Energy Apex
Energy Apex is een kaartspel met als thema de energiemarkt. Er zijn 8 families van energieproducenten aanwezig, met elk 6 kaarten die meestal een verschillende waardering hebben. Om beurten kies je uit 8 rijen telkens 1 kaart waarvan je denkt dat die zal bijdragen tot de uiteindelijke energiemarkt. Je keuze zal echter ook een markteffect triggeren dat het aanbod voor de volgende speler zal beïnvloeden. Dit samenspel van keuze en verandering zal uiteindelijk beslissen of je in de juiste kaarten geïnvesteerd hebt en de grootste energiebijdrage kan leveren. Wie na 3 rondes de meeste energie heeft geproduceerd wint het spel.
Bij de start van een ronde worden de 48 kaarten willekeurig in kolommen van 6 rond een octagonaal bordje gelegd, waar eerst aan elke zijde 1 van de 8 energiekaartjes komt te liggen, ook weer random. Er wordt eveneens willekeurig een blokkadetoken aan een van de kolommen gelegd. Deze geeft aan dat van die kolom geen kaart mag gekozen worden.
De actieve speler kiest nu 1 van de 8 kolommen en neemt de buitenste kaart bij zich. Zo'n kaart bevat 3 getallen, meestal aflopend in waarde (bvb 6-4-2) maar sommige ook oplopend (bv 1-3-6). Vervolgens mag de speler het effect van die kolom toepassen (niet verplicht dus), bv bij een andere kolom de buitenste kaart naar boven leggen, of ergens een kaart uit het spel nemen. Er zijn ook effecten die je direct punten opleveren, door bvb een kaart af te geven aan een andere speler, of een kaart terug te leggen aan de kolom van zijn familie. Daarna verplaats je het blokkadetoken naar de kolom waar je net een kaart hebt genomen. Hierna is de volgende speler aan de beurt.
De ronde eindigt onmiddellijk wanneer er een kolom leeg is na het nemen van een kaart. De centrale productiekaart word dan zodanig gedraaid dat het roze vak naar de lege kolom wijst. De corresponderende energiefamilie produceert dan zoveel energie als het eerste getal aangeeft op de overeenkomstige kaarten. Er zijn dan nog 2 families die produceren volgens het tweede getal, en nog eens 2 volgens het derde getal. De andere families produceren deze ronde niet. De som is je totale energieproductie en die wordt per speler genoteerd op het scoreblaadje.
Er is nog een alternatieve vorm van score. Hierbij krijgt de speler met de hoogste score eigenlijk de score van de volgende speler in de reeks. De laatste speler scoort hierbij standaard 5 punten. Deze methode zou tot meer discussie leiden tussen de spelers (inclusief kliekvorming) omdat je andere spelers moet meetrekken om hun score potentieel in je buurt te houden voor een beter eigen resultaat. In elk geval eindigt het spel na 3 rondjes. De scores van de rondes worden opgeteld, wie de hoogste score heeft wint.
Energy Apex ziet er leuk uit met een stevige doos, mooi geïllustreerde kaarten en een beknopte, verzorgde handleiding. Het spelprincipe kon ons echter maar matig bekoren. Zeker met de standaard scoreregels lijkt het meer op een geluksspel. Er is weinig zicht op welke kolom uiteindelijk leeg zal geraken en welke familie dus vol zal scoren, om maar te zwijgen van de secundaire families. Het voelde aan als een keuze tussen twee opties: kaarten van verschillende families verzamelen om toch iets te scoren, of gokken op 1 of 2 families in de hoop dat juist die zouden opleveren. Ook de effecten leken weinig invloed te hebben op het resultaat. Maar misschien komen we tot diepere inzichten als we het spel meer spelen.
Dit spel werd geschonken door Distant Nova Creations en is vanaf februari te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers: 3 - 5
Speelduur: 20 - 40 min
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Reacties
Een reactie posten