Sixto
Het is
een kort dobbelspel waar iedereen zijn best doet om zoveel mogelijk
punten te verzamelen. Je moet zorgen dat je de juiste beslissing
maakt bij het aanduiden van de getallen om zo veel mogelijk punten te
scoren op het einde. Hoe meer kruisje je in een rij hebt, hoe meer
punten. De laatste 3 getallen staan wat apart, dit is het doelgebied.
Hier ga je op letten om het spel te beƫindigen. De speler met de
meeste punten wint.
Er zijn
6 verschillende kleuren van dobbelstenen en rijen. Je kan de getallen
enkel van links naar recht aankruisen, als je een getal overslaat,
kan je dit later ook niet meer aankruisen. Je kan dus best niet
teveel getallen overslaan, want zo kan je minder punten verdienen.
Als je maar 1 kruisje hebt gezet in een rij of kolom krijg je zelfs
minpunten. Als het gemakkelijker is kan je de getallen die je
overslaat doorstrepen zodat je weet dat je deze niet meer kan
aankruisen. De laatste 3 getallen in het doelgebied kan je pas
aankruisen als je minstens 4 kruisjes in die rij hebt. Als je het
laatste getal van het doelgebied hebt aangekruist dan kan je niets
meer aankruisen in die rij, maar andere spelers nog wel, tenzij dit
het 2de kruisje is in het doelgebied van die rij. Als er iemand een
rij wil afsluiten door het 2de kruisje in het doelgebied te zetten
van die rij, dan moet hij/zij dit altijd melden zodat andere spelers
eventueel nog iets kunnen aanduiden in die rij. De dobbelsteen van
die rij wordt dan ook verwijderd uit het spel.
Klaar om te spelen, dobbelen maar. Je kiest zelf een startspeler, deze speler gooit alle dobbelstenen. De speler die gegooid heeft mag beslissen of hij/zij deze worp goed vindt, anders mag hij/zij nog 1 keer her-rollen. Er wordt altijd met alle dobbelstenen gerold, er mogen geen dobbelstenen aan de kant gelegd worden die wel goed zijn. Als de worp goed wordt bevonden mogen alle spelers op hun blad de getallen aankruisen die ze willen en kunnen. Als een speler toch niet tevreden is met de worp en geen getal wil aankruisen, mag dit ook. Als iedereen alle getallen heeft aangekruist, is de volgende speler aan de beurt. Het spel is gedaan als er 3 rijen afgesloten zijn. Er zijn 3 dobbelstenen uit het spel. Het spel stopt ook als een speler alle laatste getallen heeft aangekruist en dus geen getallen meer kan aankruisen. Nu gaat iedereen de kruisjes tellen in alle rijen, je schrijft je punten op per rij in het vakje op het einde van de rij. Dan ga je ook per kolom tellen hoeveel kruisjes je hebt, behalve in het doelgebied, hier worden geen punten gegeven. Die punten zet je onderaan je papiertje. Dan tel je alles op, wie de hoogste eindscore heeft is gewonnen. Let er wel op dat je minpunten krijgt als je maar 1 kruisje hebt gezet in een kolom of rij.
Leeftijd:
vanaf 8 jaar
Speelduur:
15 minuten
Reacties
Een reactie posten