Clash of Decks (Initiation pack)

Sinds enkele jaren is er sprake van een nieuwe niche voor kaartspellen: de minimalistische kaartspellen. Het concept is eenvoudig: met zo weinig mogelijk kaarten toch een goed spel op tafel leggen. Het eerste voorbeeld dat ik mij voor de geest kan halen is wellicht 'Love Letter' waar je door tactisch te spelen een andere speler moest dwingen de prinses af te leggen. Een meer recent voorbeeld is dan weer Mindbug, waar je met 10 random kaarten een duel moet overleven met creatures die uiteenlopende sterktes en verrassende eigenschappen hebben. De twist dat je in beperkte mate een creature van de tegenstander kan overnemen maakt dit tot een echte 'mind fuck'. Laat het evenwel duidelijk zijn dat dit genre voorlopig dun gezaaid is, maar daar wil Clash of Decks verandering in brengen.

Minimalisme staat hier ook hoog in het vaandel. Het 'Initiation' deck bevat amper 36 kaarten: 2 brugkaarten die tussen de spelers gelegd worden, 2 speciale bastionkaarten en dan nog 32 unieke speelkaarten waarvan elke speler er 8 op hand krijgt. Dit kan op verschillende manieren bepaald worden, maar de voorgedefinieerde sets zijn het eenvoudigst. Elke speler stopt dan nog een bastionkaart helemaal links met de bastion kant naar boven. Deze dient als marker van de levenspunten.


De spelers komen om en om aan de beurt. Zo'n beurt bestaat uit 3 fasen, te beginnen met een mana-fase. De actieve speler ontvangt zoveel mana als hij kaarten op hand heeft (inclusief bastion), behalve als het de allereerste beurt is van de startspeler, dan is mana uitzonderlijk beperkt tot 6.

In de summoning-fase kunnen er met deze mana kaarten gespeeld worden, maar enkel de 4 meest linkse kaarten. Creature kaarten komen aan 1 van de 2 bruggen te liggen, naar keuze, en vormen een rij. Pas gespeelde creatures zijn inactief, tenzij ze een bijzondere eigenschap hebben (zo zijn er veel eigenschappen te leren). Incantations zijn kaarten met een direct effect, dat dus onmiddellijk uitgevoerd moet worden.

In de laatste fase (de actiefase) gaan alle creatures die het kunnen aanvallen, te beginnen achteraan in de bovenste rij, dan naar voor en dan de onderste rij. Ze vallen eerst de voorste vijand aan in de bovenste rij. Als een vijand verslagen wordt, gaat hij terug op hand bij de eigenaar, helemaal rechts. Dat is ook het geval voor gespeelde Incantations. Wanneer een aanval niet geblokkeerd is, gaat de schade naar de tegenstander: die schuift zijn bastionkaart evenveel plaatsen naar rechts. Komt het bastion helemaal rechts, dan wordt ze omgedraaid naar de fort-zijde en gaat ze terug helemaal links. Wanneer het fort op zijn beurt helemaal rechts komt, verliest die speler.


Ondertussen moet er wel met alle effecten rekening gehouden worden, dat vergt wel wat inwerktijd. Gelukkig zijn er hulpkaartjes aanwezig. Overtallige schade gaat verloren, en opgelopen creature schade vervalt op het einde van de beurt. Het is echter niet helemaal duidelijk in de voorbeelden of schade op een creature cumuleert tussen opeenvolgende aanvallen in dezelfde beurt.

Clash of Decks is een leuke toevoeging in het minimalistische genre. Het kan op verschillende manieren gespeeld worden, ook solo. Door zijn korte spelduur en vlot verloop heeft het een hoog 'nog eentje' gehalte. Nog een leuk weetje: dit spel is in principe gratis (free to play concept). Meerdere expansion packs zijn al beschikbaar in dezelfde stijl voor een zacht prijsje. Het handmanagement zorgt voor een unieke en originele insteek die je zeker eens geprobeerd moet hebben.

Meer info en handleiding: Clash of Decks

Dit spel werd geschonken door Strategos Games en is vanaf februari te spelen bij Het Geel Pionneke.

 


Aantal spelers: 1 - 2(4)
Speelduur: 15 – 30 min
Leeftijd: vanaf 8 jaar


Reacties

Populaire posts