Kingdomino Origins


Een speldoos die niemand onbekend voorkomt : het kleurrijke, vaak bekroonde en gespeelde familiespel Kingdomino ! Een vaste waarde, die na zijstapjes met tegenhangers (Queendomino), uitbreidingen (Age of Giants), spin-offs (de dobbelversie Duel) en de instapversie voor de kleintjes (Dragomino) een nieuwe, standalone versie lanceert : Kingdomino Origins. Terug naar de oertijd dus, waar er van prinsen en prinsessen met hun comfortabele warme  kastelen uit het basisspel nog geen sprake was. Integendeel, de enige bittere strijd die er toen geleverd werd was deze harde, koude tijd te overleven ! Verzamel de vuurstenen, slijp de speren en jullie zijn klaar voor een spelletje Kingdomino Origins. 


In tegenstelling tot het thema, dat terug in de tijd gaat, is deze spelversie zeker een geüpdatete versie van Kingdomino: de Origins variant bevat 3 spelwijzen, waardoor de eenvoudige spelregels van het basisspel een serieuze upgrade kregen en nog meer spelplezier toevoegen (waarover later meer). Laten we eerste jullie geheugen nog eens opfrissen door de basisregels (identiek aan die van de ‘basis’ Kingdomino) in het kort toe te lichten. De spelers bouwen aan hun territorium, vertrekkende van hun standplaats (een prehistorische hut), door dominotegels op de juiste manier aan te passen. Deze domino’s worden gekozen uit een aanbod van tegels, gelijk aan het spelersaantal. 



In tegenstelling tot het thema, dat terug in de tijd gaat, is deze spelversie zeker een geüpdatete versie van Kingdomino: de Origins variant bevat 3 spelwijzen, waardoor de eenvoudige spelregels van het basisspel een serieuze upgrade kregen en nog meer spelplezier toevoegen (waarover later meer). Laten we eerste jullie geheugen nog eens opfrissen door de basisregels (identiek aan die van de ‘basis’ Kingdomino) in het kort toe te lichten. De spelers bouwen aan hun territorium, vertrekkende van hun standplaats (een prehistorische hut), door dominotegels op de juiste manier aan te passen. Deze domino’s worden gekozen uit een aanbod van tegels, gelijk aan het spelersaantal. 

Elke domino bestaat uit twee vlakken (velden) die een bepaald soort ondergrond verbeelden (ijsvlakte, woestijn, grasland, jungle of rotsgebergte). De spelers proberen hun gebied zo uit te breiden dan dezelfde ondergronden steeds aan elkaar grenzen, aangezien grotere gebieden meer punten opleveren. Bepaalde tegels bevatten als extraatje ook één of meerdere vlammetjes (kampvuur), geen overbodige luxe in de ijskoude prehistorie. Deze kampvuren leveren niet enkel comfort op, maar tellen zwaar door in de uiteindelijke puntentelling: een gebied is slechts zoveel waard als het aantal velden waaruit het bestaat maal het aantal erin aanwezige vlammetjes. Bijvoorbeeld: een rotsformatie van twee veldjes met twee kampvuren erin levert vier punten op, maar een ijsvlakte van acht veldjes zonder kampvuur nul (acht maal nul is, juist ja) !


Kies dus de juiste domino, al jaagt iedereen natuurlijk eerst op de meest waardevolle tegel Alle domino’s zijn genummerd: hoe hoger het nummer, hoe waardevoller de tegel. Tegels worden steeds in oplopende volgorde opengelegd, waarna de startspeler als eerste mag kiezen (door zijn oermenstoken op de tegel te plaatsen). Als iedereen gekozen heeft verschijnt de volgende serie aan domino’s, waarna de speler die voorheen de minst waardevolle tegel koos, nu als eerste uit het aanbod mag kiezen. Wees bij het plaatsen van je token dus niet alleen verblind door het huidige aanbod, maar probeer ook te profiteren van eventuele nieuwe opportuniteiten ! 

Waar zit het verschil met het basisspel hoor ik jullie denken ? Wel: hierzo: de Originsversie bevat drie spelmodi met telkens nieuwe elementen die het spel een uitdagender maken: de ontdekkingsmodus, de totemmodus en de tribe(stam)modus.

De Ontdekkingsmodus introduceert de vulkaanvelden, die door hun uitbarstingen meer vuur rondstrooien, waardoor er meer kampvuren kunnen ontstaan. Vulkanen hebben één of meerdere kraters, waardoor er veel of weinig lava al dan niet ver door de gebieden gestuurd kan worden. Zo lanceert een éénkraterige vulkaan één vlammetje één tot drie velden verder, een tweekraterige twee vlammetjes één tot twee velden verder en een driekraterige drie vlammetjes, maar slechts één veld verder. Een zeer waardevolle domino uiteraard, die door slim inpaswerk in het territorium veel extra punten kan opleveren. 

De totemmodus heeft als extraatje een aantal grondstoffen, die op de domino’s met overeenkomstig symbool gelegd worden: mammoeten (grasland), vuurstenen (rotsgebergte), vis (ijsvlakte) en paddenstoelen (jungle). Deze grondstoffen blijven op hun plaats liggen tijdens het aanpassen van de domino, waarna er telkens gekeken wordt naar welke speler het hoogste aantal van een bepaalde grondstof bezit, waarna deze speler de overeenkomstige bonnustegel krijgt (van de speler die tot dan toe het hoogste aantal bezat). Zo levert de grootste kudde mammoeten drie punten op en de grootste collectie vuurstenen zes punten. 
Ook hier weer een addertje onder het gras: let op met het plaatsen van vulkaantegels, want naast de handige kampvuren leveren ze soms ook schade op: grondstoffen die geraakt worden door de lava verbranden en verdwijnen uit het spel ! 


Wat is een territorium zonder inwoners ? Weinig natuurlijk ! In de stammodus breidt het spel uit met holbewoners, die door ze tactisch te plaatsen véél extra punten kunnen opleveren. Gebruik combinaties van grondstoffen om bewoners ‘aan te kopen’ en kies en bewoner uit aanbod van vier openliggende oermenstegels, of ga voor een blind date en kies de bovenste gedekte tegel van de trekstapel ! 

Er zijn twee categorieën van bewoners: jager-verzamelaars en strijders. De jager-verzamelaars leveren punten op voor de grondstoffen die ze vinden in de acht velden die hun in het territorium omringen: de jager zoekt naar mammoeten (drie punten per mammoet), de beeldhouwer naar vuurstenen (vijf punten per steen), … Zo levert een visser in het beste geval (omringd door acht velden met vis) maar liefst vierentwintig extra punten (acht maal drie per vis) op ! 


De strijders daarentegen laten de grondstoffen links liggen, maar proberen zich zoveel mogelijk te groeperen. Hoe groter de groep, hoe sterker ze staan. Strijders hebben een waarde van één tot drie punten, en tellen zwaar door in de eindafrekening, waarbij het totale waarde-aantal van de groep vermenigvuldigd wordt met het aantal strijders waaruit de groep bestaat. Zo levert een groep van drie strijders (met waarden 1-1-2) twaalf punten op (totaalwaarde vier maal drie strijders).

Is Kindomino Origins een geslaagde upgrade van het basisspel ? Zeker weten ! Het snel in te stappen spelmechanisme dat Kingdomino het populaire familiespel maakte is behouden, maar de extra spelversies en –elementen zijn een leuke aanvulling, die de uitdaging nog vergroten. Door de drie mogelijke spelmodi worden ze stap voor stap geïntroduceerd zodat je spelniveau aan de deelnemers kan aanpassen. En net al het basisspel is het artwork uitnodigend: van de kleurrijke stevige tegels over de houten mammoeten tot de grappig vormgegeven spelertokens. Een speldoos die snel een vertrouwd zicht zal zijn op onze speeltafels ! 

Dit spel is geschonken door Blue Orange en kan vanaf december gespeeld worden bij Het Geel Pionneke.
Kingdomino Origins is te koop bij spelmagazijn.be met 10% korting voor de leden.

Aantal spelers: 2 - 4 spelers
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: 25 minuten


Reacties

Populaire posts