Neotopia

Neotopia is een spel dat voortkomt uit de samenwerking van 2 uitgevers : MEBO Games en Arcane Wonders. Ze bundelden hun krachten om een abstract spel te creëren dat zich afspeelt in een stad van de toekomst. Zoals veel andere abstracte spellen, heeft Neotopia kleurrijke, stevige stenen, die ons een beetje aan Mandala Stones doen denken.

Neotopia is een abstract puzzelspel waarin je kleurpatronen in de stad creëert door schijven van 4 verschillende kleuren (rood, blauw, groen en paars) te gebruiken. Het speelbord is verdeeld in drie secties waar je deze schijven plaatst, en tussen elk daarvan bevinden zich de fabrieken waar de schijven vandaan worden gehaald. De patronen die je probeert te voltooien, zijn die van de kaarten in je hand.

In je beurt krijg je 3 actiepunten, en voor elk daarvan kun je kiezen om een kaart te trekken of een schijf vanuit een fabriek naar een aangrenzende regio op het bord te plaatsen. Zoals je je kunt voorstellen, moeten de schijven naast een bestaande schijf worden geplaatst. Telkens wanneer je een fabriek leegmaakt, wordt deze onmiddellijk bijgevuld met de 4 schijven uit het midden van het bord.

 
Na het plaatsen van een schijf en als een patroon klaar is dat wordt afgebeeld op 1 van de kaarten in je hand, speel je de kaart in die regio en scoor je het overeenkomstige aantal punten in dat gebied. Er is slechts één beperking hierbij: als de laatst gespeelde kaart in die regio dezelfde afbeelding heeft als die in je hand, kun je die kaart niet spelen. De afbeeldingen op de kaarten vertegenwoordigen verschillende soorten kleuren die op het patroon dat je probeert te voltooien verschijnen. Elke kaart heeft ofwel een patroon van één enkele kleur, of van twee kleuren; vandaar dat er 16 soorten kaarten zijn. Dit mechanisme voorkomt dat spelers gemakkelijk veel patronen met dezelfde kleurencombinaties in dezelfde regio voltooien.
 
Om het iets ingewikkelder te maken, zijn er enkele bonustegels die je krijgt door uit te breiden op het bord of bepaalde mijlpalen op de scoretracks te bereiken. Deze zijn er in 4 soorten, en elke beurt kun je er een gebruiken die je een extra actie in je beurt geeft. Met deze bonussen kun je ofwel een extra basishandeling krijgen, een schijf van de algemene voorraad naar welke regio dan ook plaatsen, een schijf vanuit een fabriek naar de buitenwijken van een aangrenzende regio plaatsen of twee kaarten trekken ipv 1 kaart. Deze zijn zeer belangrijke elementen om je eenvoudige beurten met 3 acties te verbeteren! En als je er aan het einde van het spel nog over hebt, leveren ze je elk 3 punten op.

 
Elke keer dat een fabriek wordt bijgevuld, worden er nieuwe tegels in het midden geplaatst. Wanneer dit 10, 11 of 13 keer gebeurt, afhankelijk van het aantal spelers, wordt de huidige ronde voltooid, en na afloop krijgt elke speler nog één laatste beurt. Aan de punten die je in elke regio hebt verdiend, voeg je ook één punt toe per schijf in de grootste groep van jouw kleur in die sectie. Vervolgens tel je de punten voor elke regio op, en de regio waar je de minste punten hebt, telt 3 keer mee.

Het spel voelt vanaf het begin zeer strategisch aan. Je wilt met elk van je 3 acties stukken plaatsen en zo veel mogelijk patronen in je hand voltooien. Het voelt zeer bevredigend als het je lukt om in één beurt twee kaarten te scoren. Deze manier van spelen zal echter snel je kaartenhand uitputten, en dan zul je enkele beurten besteden aan nieuwe kaarten trekken, misschien zelfs een hele beurt! 

Snelle abstracte puzzel met geweldige onderdelen? Zoek niet verder. Een van de elementen die ons het meest aanspreekt, is het balanceren van de scores in de drie verschillende gebieden. Vanwege het feit dat jouw laagst scorende gebied met 3 wordt vermenigvuldigd, kun je geen van hen verwaarlozen, wat de hele ervaring tot een interessante balans-act maakt.

De eenvoudige beperking dat je geen kaart mag spelen in een regio als de laatst gespeelde kaart in die regio van hetzelfde type is, is uitstekend. Het spel zou veel te gemakkelijk zijn zonder deze regel, omdat regio's zich dan zouden specialiseren in één type kleur en dit enorme voordelen zou opleveren bij het kiezen van dat type kaart. In plaats daarvan moet je andere kleurencombinaties in de regio spelen. Wat nog interessanter is, is dat dit veel nadenken oplevert over wat je tegenstanders mogelijk maken om te doen en te bereiken: als ze kaarten van een specifieke kleurencombinatie hebben verzameld, wil je het hen niet gemakkelijk maken om die te spelen!

Dit spel is geschonken door Arcane Wonders en is vanaf januari te spelen bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers : 2 - 4
Leeftijd : vanaf 8 jaar
Speelduur : 30 - 60 minuten


Reacties

Populaire posts