Eriantys
Wie herkent al eens niet een vorm in de wolken, wie wil er niet eens duiken in de wolken in de lucht, want ze lijken op grote zachte kussens. Tussen die witte wolken is een wereld van vliegende eilanden en zijn ze thuis van de grote school voor jonge magische wezens van de 5 rijken. Verschillende wezens komen naar de poort van de school en hopen binnengelaten te worden om de professor van hun rijk te aanbidden. Leid 1 van de 4 eriantys grote scholen en concurreer met de andere tovenaars om je bekendheid te verhogen en bouw nieuwe filialen in de magische torens. Als moeder natuur langskomt op een eiland, dan zal zij de school belonen die de meeste wezens beïnvloedt op dat eiland en dit door je een toren te laten bouwen op dat eiland. Probeer zo snel mogelijk al je torens te bouwen voor de andere spelers, maar let op, de loyaliteit van de wezens van de 5 rijken is veranderlijk en de professoren wisselen nogal van scholen.
Een ronde is nu afgelopen, de volgende ronde begint met de speler die het laagste getal van assistent had. Zo blijf je doorspelen tot iemand zijn laatste toren bouwt, als er maar 3 eilandengroepen op tafel liggen of als de laatste student getrokken is uit de zak, of als een speler geen assistentenkaarten meer heeft. Als er niet genoeg studenten zijn, dan spelen de spelers hun ronde door met de studenten te spelen die ze nog hebben en nemen ze geen nieuwe studenten. Als er geen speler is die al zijn toren gebouwd heeft, dan wint de speler die de meeste torens heeft gebouwd. Als dat gelijk is, wint de speler die de meeste professoren controleert.
Je hebt de algemene regels voor 2 spelers die ook gelden voor 3 en 4 spelers, maar bij 3 en 4 spelers ga je enkele dingen veranderen.
Per ronde heb je 2 fases, de planningsfase en de actiefase. Bij de planningsfase heb je 2 stappen, je legt 3 nieuwe studenten op de wolkentegels die je uit de zak trekt. Daarna speel je een assistentenkaart vanuit je hand gestart bij de startspeler. De kaart geeft aan wat de volgorde van spelen is in de actiefase (linksboven), wie de volgende eerste speler is en hoeveel plaatsen moeder natuur gaat opschuiven (rechts boven). Je mag in 1 ronde niet dezelfde assistent spelen als een voorganger, als je toch niet anders kan dan dezelfde kaart te spelen, dan speel je die toch, maar dan mag de speler die eerst de kaart afgelegd heeft, eerst spelen. Als de waarde linksboven lager is dan de andere dan mag je eerst verder spelen. In de actiefase ga je 3 stappen doen. Als eerste ga je studenten verplaatsen naar je eetzaal of naar een eiland, je gaat telkens 3 studenten verplaatsen, je mag zelf kiezen hoeveel je er waar legt. Als je de meeste studenten van 1 kleur aan je tafel hebt, mag je de professor van die kleur ook op je bord leggen. Als later blijkt dat iemand anders meer leerlingen heeft van die kleur, gaat de professor naar de andere speler. Als je een professor hebt, dan bepaald het aantal studenten van die kleur op een eiland je invloed op dat eiland. Dan verplaats je moeder natuur naar een eiland (verenig aangrenzende eilanden) en dit in wijzerzin met het aantal passen dat rechtsboven op je assistentenkaart staat. Om controle te nemen over een eiland moet je de meeste invloed hebben door de meeste studenten te hebben van een kleur waarvan je ook de professor hebt. Je mag dan een toren van je bord nemen en deze op het eiland plaatsen. Als er een gelijke invloed is, mag niemand een toren plaatsen.
Per ronde heb je 2 fases, de planningsfase en de actiefase. Bij de planningsfase heb je 2 stappen, je legt 3 nieuwe studenten op de wolkentegels die je uit de zak trekt. Daarna speel je een assistentenkaart vanuit je hand gestart bij de startspeler. De kaart geeft aan wat de volgorde van spelen is in de actiefase (linksboven), wie de volgende eerste speler is en hoeveel plaatsen moeder natuur gaat opschuiven (rechts boven). Je mag in 1 ronde niet dezelfde assistent spelen als een voorganger, als je toch niet anders kan dan dezelfde kaart te spelen, dan speel je die toch, maar dan mag de speler die eerst de kaart afgelegd heeft, eerst spelen. Als de waarde linksboven lager is dan de andere dan mag je eerst verder spelen. In de actiefase ga je 3 stappen doen. Als eerste ga je studenten verplaatsen naar je eetzaal of naar een eiland, je gaat telkens 3 studenten verplaatsen, je mag zelf kiezen hoeveel je er waar legt. Als je de meeste studenten van 1 kleur aan je tafel hebt, mag je de professor van die kleur ook op je bord leggen. Als later blijkt dat iemand anders meer leerlingen heeft van die kleur, gaat de professor naar de andere speler. Als je een professor hebt, dan bepaald het aantal studenten van die kleur op een eiland je invloed op dat eiland. Dan verplaats je moeder natuur naar een eiland (verenig aangrenzende eilanden) en dit in wijzerzin met het aantal passen dat rechtsboven op je assistentenkaart staat. Om controle te nemen over een eiland moet je de meeste invloed hebben door de meeste studenten te hebben van een kleur waarvan je ook de professor hebt. Je mag dan een toren van je bord nemen en deze op het eiland plaatsen. Als er een gelijke invloed is, mag niemand een toren plaatsen.
Je kan ook een eiland veroveren, als er op het eiland waar moeder natuur komt, al een toren staat, kan deze vervangen worden door een andere kleur als de invloed veranderd is. Je telt gewoon de invloed, maar hou er wel rekening mee dat de toren ook 1 invloed is. Als de aanwezige toren het minste invloed heeft, komt er een nieuwe toren op (met de meeste invloed) en verdwijnt de andere toren terug naar het schoolbord van die speler. Er kunnen geen 2 torens van dezelfde kleur op een eiland staan. Als je een toren hebt gebouwd ga je nakijken of je 2 eilanden tegen elkaar kan plaatsen, dit kan als op eilanden die naast elkaar liggen dezelfde kleur van torens hebben. Je kan dus verschillende eilandengroepen maken. Eenmaal de groepen gemaakt zijn kan je deze niet meer splitsen. Een eilandengroep wordt gezien al 1 eiland door moeder natuur en voor het berekenen van de invloed. Als de invloed verandert en een andere speler heeft meer invloed, dan worden alle torens veranderd. Als laatste kies je een wolk en neem 3 nieuwe studenten, enkel de eerste speler (bij 2 spelers) kan kiezen tussen wolken, de 2 de speler neemt de overgebleven wolk.
Je hebt ook nog een experten versie voor als je meer uitdaging wil in het spel.
Dit spel werd geschonken door Cranio creations en kan vanaf februari gespeeld worden bij Het Geel Pionneke.
Dit spel werd geschonken door Cranio creations en kan vanaf februari gespeeld worden bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers: 2 – 4
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: 30 minuten
Reacties
Een reactie posten