Magnificent Flying Machines
Het thema van dit spel doet mij een beetje terugdenken aan een komische tekenfilmserie uit mijn jeugdjaren, 'Dastardly and Muttley' of zoiets, waarin een louche figuur en zijn hond met allerlei knotsgekke technische foefjes een vliegtuigrace naar hun hand trachten te zetten. Uiteraard mislukken hun snode plannen steevast in ware Roadrunnr-stijl. Op internet zal je allicht nog enkele fragmenten kunnen terugvinden.
Maar genoeg nostalgie, over nu naar het bordspel. De spelers nemen hier deel aan een vliegtuigrace in de pioniersjaren van de luchtvaart. Het doel is niet alleen om de race te winnen, maar ook onderweg op allerlei manieren overwinningspunten te scoren. Dat kan door als eerste in een zone te landen, door vracht of passagiers te vervoeren, of door bepaalde stunts succesvol uit te voeren. Je zal daar bepaalde combinaties voor moeten dobbelen (afhankelijk van het weer), maar je kan je kansen verhogen door gebruik te maken van kaarten of ander materiaal dat je onderweg hebt opgepikt. Voor de meer slinkse (lees: creatieve) spelers onder ons kan je ook andere spelers het leven zuur maken. Wie zijn vliegtuig onder deze omstandigheden het best in de hand heeft maakt de meeste kans op de overwinning.
Het racetraject wordt opgebouwd uit een aantal verticale tegels van verschillende omgevingen (velden, steden, bergen, meren etc) die zich tussen een startbaan en een finish bevinden. Halverwege is nog een tussenstop voorzien die het traject in 2 fasen verdeelt. Elke tegel heeft drie vlieghoogtes en een eigen weerfiche, die gaandeweg onthuld wordt. Op grondniveau zijn er puntenfiches voor wie eerst landt, en je kan er ook terecht voor vracht en passagiers. De vracht van het eerste deel moet bezorgd worden naar een zeker landtype, in het tweede deel moet gewoon de finish gehaald worden. Passagiers stappen gewoon uit bij de eerstvolgende landing.
Elke speler kiest een vliegtuig uit 6 types (eendekker, tweedekker, watervliegtuig tot zelfs een helikopter). Er zijn verder nog 18 piloten om uit te kiezen. De combinatie van deze twee bepaalt hoeveel plaats er is voor passagiers en/of vracht, en bijkomend materiaal. Elk vliegtuig start ook met 4 vakjes brandstof. De tweede speler krijgt al een punt, de derde speler 2 punten enzovoort. Er worden ook nog 3 kaarten uitgedeeld uit de categorie 'trick or boost' die als speciale eigenschap gebruikt kunnen worden of als wisselstuk.
In een spelbeurt mag je 2 acties doen uit volgende mogelijkheden:
-
opstijgen
-
verder vliegen
-
landen
-
een stunt doen
-
reparatie uitvoeren
-
hoogte winnen
Je mag dezelfde actie meermaals doen.
Sommige acties vereisen een dobbelworp, die afhangt van het huidige weer. Als die lukt is er geen vuiltje aan de lucht. Als die mislukt, faalt je actie, maar in het slechtste geval loop je schade op die op het einde strafpunten oplevert. Gelukkig kan je het resultaat op verschillende manieren beïnvloeden. Oppikken en afleveren van vracht en passagiers gaat automatisch en kost geen actie. Op het tussenpunt kan je ook nog nieuwe uitrusting inslaan. Op het einde van je beurt mag je een nieuwe trickkaart nemen. En op het einde van een ronde is er kans dat het weer verandert.
Het spel eindigt niet wanneer de eerste de finish bereikt, maar bij een bepaald aantal finishers. De eersten hebben zolang de kans om extra punten te verdienen door bvb stunts te doen of handtekeningen uit te delen. Daarna worden de punten en strafpunten geteld. Wie de meeste punten heeft is de winnaar.
Magnificent Flying Machines is geen race in de klassieke zin. Wat je onderweg doet is belangrijker dan als eerste aankomen. Je tactiek zal bovendien afhangen van je combinatie vliegtuig/piloot. Door de verschillende mogelijkheden zal elk spel een andere aanpak vragen, wat goed is voor de herspeelbaarheid. Mag ik ook nog een applaus voor het artwork van de vliegtuigen? Dat is bijzonder geslaagd en doet je gelijk dromen van een vlucht in het luchtruim. Een klein minpuntje is misschien dat het bij veel spelers soms wel erg lang wachten is op je beurt, zeker als je actie net is gefaald. Maar anders is het best een leuk spel dat je qua sfeer en inleving helemaal onderdompelt in de beginjaren van het vliegwezen. Zo, en nu ga ik nog eens genieten van een filmpje van 'Dastardly and Muttley'...
Dit spel werd geschonken door Medusa Games en is vanaf februari te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers: 2 - 6
Speelduur: 60 - 150 min
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Reacties
Een reactie posten