Age of Innovation
Age of Innovation zal velen doen denken aan Terra Mystica. Het spel is dan ook gebaseerd op de spelprincipes van dit populair spel, en je zal heel veel overeenkomsten zien met Terra Mystica, maar het is zeker geen kopie. Het is een volledig op zichzelf staand spel met enkele extra’s.
Age of Innovation kunnen we onderbrengen onder een zwaardere eurogame. In Age of Innovation heeft elke speler de opdracht gekregen om een toegewezen grondsoort uit te breiden en verder te ontwikkelen. In het spel ga je gronden omvormen (terraformen), gebouwen bouwen en upgraden, boeken verzamelen en investeren in de wetenschap. Wie na zes rondes de meeste punten heeft is de winnaar.
Bij de start van het spel wordt uit de vele verschillende grondsoorten een keuze gemaakt welke speler met welke grondsoort speelt. Naast een eigen grondsoort speelt elke speler ook met een eigen unieke factie. Elke factie geeft zijn eigen toets aan het spel. Om een verdeling te maken worden zeven planningsbordkaarten omgedraaid, waarop steeds een willekeurige rondebonustegel en één willekeurige factiekaart worden gelegd. Elke speler kiest vervolgens een set, beginnend bij de startspeler. Iedere speler krijgt vervolgens een eigen speelbord en de factiekaart. Als je dus weet dat grondsoorten en facties bij elke spel a willekeur gekozen worden, dan weet je ook dat elk spel Age of Innovation anders zal zijn.
Het gezamenlijke spelbord dat in het midden van de tafel ligt en waar het echte spel wordt op gespeeld, is onderverdeeld in verschillende terreinen / gronden. Elke speler zal proberen om op dit gezamenlijke spelbord zijn eigen grondgebied zo groot mogelijk te maken. In elke ronde zijn er andere mogelijkheden om tussentijds punten te scoren, enkele voorbeelden om tussentijds punten te scoren is bij elke bouw van een werkplaats, of bij de bouw van een school, of bij het upgraden van je riviersterkte, enz.
Naast het centrale spelbord is er ook een apart innovatiebord met vaardigheidstegels en innovatietegels die elk spel zullen variëren, een wetenschapsbord met vier verschillende vakgebiedsporen en een volgordebord om tijdens elke ronde de juiste volgorde van de spelers aan te geven.
Zoals eerder vermeld, wordt het spel gespeeld in zes rondes, elk bestaande uit drie fases: een inkomstenfase, een actiefase en een laatste fase waarin wetenschapsbonussen worden verdeeld en de volgende ronde wordt voorbereid. De inkomstenfase is het makkelijkst: je ontvangt grondstoffen zoals geld, studenten, werkblokjes, enz.
De fase waarin het meest gebeurd is de actiefase. Hier zal elke speler om beurt een actie kunnen uitvoeren. De acties zijn divers zoals een terrein omvormen naar een andere grondsoort (terraformen), gebouwen bouwen en upgraden, innovaties ontwikkelen, studenten op het wetenschapsbord plaatsen, speciale acties uitvoeren of passen. Voor of na elke actie mag elke speler ook eigen materiaal omvormen.
Als geen speler nog acties kan uitvoeren en iedereen gepast heeft dan gaan we naar de derde fase, de wetenschapsbonus. Hier wordt gekeken welke spelers op het aangegeven wetenschapsspoor een pion hebben staan. Diegene die aan de criteria voldoen krijgen de bijhorende bonus. Vervolgens wordt het spelbord klaar gemaakt voor de nieuwe ronde.
Het spel eindigt zodra alle spelers hebben gepast in de zesde ronde. Punten worden geteld voor elk gebied. De speler met de grootste gebouwenwaarde krijgt de meeste punten. Dit zelfde principe wordt toegepast voor het wetenschapsspoor. Per spoor wordt gekeken naar welke speler hier het hoogste staat. En als laatste kan men eigen middelen omvormen naar geld. Elke 5 geld levert ook nog punten op. Al deze punten worden bijeen geteld bij de punten die gedurende het spel al opgebouwd werden. De speler met de meeste punten wint het spel.
Wij hebben het spel gespeeld met twee spelers, wat
toch een andere dynamiek in het spel brengt aangezien je elkaar niet zo
echt in de weg zit op het centrale spelbord om gebieden te terraformen.
Na een spelduur van plus minus 2 uur was
het verschil slechts 1 punt. Gezien de grote herspeelbaarheid zijn we
zeker van plan om het spel meerdere keren te spelen. Het meerdere keren
spelen zal ook een meerwaarde bieden, aangezien er toch veel regels
zijn en meerdere keren spelen zorgt ervoor
dat je het spel beter beheerst en anders gaat spelen. En dat dit spel momenteel een 8.9 op BGG scoort zegt ook al voldoende zeker ?
Dit spel is geschonken door Feuerland Spiele en is vanaf januari te spelen bij Het Geel Pionneke.
Age of Innovation is te koop bij spelmagazijn.be met 10% korting voor de leden.
Aantal spelers : 1 - 5
Leeftijd : vanaf 14 jaar
Speelduur : 60 - 200 minuten
Reacties
Een reactie posten