Lost Ruins of Arnak: Expedition Leaders
Ik moet toegeven dat ik geen fan ben van uitbreidingen. Meestal gaat het om het uitmelken van een bestaand spel, of iets dat weinig toevoegt aan het oorspronkelijk spel. Maar aangezien Lost Ruins of Arnak één van de beste spellen van afgelopen jaar waren, was ik toch wel benieuwd naar de uitbreiding Expedition Leaders.
Hoe het basisspel werkt zal ik jullie hier besparen. Dat kan je ten alle tijden nog nalezen op deze blog. De grootste toevoeging in deze uitbreiding zijn de 6 verschillende expeditie leiders, die elk een bepaalde eigenschap en vaardigheid kunnen gebruiken. Elke leider krijgt zijn eigen setje van handkaarten om het spel mee te starten.
Deze karakters bestaan uit :
* De verkenner : deze heeft slechts 1 in plaats van 2 archeologen, maar hij kan tot 3 maal toe de archeoloog verplaatsen op het spelbord, of hij kan bepaalde kaarten activeren.
* De professor : dit karakter krijgt elke ronde een kompas of een tablet. Zijn geld dat hij verdiend gaat in een koffertje, en kan gebruikt worden bij het aankopen of gebruiken van artefacten. Bovendien kan hij uit 3 extra artefacten kiezen als hij er wil aankopen.
* De mysterieuze : dit karakter heeft extra mogelijkheden om kaarten (met negatieve punten) te laten verdwijnen. Meer zelfs, hij kan fear kaarten omvormen naar bonussen door het uitvoeren van rituelen.
* De valkenier : de speler met dit karakter krijgt een valk token dat naar een volgend vakje beweegt bij de start van een ronde. Door bepaalde kaarten kan je de valk ook laten verder vliegen. Elk vakje waar de valk op komt, levert deze persoon bonussen op.
* Tot slot is er nog de barones : voor haar is geld van belang. Elke ronde ontvangt zij een extra goudstuk, en start met een special delivery kaart op hand. Telkens als ze een voorwerpkaart koopt of krijgt, mag deze kaart gespeeld worden om dat voorwerp direct op hand te krijgen.
Naast de 6 karakters vinden we ook een dubbelzijdig onderzoeksspoor terug dat je over het bestaande kan plaatsen. De routes van zowel het vergrootglas en het boek kunnen daardoor verschillen, maar ook de bonussen die je kan krijgen zijn helemaal anders. Zo kan er bijvoorbeeld een artefact kaart terug gevonden worden halverwege dit spoor. Bij het oorspronkelijke spoor moest je helemaal tot bovenaan geraken om de tegels met extra punten te kopen. Op dit nieuw spoor is dat niet meer nodig.
Verder vinden we de meer verwachte zaken van een uitbreiding : 12 nieuwe artefacten, 18 nieuwe voorwerpen, nieuwe sites om te ontdekken enz.
De blauwe staf uit het origineel spel wordt vervangen door een rode. Het enige verschil dat hiermee gepaard gaat is dat het telkens 2 kaarten aan de linkerkant en 2 kaarten aan de rechterkant bij de start van een nieuwe ronde zal laten vervangen, in plaats van telkens 1 kaart aan beide kanten. Dit is een subtiel verschil maar zorgt wel voor een grotere variatie aan beschikbare kaarten elke ronde.
Zoals je al kan merken is deze uitbreiding meer dan alleen maar nieuwe kaarten of sites om te ontdekken. De karakters brengen een hele nieuwe dimensie. Al vragen we ons af of de karakters wel goed gebalanceerd zijn. Bij een 2-persoonsspel speelden we met de barones en de kapitein, waaruit bleek dat het extra mannetje van de kapitein veel sterker is dan de extra mogelijkheden van de barones.
Misschien het vermelden waard, dat een allereerste spelletje Lost Ruins of Arnak best te spelen is zonder de uitbreiding. Eenmaal je de basis goed onder de knie hebt, is het tijd om de uitbreiding en dus ook de karakters toe te voegen. Lost Ruins of Arnak het basisspel was al een zeer goed spel, en gelukkig doet deze uitbreiding niets om zeep : het blijft een erg leuk spel, ook met de karakters. Let goed op welk karakter je kiest, zodat je die speciale eigenschap ten volle kunt gebruiken in je tactiek.
Voor de gemakkelijkheid hebben we de uitbreiding bij in de doos van het basisspel gestoken. Alle componenten van de uitbreiding worden wel gemixed met de basis componenten, maar die kan je nadien er eenvoudig terug uit halen aan de hand van het witte arend symbool. Wij zijn er van overtuigd dat dit spel, al dan niet met uitbreiding, nog vaak op de tafel zal belanden.
Deze uitbreiding is geschonken door CGE en is vanaf januari te spelen bij Het Geel Pionneke.
Expedition Leaders is te koop bij spelmagazijn.be met 10% korting voor de leden.
Aantal spelers : 1 - 4
Leeftijd : vanaf 12 jaar
Speelduur : 30 - 120 min
Reacties
Een reactie posten