Zerzura

Zerzura was een oase die naar verluidt diep verborgen was in de woestijn ten westen van Nijl. Ergens in het hedendaagse Egypte of Libiƫ. Maar als men er het boek Kitab al Kanuz er bij neemt, dan verhaalt men over een stad bewaakt door donkere reuzen in de Sahara gevuld met schatten en een slapende koning en koningin.

Beide verhalen over deze mythische plek komen bijeen in dit spel. Zerzura is een stad aan een oase waar regelmatig een markt is. Op deze markt gaan de spelers bijzondere voorwerpen verzamelen. Zij dienen ervoor te waken dat ze niet te hebberig worden, want als je teveel hebt van een bepaald voorwerp, kan het plotseling zomaar waardeloos blijken te zijn.

Aan het begin van het spel, neemt elke speler een vogel en het spelersbord in zijn kleur en legt deze voor zich neer op tafel. Men kan kiezen voor twee varianten van het spel. De eenvoudige of de moeilijke variant. Kiest men voor de eenvoudige variant, dan nemen de spelers eveneens de houten kubusjes in hun eigen kleur. Afhankelijk van het aantal spelers, worden er een aantal kaarten al dan niet uit het spel verwijderd. In het midden van de tafel worden vier willekeurige bonustegels geplaatst. De overige bonustegels gaan terug in de doos en worden niet gebruikt. Er wordt willekeurig een startspeler bepaald, en deze vult de markt met een aantal objectkaarten gelijk aan het aantal spelers (voor een spel met twee spelers gelden iets andere regels, maar die staan keurig uitgelegd in de spelregels).

De startspeler krijgt de dromedaristegel, en voert vervolgens 1 actie uit. De actieve speler mag kiezen uit drie verschillende mogelijke acties.  

  1. Neem 1 kaart van de markt. Als de actieve speler deze actie kiest, dan neemt hij uit het midden van de tafel 1 kaart uit de markt en plaatst deze kaart tussen de markt en het persoonlijke spelersbord. Vervolgens plaats de actieve speler de vogel in zijn kleur op de gekozen kaart. Als de spelers hebben gekozen om de eenvoudige variant te spelen, dan verplaatsen zij de juiste houten kubus op het spoor van de objecten die op de kaart staan afgebeeld. Hierdoor kunnen de overige spelers de vooruitgang van de spelers volgen.
  2. Ruil 1 open kaart. De actieve speler mag een open kaart die tussen het spelersbord en de markt ligt, ruilen met een open kaart van een andere speler. Althans, als er geen vogel op de kaart is geplaatst. In de eenvoudige variant verplaatsen beide spelers de kubussen zoals aangegeven door de objecten op de kaarten. Bij de ene speler zal het aantal groter worden, terwijl bij de andere speler het aantal objecten kleiner wordt.
  3. Plaats in de opslag. De actieve speler mag tot 2 van zijn open kaarten van de ruimte tussen zijn spelersbord en de markt waarop geen vogel is geplaatst gesloten leggen in zijn voorraad onder zijn spelersbord. Indien de huidige speler ervoor kiest, om slechts 1 kaart in zijn voorraad te plaatsen, dan plaatst de speler zijn vogel op de dromedaristegel. Als een andere speler later ervoor kiest om 1 kaart in zijn voorraad te plaatsen, dan plaatst deze zijn vogel op zijn persoonlijke speelbord. 
Als alle spelers 1 actie hebben uitgevoerd dan is de ronde ten einde. Alle kaarten die nog in de markt aanwezig zijn, gaan uit het spel. De speler wiens vogel op de dromedaristegel staat, wordt de nieuwe startspeler. De markt wordt vervolgens weer gevuld met evenveel kaarten als er spelers zijn.
Als de trekstapel op is, dan begint de laatste ronde. Aan het einde van de ronde, tellen de spelers hun punten. Dit doen zij door te kijken waar hun houten kubus is geplaatst. Erboven staat het aantal punten vermeld die zij verdienen. De speler met de meeste punten wint het spel.


Na het lezen van de regels, hadden we beiden het idee dat dit spel niet zo heel interessant zou zijn. Terwijl we aan het spelen waren, bleek dat dit toch een leuk en vermakelijk spel is, waarin wat leuke, aangename twist zitten. Deze worden mede veroorzaakt door de karakterkaarten die in het spel zitten, en door het feit dat het bezit van 1 goed meer, er zomaar voor kan zorgen dat je plotseling veel minder punten hebt. 

Het verschil in de eenvoudige en de moeilijke variant is enkel het feit dat in de moeilijke variant er geen gebruik wordt gemaakt van de houten kubusjes om het aantal objecten bij te houden.


Dit spel is geschonken door Bragelonne Games en is binnenkort te spelen bij Het Geel Pionneke.

Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : vanaf 8 jaar
Speelduur: 20 minuten

Reacties

Populaire posts