Bij Bad Company stellen de spelers een eigen bende samen die uit 11 leden bestaat. Dat doen ze door 2 random kaarten te trekken en tegen mekaar te leggen. Zo zal er een zeer coole naam ontstaan, zoals de Lazy Taco's of de Robbin' Eleven. In het midden van het spelbord komen 2 spelborden : 1 met een parcours en 1 met het scorespoor en upgrade spoor.
Elke speler krijgt 3 overvalkaarten waarvan hij er 2 mag bijhouden. Die komen open voor de spelers te liggen. Nadat iedereen 2 geld heeft ontvangen, kan de startspeler - hier gekend als de 'Boss' - met de 4 gouden en de zwarte dobbelsteen dobbelen. De boss kan de 4 gouden dobbelstenen combineren om 2 getallen te vormen. Ten alle tijden mag hij telkens 1 geld spenderen om te herdobbelen. Nu de 2 getallen bekend zijn, zullen die 2 leden uit zijn bende actief worden.
Indien een bendelid actief is, krijg je alle zaken die op dat bendelid staat afgebeeld. Dat kan 2 geld zijn, maar ook 1 van de 4 verschillende symbolen : een zaklamp, een handschoen, een slot of een masker. Heb je zo een symbool, mag je een groen vinkje op dat symbool plaatsen. Dat mag zowel op 1 van je 2 overval kaarten of op 1 van de 4 taken die je naast de bendeleden kan vinden. Activeer je een stuurwiel, mag je met je autootje een vakje verder rijden. Die auto kan je op het parcours bord vinden.
Telkens je met je auto over een bonus of een kluis rijdt, krijg je geld of kan je een buit kaart trekken. Daarop staan meestal punten of nog meer geld. Let hierbij wel op dat de zwarte politie wagen je niet voorbij steekt, want dan krijg je helemaal niets. Gelukkig zijn er hier en daar nog binnenwegen die je kan nemen.
Eenmaal je 2 bendeleden geactiveerd hebt, en alle groene vinkjes geplaatst hebt of met je auto verder gereden bent, controleer je of je een overval kaart vol hebt liggen met groene vinkjes. In dat geval gaan de vinkjes terug naar de voorraad, en krijg je het voordeel dat onderaan de overval kaart staat. Dat kan een blijvend voordeel zijn voor heel het spel, of extra punten op het einde. Die kaart schuif je omgekeerd onder je spelersbord.
Op de afgewerkte overval kaarten staan symbolen : goud, kunst, buit en een diamant. De speler die op het einde van een ronde de meeste van de symbolen bezit, krijgt een bijbehorende ketting. Bij het winnen van die ketting, krijg je 1 punt. Die leg je op 1 van je bendeleden. Telkens als dat bendelid terug geactiveerd wordt, krijg je 1 punt. Maar opgelet, als een andere speler meer symbolen heeft door overvallen af te werken, gaat die ketting naar die persoon, en krijgt die persoon direct een punt.
Met het geld dat je verdient kan je upgrades kopen. Daarvoor betaal je zoveel geld als er staat aangegeven op het upgrade bord. Je zet je mannetje telkens 1 eilandje verder op dat bord, en dan mag je 3 upgrade kaarten trekken, bekijken, en er 1 van bijhouden. Die upgrade kaart komt bovenop het bendelid te liggen met dezelfde nummer in de rechter bovenhoek. Dit bendelid zal nu bij activatie meerdere symbolen hebben en dus meer opleveren.
Nadat de boss klaar is, mogen de andere spelers 1 van de 2 gevormde getallen kiezen om ook hun bendelid mee te activeren. Ook zij voeren dezelfde acties uit. Tot slot zal gekeken worden naar de dobbelsteen, die een getal tussen 0 en 2 aangeeft. Dat is het aantal vakjes dat de politiewagen zal verder rijden. Nadat iedereen aan de beurt is geweest, schuift de boss door naar de linkerspeler. Het spel gaat verder totdat er een speler is die 6 overval kaarten klaar heeft, of totdat er een auto (van een speler of politie) op de rode vakjes is belandt.
In de allerlaatste ronde mag iedereen 2 bendeleden activeren, en zal de politieauto niet meer verder rijden. Bij de eindtelling krijg je punten voor upgrades van je bendeleden, voor je afgewerkte overvallen, voor resterende groene vinkjes, en voor elke ketting in je bezit.
Bad Company is heel snel uit te leggen met weinig inactieve momenten tijdens het spelen. Het upgraden van je bendeleden is grappig om te zien, aangezien je nooit weet welke upgrade je gaat trekken. Het spel kan heel snel gedaan zijn als er een speler tussen zit die vaak kiest om het stuurwiel te activeren. Misschien wel nuttig als je weet dat je 3 strafpunten krijgt als je achter de politiewagen eindigt.
Dit spel is geschonken door Aporta Games en is vanaf december te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers : 1 - 6
Leeftijd : vanaf 8 jaar
Speelduur : 30 - 45 minuten
Reacties
Een reactie posten