Wool gang

George de schapenherder is uitgeput. Er heerst complete chaos, zijn schapen doen wat ze willen en dat is vooral ronddwalen. De schapen moeten geschoren worden en George moet een manier vinden om de schapen allemaal samen te krijgen en vlug. De herdershonden van het dorp lijken de beste manier. Gebruik de honden hun vaardigheden om de schapen onder controle te krijgen.


Je speelt verschillende rondes en elke ronde bevat 2 fases. Je speelt een schaap en je stuurt een hond. De startspeler speelt de eerste kaart (schaap, actie of joker) in het midden van de tafel. Elke speler speelt 5 kaarten in totaal en dan stopt de 'speel een schaap ronde'. Je kan een schaap spelen door deze alleen te leggen of je legt je kaart bij een andere kaart om een groep te vormen. Je mag elke kaart bij elkaar leggen, zonder op de kleur of het getal te letten. Een joker kaart kan elk getal en kleur aannemen, dat kies je zelf, als de herdershonden eraan komen. Actiekaarten laat je schapen op tafel verplaatsen. Als je een actiekaart speelt moet je deze onmiddellijk uitvoeren en dan gooi je de kaart weg. Je kan ook een actiekaart weggooien als je de actie niet kan uitvoeren.


Nadat je de vaardigheden van je honden kent en je hebt gezien hoe de schapen verspreidt zijn, kan elke speler in het geheim kiezen hoeveel honden ze gebruiken (0, 1 of 2) om de schapen te verzamelen. Iedere speler speelt 2 kaarten voor zich. Als je niet al je honden wil inzetten, kan je je lege hondenhuizen inzetten. Dan onthullen alle spelers samen hun kaarten. In de eerste ronde heeft iedere speler maar 1 herdershond, dus je moet 1 of 2 hondenhuizen spelen. Elke herdershond heeft zijn eigen vereisten om schapen te verzamelen. De vaardigheden van de honden worden in oplopende volgorde van initiatiefwaarde gespeeld. Als je een herdershond speelt die je niet kan uitspelen omdat er geen schapen aan je vereiste voldoen, dan moet je de kaart weggooien. Alle gespeelde herdershonden worden weggegooid en alle verzamelde kaarten (schaap of joker) is 1 punt waard. Je duidt je punten aan op je scorewiel.


Maak alles klaar voor de volgende ronde en zorg dat je altijd 2 lege hondenhuizen hebt en maximaal 2 herdershonden. Als er niet genoeg herdershonden zijn voor elke speler, schud dan de weggegooide kaarten onder de deelstapel zodat iedereen een nieuwe herdershond krijgt. De speler met het hoogste aantal punten start de volgende ronde, bij een gelijkspel begint de speler die het meeste punten heeft gehaald in de vorige ronde. Het spel eindigt als een speler 20 of meer punten heeft, de spelers beƫindigen de ronde en dan wint de speler met het meeste aantal punten. Je kan een korter of een langer spel spelen door tot 10 of tot 30 punten te gaan.

Dit spel werd geschonken door Gigamic en kan vanaf maart gespeeld worden bij Het Geel Pionneke.

Aantal spelers: 2 – 5
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: 20 minuten

Reacties

Populaire posts