Footprints

In het prille begin van de prehistorie, toen de ijstijd zijn einde naderde, bevond de mensheid zich opnieuw in vruchtbare gebieden. Maar een nieuwe uitdaging doemde op aan de horizon - het genadeloze smelten van het ijs bedreigde het vruchtbare land met overstromingen. Elk levend wezen stond voor een dringende behoefte om naar de bergen te vluchten. Jouw nalatenschap, gegraveerd in grottekeningen en verfijnde vaardigheden, moet de tijd overstijgen en een blijvende impact achterlaten voor komende generaties.

In Footprints neem je de leiding over je clan terwijl ze zich een weg banen door verraderlijk terrein, hun vaardigheden verbeteren voor efficiënte vooruitgang, essentiële hulpbronnen verzamelen, grottekeningen maken en gravures uitvoeren op cruciale locaties. Gebruik je clanleider om hen voorbij hun grenzen te inspireren terwijl je streeft om de verre steenmannen te bereiken voordat de tijd oprukt.

Footprints is een competitief bordspel met asymmetrische unieke eigenschappen, waarbij elke speler zijn uniek clan-deck heeft met specifieke eigenschappen. De variabele opstelling van het modulaire spelbord zorgt ervoor dat geen twee spellen hetzelfde zijn. Overwinning in Footprints hangt af van je vaardigheid in route planning, vaardigheidsverbetering en efficiënt handbeheer.

In Footprints heb je volledige controle over een clan, vertegenwoordigd door een pion op het uitgestrekte landschap, gekenmerkt door een zeshoekig raster. Je acties worden aangestuurd door het gebruik van je persoonlijke kaarten, waardoor je vooruitgang kunt boeken over het landschap, hulpbronnen kunt verzamelen, je mobiliteit kunt verbeteren, vitale 'creaties' kunt maken en grottekeningen kunt maken. Typisch zal je strategie een combinatie van deze doelen omvatten.

Elke beurt in Footprints is elegant eenvoudig. Je begint door een kaart te kiezen uit een display van vier voor je. Vervolgens beslis je of je de bovenste of onderste actie op de gekozen kaart wilt uitvoeren. Beide acties zijn gericht op beweging over het spelbord.

De bovenste actie van de kaart vergemakkelijkt beweging over specifieke terreintypes, waarbij je zoveel stappen zet als aangegeven op het overeenkomstige spoor op je spelersbord. Er zijn vier terreintypen: bergen, bossen, moerassen en ijs, en je spelersbord bevat sporen voor elk terrein (allemaal beginnend op 2). Sommige bovenste acties geven je zelfs een extra stap op een ander terreintype, wat zorgt voor flexibele beweging.

Kiezen voor de onderste actie van de kaart verbetert één of twee sporen op je spelersbord, waardoor je mobiliteit in volgende beurten toeneemt. Bovendien krijg je een gratis bewegingsstap.

Nadat je een kaart hebt gebruikt, wordt deze voor de rest van het spel afgelegd, wat betekent dat je maximaal 14 kaarten of beurten speelt. Elke speler vertegenwoordigt een unieke clan, elk met zijn eigen verdeling van terreinbewegingen. Bovendien voeg je aan het begin van het spel een clanleider kaart (twee opties per clan) toe aan je kaartenpool. Deze kaarten bieden diverse speciale vaardigheden, waardoor de ene clan zich onderscheidt van de andere.

Na het uitvoeren van je beweging en primaire actie, verzamel je eventuele bonussen waar je langs komt. Deze bonussen omvatten hulpbronnen, vuurkaarten en voetafdrukkaarten: Hulpbronnen worden gebruikt om 'creaties' te creëren naast je pion op het hoofdbord, waarbij elke creatie overeenkomt met een terrein-/hulpbron soort. Het bouwen van deze creaties verbetert de bewegingssporen op je persoonlijke bord, waarbij een speciaal soort creatie grottekeningen zijn. Vuurkaarten verbeteren je beurt door je in staat te stellen je acties te versterken. Deze kaarten verbeteren meestal je sporen of verlengen je beweging over het bord. Ze kunnen echter slechts één keer worden gebruikt en moeten op het spelbord worden verzameld. Voetafdrukkaarten dienen als in game doelstellingen om na te streven. Je begint met één kaart en je kunt er meer verzamelen gedurende het spel. Deze kaarten leveren punten op aan het einde van het spel als hun voorwaarden zijn vervuld, maar resulteren in negatieve punten als ze niet worden vervuld.

Het spel eindigt wanneer je al je 14 kaarten hebt gebruikt of wanneer een speler de steenman bereikt, wat het einde van de kaart markeert. Op dit punt worden punten geteld, afgeleid van het bereiken van de steenman, het vervullen van voetafdrukkaarten, scoren van grottekeningen en creaties, en vooruitgang op je bewegingssporen.

Footprints is een heerlijke ontdekkingsreis, gevuld met diverse paden naar de overwinning, en het biedt een verrassend korte speeltijd. Het beperkte aantal acties transformeert multi-use kaarten tot boeiende middelen, waarbij strategische keuzes worden geëist terwijl je de voordelen van directe beweging afweegt tegen langetermijnvaardigheidsontwikkeling.

Samenvattend is Footprints een bordspel met een verkenningsthema dat meerdere wegen naar de overwinning biedt in een beknopte speeltijd. Het beperkte aantal acties maakt van multi-use kaarten een bron van interessante beslissingen, waarbij directe beweging wordt afgewogen tegen lange termijn vaardigheidsontwikkeling. De openheid en variëteit van het spel maken het zeer herspeelbaar en bieden een lonende ervaring met eenvoudige regels gameplay. Footprints is een aanbevolen keuze voor degenen die medium spellen waarderen met toegankelijkheid en diepgang, waarbij het een breed scala aan spelersaantallen bedient en een intrigerende ervaring biedt doorheen het spel.

Dit spel is geschonken door ChiliFox Games en is vanaf februari te spelen bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers : 1 - 6
Leeftijd : vanaf 10 jaar
Speelduur : 30 - 60 minuten

Reacties

Populaire posts