Cosmoctopus

Cosmoctopus hebben we getest in een competitieve modus voor twee spelers. Hoewel het ook solo kan worden gespeeld of met maximaal vier spelers in competitieve of coöperatieve modus, hebben we die varianten nog niet uitgeprobeerd, dus daar kan ik niets over zeggen.

Het doel van dit spel is om ter eerste 8 tentakels te verzamelen. De speler die daar in slaagt, wint onmiddellijk het spel. Aan het begin van het spel plaats je 9 tegels op de tafel, waarvan er 8 altijd hetzelfde zijn, en één speciale tegel die getrokken wordt bij de start. Het hoofd van Cosmoctopus komt dan op 1 van de 9 tegels te staan. Alle spelers krijgen 5 handkaarten bij de start.

Wanneer een speler aan de beurt is, moet die speler het hoofd verplaatsen naar een aangrenzende tegel (of betaalt resources om het naar een verder gelegen tegel te verplaatsen) en ontvangt dan wat de tegel aangeeft waarop de miniatuur is geland. Dit is meestal ofwel drie van de vier soorten grondstoffen, of één dergelijke grondstof en een kaart uit de markt.

Na het verplaatsen van de miniatuur kun je één kaart uit je hand spelen en de kosten betalen met de verzamelde grondstoffen. Er zijn vier soorten kaarten die overeenkomen met de vier soorten grondstoffen: één type verhoogt op verschillende manieren je inkomsten aan grondstoffen, één type verlaagt de kosten van kaarten, één type heeft krachtige eenmalige effecten en één zijn de zogenaamde constellatiekaarten. Wanneer je grondstoffen krijgt, kun je ze op de constellatiekaarten plaatsen. Als ze in de juiste volgorde en hoeveelheid zijn geplaatst, wordt de kaart afgelegd, krijg je een tentakel en een extra beloning. En zodra je acht tentakels hebt, win je het spel.

Het spel draait dus om het krijgen van de miniatuur waar je hem nodig hebt, en het balanceren van het spelen van kaarten die je inkomsten verhogen en je kosten verlagen, met het spelen van kaarten die je daadwerkelijk laten winnen. Af en toe krijg je allerlei combo-ketens. Bijvoorbeeld, je krijgt een tentakel, je hebt een kaart die je grondstoffen geeft als je tentakels krijgt, je hebt nog een andere kaart die dat aantal grondstoffen verhoogt, die kun je op constellatiekaarten leggen, ze geven je nog een tentakel en laten je de miniatuur verplaatsen, waardoor je weer een andere kaart krijgt, enzovoort. Het gekende kettingeffect dus.

Andere belangrijke zaken waar je rekening mee dient te houden:

  • Je kunt ook kaarten uit je hand afleggen als grondstof.
  • Er zijn vier verboden kennis kaarten in het spel (één voor elk type grondstof), en je kunt 13 grondstoffen uitgeven om die te verkrijgen. Ze geven je twee tentakels, verbeteren soms andere kaarten, en elk van die verboden kennis kaarten is slechts één keer beschikbaar.
  • Wanneer een speler zijn eerste tentakel krijgt, ontvangt hij een van de vier krachtige kaarten (zodat langzamere spelers een beperkter aantal keuzes hebben).
  • Aan het einde van de beurt leg je kaarten af tot 8 en 8 van elk type grondstof.

De spelregels zijn redelijk eenvoudig, je vindt dingen redelijk snel. De componenten zijn zeer degelijk, zeker het hoofd van Cosmoctopus en de tentakels. Het artwork is mooi, de namen van de kaarten zijn grappig, de miniatuurtjes doen hun werk, de tokens en kaarten zijn van goede kwaliteit, en er is een doos in de vorm van een tentakel met vier vakken om de tokens vast te houden. Maar afgezien van die doos is er geen inlay, dus tenzij je wat elastieken of iets dergelijks hebt, zullen de kaarten rondvliegen in de doos. Het is niet echt een groot probleem, maar het is gewoon onnodig. Met twee spelers hadden we soms in de late fase van het spel tijdelijk een tekort aan tokens, ik weet niet zeker of dat een probleem is met vier spelers.

De herspeelbaarheid lijkt ook goed te zijn, omdat je variabele opstellingen hebt voor het spelbord, optionele regels met een soort van teleporteurs, de coöp-modus en vier verschillende speciale tegels die als de 9e tegel worden gebruikt in elk spel.

Het spelplezier zit hem in het proberen uit te puzzelen hoeveel je moet investeren in het verhogen van je grondstofinkomsten en het verlagen van kosten, zelfs als geen van beide je direct helpt om te winnen, en het maken van combo's of kettingeffecten is ook leuk. Zeker eens proberen, al is het maar om de leuke tentakels die bij dit spel horen.

Dit spel is geschonken door Lucky Duck Games en is vanaf januari te spelen bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers : 1 - 4
Leeftijd : vanaf 10 jaar
Speelduur : 60 - 90 minuten

Reacties

Populaire posts