Merchants Cove

In Merchants Cove kruip je in de huid van een handelaar.  Elke dag komen er reizigers met de boot naar de stad en die zijn opzoek naar souvenirs. Elke speler probeert uiteraard zoveel mogelijk van zijn geproduceerde goederen te verkopen. Hoe groter de vraag naar je goederen hoe duurder je kan verkopen. Maar let op, er kunnen ook schurken tussen de reizigers zitten en die haal je liever niet aan land. Diegene die op het einde van het spel het meeste goud heeft weten te verzamelen is de winnaar.

Het spel speelt zich af in drie rondes of dagen waarbij elke ronde nog onderverdeeld is in fases.
Fase 1 is de voorbereidingsronde. Hier worden de boten gevuld met reizigers en eventueel schurken, deze worden uit de zak getrokken en in één van de zes verschillende boten gezet (2 pionnen per boot).

De reizigers onderscheiden zich in verschillende kleuren, blauwe, gele, rode en groene.  Elke reiziger is op zoek naar goederen van zijn eigen kleur. Je doet er dus goed aan om vooraf te kijken welke kleuren reizigers mogelijks naar de stad komen om zo de juiste kleur goederen te produceren.

Fase 2 is de productieronde, hier gaat elke speler aan de slag om goederen te maken. Om goederen te maken kiest elke speler voordat het spel start een type handelaar. En dat is wat het spel uniek en leuk maakt.  Elk type handelaar heeft een andere manier om goederen te maken. Dit maakt het spel zeer dynamisch en herspeelbaar. We raden je aan om het spel meerdere keren te spelen zodat je elk type handelaar en het spelprincipe van deze handelaars kan uitproberen. 

In het basisspel is er keuze uit 4 verschillende handelaars, elk met een unieke speelstijl.  Zo kan je kiezen uit de smid, de tijdbeheerser, de tovenaar en de kapitein. Elk van deze types heeft zijn eigen manier om goederen te produceren.  Zo werkt de smid met dobbelstenen, de tijdbeheerser legt tegels op een doorschuifmechanisme, de tovenaar werkt via een verzamelprincipe van ingrediënten en de kapitein navigeert met boten opzoek naar de schatten van de zee. Elke speler heeft dus een uniek persoonlijk bord voor zich met eigen spelelementen.  Deze spelelementen zijn trouwens top uitgewerkt. Zeer kleurrijk en met oog voor details. Zo heeft de kapitein echte boten ter beschikking en de tovenaar heeft een brouwerij om zijn drankjes te maken.

In de productiefase kan je ook naast het maken van goederen, investeren in sponsoring, dit levert je ook punten op. Eén van de andere acties is het aankopen van werklieden en de extra acties van de werklieden uitvoeren die grote voordelen geven tijdens het spel.

Hoewel het maken van de goederen bij elke speler verschilt, werkt het spel voor iedereen hetzelfde.  Iedereen zal de acties in de productiefase moeten betalen. Betalen doe je met tijd. Deze tijd in uren wordt met een pion voorgezet op een tijdlijn. 

De productiefase is niet eindig, iedereen heeft maar een paar uur ter beschikking om de nodige acties in de productiefase uit te voeren.  Bij het overschrijden van bepaalde uren met je pion dien je als extra actie een nieuwe pion (reiziger of schurk) uit de zak te trekken en op een boot te plaatsen. Zodra een boot vol is (4 pionnen) mag je deze naar de kant van een pier brengen waar nog geen boot staat. Het is de speler die de vierde pion in een boot plaatst, die bepaald naar welke pier de boot gaat. Er kunnen maximum 4 boten aanmeren. Als er vier boten aangemeerd zijn, betekent dit ook het einde van de productiefase. Er zijn dus twee manieren om een productiefase te stoppen, ofwel zijn de uren voor de speler opgebruikt, ofwel eindigt de productiefase voor alle spelers als er vier boten aan de pieren staan. Tevens is het spelbord voor de schepen onderverdeeld is een linker en rechter zijde. De boten die rechts staan moeten naar de pieren rechts op het bord en de boten links moeten naar de linkerkant. Van zodra er dus twee boten van een kant aangemeerd zijn aan een pier zal de derde boot niet kunnen aanmeren.  Alle pionnen van boten die niet kunnen aanmeren worden in de stad in de fractie van die kleur gezet.  Dit levert punten op voor sponsoring.  Maar als er boten aanmeren met schurken, dan worden die schurken in stad geplaatst en dit zorgt op het einde van het spel voor strafpunten. 

Fase 3 is de verkoop.  Afhankelijk van de pier waar de boot is aangemeerd kan je ofwel grote goederen, kleine goederen of een combinatie van beide verkopen.  De laatste pier waar je een combinatie van beide kan verkopen is de zwarte markt.  Als je op de zwarte markt verkoopt dan ben je verplicht een corruptiekaart te nemen. Deze corruptiekaart zal je op het einde van het spel moeten afkopen met goud.  Dus wees voorzichtig hoeveel corruptiekaarten je opneemt. Het aantal schurken in de stad wordt op het einde van het spel vermenigvuldigt met het aantal corruptiekaarten om zo te bepalen hoeveel goud je zal moeten inleveren.

Bij de verkoop  van goederen wordt er gekeken hoeveel reizigers er van dezelfde kleur op dezelfde pier staan, het aantal reizigers mag je vermenigvuldigen met de prijs van het verkochte goed als de kleur van de reizigers.  Des te meer reizigers, des te groter de inkomsten.

Je bent niet verplicht om alle geproduceerde goederen te verkopen. Je mag deze ook bijhouden tot de volgende beurt.  Maar weet dat het nooit zeker is welke reizigers aan welke pier gaan toekomen.

Je zal tijdens het spel merken dat je goed moet nadenken in welke boot  je de reizigers zet. Een slimme plaatsing van reizigers in de boten is cruciaal, zodat je kunt profiteren van je overvloed aan specifieke goederen. Het omgekeerde is ook waar, je kan goed plannen en hopen dat een boot zal aanmeren omdat je hier veel goederen van deze kleur hebt. Maar als een andere speler kan bepalen welke boot zal aanmeren zou het heel goed kunnen dat de boot waar jij je zinnen op hebt gezet nooit zal aanmeren.

Fase 4 is de opruimronde. Alle reizigers die aangemeerd waren op een pier worden terug in de zak gestopt. De meest rechtse kaart van de werklieden wordt van het bord gehaald en aangevuld met een nieuwe kaart. Na de derde ronde kun je nog eenmaal handelen en worden alle resterende punten opgeteld. De speler met de hoogste score wint het spel.

Het spelen van Merchants Cove is een unieke ervaring. Merchants Cove is een prachtig spel dat aantrekkelijk is voor een breed publiek. Het betoverende artwork en de unieke componenten zijn zeker ook de moeite waard om even onder de aandacht te brengen.

De diverse handelaren brengen verschillende spelmechanismen met zich mee, wat het spel toegankelijk maakt voor velen. Met oogstrelend artwork, eenvoudige spelregels en een hoge herspeelbaarheid verdient Merchants Cove wat ons betreft absoluut een plek in elke spellen collectie.

Dit spel is geschonken door Final Frontier Games en is vanaf januari te spelen bij Het Geel Pionneke.
Merchants Cove is te koop bij spelmagazijn.be met 10% korting voor de leden.


Aantal spelers : 1 -4
Leeftijd : vanaf 14 jaar
Speelduur : 60 - 90 minuten

Reacties

Populaire posts