand of speelgebied te voltooien als je mech zich op de genoemde genummerde locatie op de kaart bevindt met power/guile om te betalen en een onmiddellijke beloning. Deze voltooide missie gaat naar de bovenkant van je mechmat, tot een maximum van 4. Je kunt ook de actie vanquish uitvoeren met bepaalde kaarten waardoor je corruptie op je huidige tegel kunt opruimen door guile en power te betalen. Je kunt dit doen voor zoveel corruptietokens die aanwezig zijn, zolang je de guile en power hebt om te betalen, en je moet bovenaan de stapel beginnen en naar beneden werken. Solven en vanquishen kunnen alleen worden gedaan door kaarten.

De laatste hoofdactie is verzamelen, waarbij je het voordeel krijgt dat wordt getoond op de tegel waar je mech zich momenteel bevindt. Dit omvat het verkrijgen van kaarten, werkers, het spelen en redden van kaarten en 3 andere cruciale acties, soms te vinden op kaarten maar niet vaak, upgrade, meld en het belangrijkst, boasten. Upgrade stelt je in staat om item kaarten aan je mech te hangen, waarbij het onmiddellijke voordeel bij het spelen wordt afgedekt maar nu de kaart permanent actief is, je mag slechts 4 gefuseerde items hebben. Smelten stelt je in staat om meteorieten aan je mech te bevestigen, opnieuw met een limiet van 4. Wanneer je een meteoriet smelt, krijg je de smeltbonus van alle meteorieten die je hebt bijgevoegd. De boast-actie stelt je in staat om een van je sterren op het basiskamp op een van de 7 doelen te plaatsen die je hebt bereikt of overschreden. Wanneer je je 4e ster plaatst, krijgt elke speler nog één laatste beurt voordat het spel eindigt.

Aan het einde van het spel scoor je het geld dat je tijdens het spel hebt verzameld: de sterren die je hebt geplaatst hebben een waarde afhankelijk van hoeveel quests je tijdens het spel hebt voltooid, 2 geld voor elk verzameld corruptietoken en de muntwaarde die wordt getoond op elk van je gefuseerde items. De speler met het meeste geld wint, waarbij gelijke standen worden verbroken door het totale aantal voltooide zaken in de verschillende gloriecategorieën. 

De beurten in dit spel zijn zeer eenvoudig, waarbij je maximaal 3 acties uitvoert. Soms kan dit gecompliceerd worden door meerdere actieve items, maar de beurten zijn erg snel en het kan redelijk snel weer jouw beurt zijn. Je kunt vrij ver vooruit plannen in dit spel, aangezien de enige interactie bestaat uit spelers die hun mechs naar tegels verplaatsen die je wilt bezoeken of kaarten pakken die je misschien had gewild. Er zijn over het algemeen echter verschillende locaties om de acties uit te voeren die je wilt, dus de mechs zijn eerder een hinder dan een blokkade in de meeste gevallen. Het enige wat het speltempo vertraagt zijn de kaarten, omdat de tekst vrij klein is en er geen iconografie is, moet je de kaart oppakken om te zien wat het doet in de meeste gevallen, waardoor de beurten van spelers langer duren dan zou moeten. Om die reden is het beter voor iedereen om de kaart voor te lezen wanneer er nieuwe kaarten worden geplaatst om tijd te besparen voor de spelers later. 

Er is een solomodus inbegrepen van Automa Factory, die erg goed is, zoals je zou verwachten. De kaarten laten gewoon 2 verschillende mechs bewegen, één op de centrale locaties en één in het noorden. Gedurende het spel zal een kubus op een kaart vooruitgaan en tot 8 sterren plaatsen voordat het einde van het spel wordt getriggerd. Naarmate er meer sterren worden geplaatst, zullen de automa-acties sterker worden en moet je racen voordat het alle corruptie opruimt of te veel sterren plaatst. Het is heel soepel en gemakkelijk om tegen te spelen en simuleert het multiplayer-spel redelijk goed met weinig tijdsinvestering van jouw kant.


In dit spel is het thema dat er een meteoriet is geweest en dat dit een mysterieuze corruptie heeft veroorzaakt die het gebied beïnvloedt en dat je wilt onderzoeken wat er aan de hand is. Dit komt een beetje naar voren met de corruptietokens die op de locaties worden geplaatst. Het is ook vreemd dat er geen groot crashsite is die aan het begin wordt onthuld waar je naartoe avontuurt met een groot doel voor wie er als eerste komt. Het voelt als een verkenningsspel terwijl de tegels nog omgedraaid zijn, maar daarna bezoek je gewoon locaties opnieuw, dus na ongeveer de eerste helft van het spel gaat die opwinding van het zien van nieuwe tegels verloren. De gemiddelde speeltijd van het spel is ongeveer 30 minuten per speler, aangezien er geen schaalvergroting voor spelers is, dus het toevoegen van een speler voegt nog eens 30 minuten toe, waarbij spelers waarschijnlijker in de weg zitten van elkaar bij hogere spelersaantallen.

Er zijn verschillende manieren om geld of punten te verzamelen in dit spel, maar de belangrijkste twee manieren zijn sterren plaatsen en munten verzamelen. De speler die 4 sterren heeft geplaatst, heeft de grootste kans om het spel te winnen.

Dit spel is geschonken door Stonemaier Games en is vanaf februari te spelen bij Het Geel Pionneke.
Expeditions is te koop bij spelmagazijn.be met 10% korting voor de leden.


Aantal spelers : 1 - 5
Leeftijd : vanaf 14 jaar
Speelduur : 60 - 90 minuten

Reacties

Populaire posts