Jerusalem: Anno Domini

Jeruzalem zeg je, dat doet me denken aan Jezus. Wel, dat is effectief waar dit spel over gaat, meer bepaald over “het laatste avondmaal”.

Iedere speler beschikt over 15 volgers en het doel is om deze volgers zo dicht mogelijk bij de apostelen en als het dan ook even kan, zo dicht mogelijk bij Jezus aan de tafel krijgen voor het laatste avondmaal. Elke apostel levert punten op en Jezus levert extra punten op. Je zal dus zowel de apostelen als je volgelingen aan tafel willen brengen. En het is zeker belangrijk voor de eindscore wie waar zit. De volgers op de eerste rij krijgt de punten van de apostel, de volgers op de tweede rij de punten van de apostel – 1 en zo verder. Maar je wil niet langs Judas zitten, deze levert min punten op.


Bij het begin van elk spel krijgen de spelers een stapel van 10 basiskaarten. Uit deze 10 kaarten trek je er 5 om een ronde te starten. Naast de 10 startkaarten die je in het begin van het spel krijgt, zijn er ook acties waardoor je op de markt extra kaarten kan kopen en er zijn ook acties waardoor je extra kaarten krijgt. (dit laatste enkel in een spel van 3 tot 4 spelers)

Een ronde begint met het spelen van kaart. Een kaart heeft zowel boven als onder eigenschappen. De pictogrammen boven aan deze kaarten geven aan naar welke locatie je mag om hier grondstoffen te verzamelen, te ruilen, kaarten te kopen, en volgers naar de verschillende locaties te brengen. Onderaan bevinden zich de actie eigenschappen: deze eigenschappen geven mee welke acties je kan en mag uitvoeren. Als acties hebben we onder andere de volgende: luister naar een parabel, des te meer parabelen je beluistert des te meer punten je hiervoor scoort, ga naar het laatste avondmaal en betaal hiervoor de gevraagde grondstoffen, wordt uitgenodigd aan het laatste avondmaal, hierdoor kan je gratis aansluiten, verleen een gunst aan een andere speler en scoor zelf punten, verplaats je volger aan de tafel naar een lege zitplaats, enz...

Bij het spelen van een kaart leg je deze neer op je eigen spelbord. Hier zijn drie plaatsen waar je kaarten kan leggen. Je bepaald zelf in welke rij je een kaart legt. De kaarten in een rij, met name de pictogrammen van de locatie bovenaan de kaart, zijn belangrijk om een apostel aan de tafel te roepen. Elk type apostel vereist 3 verschillende pictogrammen alvorens je hem kan uitnodigen aan de tafel. Het is enkel als je de kaarten (3 stuks) op een rij hebt liggen met de juiste pictogrammen dat je een apostel mag nemen en aan de tafel mag plaatsen. De kaarten die je gebruikt hebt om een apostel aan de tafel te zetten leveren je ook punten op, dit is de som van de punten op deze drie kaarten.

Belangrijk: de apostelen kunnen nooit worden verplaatst nadat ze zijn gezeten, de volgelingen daarentegen kunnen wel worden verplaatst door verschillende effecten gedurende het spel. Denk dus goed na waar je wie zet en houd ook oog voor Judas!

Als je zelf je volgelingen aan tafel wil kan dat op twee manieren: of wel uitnodigen voor het laatste avondmaal of naar het laatste avondmaal gaan. Beide zijn acties, maar de kaart geeft aan welke actie beschikbaar is. Als je uitgenodigd wordt mag je gratis aan tafel plaatsnemen. Als je zelf naar het laatste avondmaal gaat dan moet je hier afhankelijk van plaats bepaalde grondstoffen voor betalen. Deze grondstoffen kan je gaan halen met het bovenste gedeelte van de kaart. Je kan ofwel naar het meer voor vis, naar de berg voor brood of naar de woestijn voor steen.

Het spel verschilt als je speelt met 1,2 of 3 en meer spelers. Bij 3 of meer spelers kan je een gunst verlenen aan andere spelers, waardoor je hen een voordeel geeft, zelf scoor je hier uiteraard punten door. Voor 2 spelers of de solo speler werd dit aangepast door middel van extra acties op de kaarten waardoor je met neutrale vriendelijke volgers (de kleuren die niet meespelen) punten kan scoren door de volgers aan de tafel zo te plaatsen zodat je zo veel mogelijk van de dezelfde kleur volgens bij elkaar plaatst. 

Het spel eindigt wanneer alle volgelingen van een speler gezeten zijn of wanneer de spel marker de top van zijn spoor bereikt. Deze marker beweegt telkens wanneer het Sanhedrin-symbool op een gespeelde kaart verschijnt. Op het einde wordt geteld wie waar aan tafel zit en zo scoort iedere speler voor zijn volgelingen punten.

Laat je zeker niet afschrikken door de handleiding. Het spel speelt zelf zeer vlot. Wij hebben het spel met 2 gespeeld, wat een andere spelmechanisme heeft dan met 3 / 4 spelers. Een volgend spel met 3 /4 spelers staat zeker op mijn lijst uit om te proberen. 

Dit spel is geschonken door Devir en is vanaf februari te spelen bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers : 1 - 4
Leeftijd : vanaf 12 jaar
Speelduur : 90 minuten

Reacties

Populaire posts