Wool gang
George
de schapenherder is uitgeput. Er heerst complete chaos, zijn schapen
doen wat ze willen en dat is vooral ronddwalen. De schapen moeten
geschoren worden en George moet een manier vinden om de schapen
allemaal samen te krijgen en vlug. De herdershonden van het dorp
lijken de beste manier. Gebruik de honden hun vaardigheden om de
schapen onder controle te krijgen.
Je
speelt verschillende rondes en elke ronde bevat 2 fases. Je speelt
een schaap en je stuurt een hond. De startspeler speelt de eerste
kaart (schaap, actie of joker) in het midden van de
tafel. Elke speler speelt 5 kaarten in totaal en dan stopt de 'speel
een schaap ronde'. Je kan een schaap spelen door deze alleen te
leggen of je legt je kaart
bij een andere kaart om een groep te vormen. Je mag elke kaart bij
elkaar leggen, zonder op de kleur of het getal te letten. Een joker
kaart kan elk getal en kleur aannemen, dat kies je zelf, als de
herdershonden eraan komen. Actiekaarten laat je schapen op tafel
verplaatsen. Als je een actiekaart speelt moet je deze onmiddellijk
uitvoeren en dan gooi je de kaart weg. Je kan ook een actiekaart
weggooien als je de actie niet kan uitvoeren.
Nadat je
de vaardigheden van je honden kent en je hebt gezien hoe de schapen
verspreidt zijn, kan elke speler in het geheim kiezen hoeveel honden
ze gebruiken (0, 1 of 2) om de schapen te verzamelen. Iedere speler
speelt 2 kaarten voor zich. Als je niet al je honden wil inzetten,
kan je je lege hondenhuizen inzetten. Dan onthullen alle spelers
samen hun kaarten. In de eerste ronde heeft iedere speler maar 1
herdershond, dus je moet 1 of 2 hondenhuizen spelen. Elke herdershond
heeft zijn eigen vereisten om schapen te verzamelen. De vaardigheden
van de honden worden in oplopende volgorde van initiatiefwaarde
gespeeld. Als je een herdershond speelt die je niet kan uitspelen
omdat er geen schapen aan je vereiste voldoen, dan moet je de kaart
weggooien. Alle gespeelde herdershonden worden weggegooid en alle
verzamelde kaarten (schaap of joker) is 1 punt waard. Je duidt je
punten aan op je scorewiel.
Maak
alles klaar voor de volgende ronde en zorg dat je altijd 2 lege
hondenhuizen hebt en maximaal 2 herdershonden. Als er niet genoeg
herdershonden zijn voor elke speler, schud dan de weggegooide kaarten
onder de deelstapel zodat iedereen een nieuwe herdershond krijgt. De
speler met het hoogste aantal punten start de volgende ronde, bij een
gelijkspel begint de speler die het meeste punten heeft gehaald in de
vorige ronde. Het spel eindigt als een speler 20 of meer punten
heeft, de spelers beëindigen de ronde en dan wint de speler met het
meeste aantal punten. Je kan een korter of een langer spel spelen
door tot 10 of tot 30 punten te gaan.
Dit spel
werd geschonken door Gigamic en kan vanaf maart gespeeld worden bij
Het Geel Pionneke.
Leeftijd:
vanaf 8 jaar
Speelduur:
20 minuten
Reacties
Een reactie posten