Amygdala
De amygdala is een gebied in de hersenen dat geassocieerd wordt met emotionele processen, het integratieve centrum van emoties. Tot zover de les biologie. De spelers proberen in Amygdala de controle te krijgen over verschillende regio's op het spelbord, elk gekoppeld aan een emotie. Spelers moeten emotionele hulpbronnen verzamelen en opslaan in hun geheugenbank, die ze zullen gebruiken om emoties uit hun geest te ontgrendelen en deze emotietegels vervolgens op het spelbord te plaatsen door netwerken te creëren en punten te scoren. Amygdala is een abstract strategisch spel waarbij spelers racen om tegels van hun persoonlijke bord op het spelbord te plaatsen en zoveel mogelijk identieke symbolen tegels te verbinden om hun score te maximaliseren.
Spelers nemen om de beurt in wijzerzin acties totdat het eindspel wordt geactiveerd. Elke beurt moeten spelers slechts één van de 3 volgende acties uitvoeren:
* 1 of 2 hulpbrontegels verkrijgen van de lotusbloem op het spelbord door munten te betalen.Houd in gedachten dat je deze acties alleen kunt uitvoeren als je je stemmingsteken verplaatst naar de wortels van de lotus naast de gekleurde regio waarin je de actie wilt uitvoeren. Als je bij het verplaatsen van je stemmingsteken het omstandigheidstoken passeert, moet je telkens één munt betalen. Er zijn ook aanvullende vrije acties: een lange lijst van uitwisselingen die je kunt doen om je geheugenbank te optimaliseren. Wanneer een speler aan het einde van zijn beurt nog slechts 5 emotietegels op zijn persoonlijke bord heeft, gaat de ronde verder en krijgt iedereen daarna nog één beurt. Vervolgens scoren spelers elke kleurregio waarin ze een claimtoken hebben door te controleren op de meerderheid.
Hoewel het spel gemakkelijk te leren is en eenvoudig genoeg lijkt, zit er echt meer achter. Je moet je stappen zorgvuldig plannen, want het spel is behoorlijk strak en je zou punten kunnen verliezen in plaats van ze te verdienen. Het spelbord heeft zeven regio's, elk met zijn emotie en kleur. Het is beter om je vanaf het begin op een paar daarvan te concentreren omdat de emotietegels beperkt zijn. Vanaf hier begin je netwerken te construeren, gebieden te controleren en uit te breiden naar andere regio's.
Maar opgelet! Vergeet niet om de claimtokens in de regio's te plaatsen die je controleert. Als je dat niet doet, scoor je geen punten en al je harde werk zou voor niets zijn geweest. Je geheugenbord is beperkt tot 10 ruimtes, inclusief de munten die in stukken van 10, 5 en 1 komen. Soms moet je moeilijke beslissingen nemen en items verkopen/ruilen of weggooien om ruimte te maken. We wisten niet wat we konden verwachten toen we het voor het eerst speelden, dus we negeerden min of meer geld en dachten dat we later meer zouden krijgen. We hebben ze zonder zorgen uitgegeven of zelfs geld weggegooid toen het geheugenbord meer dan vol was. Dus halverwege het spel bevonden we ons zonder munten en moesten we waardevolle items verkopen of punten verliezen in ruil voor valuta. De volgende keren wisten we het beter, dus we beheerden alles iets beter.
Naast de economie is een ander interessant aspect het beheer van je persoonlijke bord. Je moet nadenken over in welke volgorde je de emotietokens van je spelersbord naar het spelbord wilt verplaatsen, omdat dit van invloed is op welke bonussen je ontgrendelt. Deze voordelen zijn de belangrijkste manier om punten te krijgen en geld te verdienen. Amygdala werkt goed met twee spelers, maar ik zou het aanraden voor een groter aantal spelers (3-4 spelers): het spel zou zelfs strakker zijn en de competitie om plaatsen op het spelbord feller. Dat gezegd zijnde, is het verrassend interactief en leidt het ertoe dat spelers omhoog kijken, zien wat hun tegenstanders doen en proberen hun volgende zetten te anticiperen, want het doet ertoe. De regels worden geleverd met twee speelvarianten, 1 waarmee je het tolteken kunt verplaatsen en de andere die de scorepunten van elke regio willekeurig verandert.
Het artwork is deftig, maar kan voor sommige misschien een epilepsieaanval veroorzaken. De doos en de tegels hebben een holografisch effect, een erg leuke toevoeging. Het spelbord komt in twee varianten, een zwarte en een heldere, zonder verandering in gameplay. Mijn voorkeur ging naar de donkere zwarte kant. Een gevolg van programmeur zijn waarschijnlijk. De kwaliteit van de componenten is zeer goed.
Voor elk abstract spel is het thema altijd een goed idee, maar niet echt noodzakelijk. Ik denk dat het voor mensen die geïnteresseerd zijn in neurowetenschappen een pluspunt zou kunnen zijn, maar grotendeels zou ik me voorstellen dat het thema tijdens het spel door spelers wordt genegeerd, zoals ook bij ons is gebeurd. We hebben genoten van het spelen van Amygdala en zijn nieuwsgierig om het met meer spelers uit te proberen. De regels zijn gemakkelijk te leren, de acties zijn eenvoudig en hebben voldoende strategische diepgang om je geïnteresseerd te houden.
Dit spel is geschonken door Game Brewer en is vanaf maart te spelen bij Het Geel Pionneke.
Amygdala is te koop bij spelmagazijn.be met 10% korting voor de leden.
Aantal spelers : 2 - 4
Leeftijd : vanaf 10 jaar
Speelduur : 60 - 90 minuten
Reacties
Een reactie posten