Amalfi

Het komt niet vaak voor dat na het spelen van een spel je onmiddellijk het spel opnieuw wil spelen. Bij deze Amalfi was dat wel het geval bij mij.

In Amalfi nemen de spelers de rol aan van handelaars in het Italiaanse havenstadje Amalfi tijdens de Renaissanceperiode. Het stadje was een dominante maritieme macht gedurende de laatste eeuw, maar haar belang is afgenomen. De handelaren van Amalfi zijn gretig om hun vroegere succes te heroveren en het verlaten havenstadje nieuw leven in te blazen, maar ze hebben slechts 6 kleine schepen om mee te starten.

 

Als handelaars willen jullie helpen om de haven van Amalfi nieuw leven in te blazen. Gebruik jullie schepen en investeer in nieuwe kaarten voor betere navigatie, bouw nieuwe schepen om jullie opties uit te breiden, en verzamel schilderijen, boeken en gebouwen om de meest succesvolle handelaar te worden en te winnen. Als het thema je niet overtuigt, zal het spel dat wel doen zodra je het speelt. Het spel duurt 4 rondes, maar elke ronde biedt een overvloed aan acties die je kunt uitvoeren als je je schepen zorgvuldig beheert. Er zijn ook meerdere manieren om overwinningspunten te verdienen. Dit kan door kaarten te kopen, karakterkaarten te spelen, mijlpalen te voltooien of de scorekaart van de ronde te vervullen. Dit is een spel met veel leuke acties die je kunt ondernemen. Er is zoveel te doen dat het zorgt voor een grote herspeelbaarheid.

Een paar scorekaarten worden op het hoofdbord geplaatst, deze geven alle spelers bonuspunten aan het einde van elke ronde, afhankelijk van jullie middelen. Dit is geweldig omdat het je een extra strategie geeft waar je je op kunt richten. Bijvoorbeeld, in een bepaalde ronde kunnen x schepen je x punten opleveren. Er zijn ook enkele mijlpaal kaarten. Hoe eerder iemand de mijlpaal bereikt, hoe meer punten er verdiend kunnen worden, tot wel 24 punten voor de eerste speler.

Jullie schepen kunnen veel acties uitvoeren, hoe meer schepen hoe beter zoals altijd, maar meer schepen betekent dat je meer voedsel nodig hebt op het einde van elke ronde. Aan het begin van het spel ben je beperkt tot 6 voedsel of brood door de vuurtorens die het spoor blokkeren. Je moet meer vuurtorens kopen/verkrijgen om het voedselspoor te openen. Vuurtorens hebben twee functies: zodra ze van het voedselspoor zijn verwijderd, laten ze je meer voedsel opslaan, ze leveren ook voordelen als je navigeert naar een plaats met een vuurtoren.

Spelers spelen om de beurt de klok mee. De actieve speler mag 1 van de mogelijke acties uitvoeren of passen. Als er een actie werd gekozen, mag de volgende speler zijn actie uitvoeren. Eenmaal je past, mag je in die ronde geen acties meer uitvoeren. Zodra alle spelers passen, is de ronde ten einde. De speler die als eerste gepast had, wordt de nieuwe startspeler.

De mogelijke acties zijn :
- Navigeren : met een beschikbaar bootje naar een plaats op het gezamenlijk spelbord varen, of naar een privé bestemming, en daar de actie uitvoeren.
- Kunstwerk kopen : betaal de nodige grondstoffen, krijg een kunstwerk kaart en de bijbehorende punten en voordeel.
- Privé bestemming kopen : betaal de nodige grondstoffen, en neem de bestemming en leg deze naast je eigen spelersbord. Vanaf nu kan jij alleen naar deze bestemming navigeren. Andere spelers mogen er wel hun vuurtoren op plaatsen.
- Bouw een schip : betaal voldoende hout om een boot van je werf naar je haven te verplaatsen. Vanaf volgende ronde komt dit schip in je dok te liggen en kan je deze gebruiken.
- Activeer een karakterkaart door die van je hand open te spelen door de nodige grondstoffen te betalen. Er zijn 4 soorten karakters, met een onmiddellijk effect, een blijvend effect, die punten scoren op het einde van het spel, en karakters die je moet activeren om van hun voordelen te kunnen genieten.

Tot slot zijn er nog 3 optionele acties die je ten alle tijden kunt uitvoeren, zelfs als je niet aan de beurt bent :
- kaarten van je hand op de aflegstapel leggen in ruil voor een brood.
- een schip bewegen van een grondstof naar je dok, of van je dok naar de haven. Je krijgt dan een bepaald aantal grondstoffen.
- voldoen aan 1 of meerdere opdrachten en dan daar je kubus plaatsen. Hoe sneller je dit kan, hoe hoger de kans op een hoge score.

Is de ronde ten einde, is het tijd om je mensen eten te geven. Dit is afhankelijk van hoeveel bootjes je al in het spel hebt. Je zal minimum 2 tot maximaal 8 broden moeten betalen. Kan je dat niet, verlies je 3 punten per brood dat je niet kan betalen.

Daarna zullen er punten verdeeld worden aan de hand van de rode tegels, die verschillend zijn in elke ronde. (maar ook in elk spel). Het spelbord wordt nu klaargemaakt voor de volgende ronde, of voor de eindtelling.

Er zijn weer vele strategische manieren ter beschikking om als winnaar te eindigen. De variabele doelstellingen en de manier van scoren na elke ronde, maakt dat elk spel uniek zal zijn. Het spelmateriaal is van uitstekende kwaliteit : houten spelstukken, dikke kartonnen tegels en mooie kaarten. Het spelbord en het persoonlijk spelbord hebben inkepingen om het spelmateriaal mooi in te plaatsen.

De eerste maal dat je handleiding vast neemt, zal je misschien terugdeinzen. De 20 bladzijdes vol met icoontjes lijkt een verschrikking om te lezen, maar eenmaal je een paar bladzijdes ver bent, blijkt dit zeer vlot te lezen. De uitleg van dit spel kan op het gemak in 15 minuutjes gebeuren. De speelduur echter is dan weer afhankelijk van het aantal spelers en of de spelers veel denktijd nodig hebben.
Zeker een aanrader, deze komt over enkele dagen terug op tafel !


Dit spel is geschonken door Sylex Games en is vanaf februari te spelen bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers : 1 - 4
Leeftijd : vanaf 12 jaar
Speelduur : 120 - 180 minuten

Reacties

Populaire posts