Magic hat
Iedereen kent het spelletje ‘Balletje Balletje’ waarbij een balletje of muntstuk verstopt wordt onder één van de drie (of voor gevorderden zes, negen, …) bekertjes, die daarna zo snel door elkaar gewisseld worden dat de verstopplaats raden een hele uitdaging blijkt. Het prachtig geïllustreerde kinderspel ‘Magic Hat’ is losjes gebaseerd op dit oude gebruik, al is de opdracht hier niet alleen veel kleurrijker, maar ook veel leuker !
Spelers moeten immers op zoek naar het ‘weggetoverde dier’. Ja, geen saaie bekertjes of balletjes in Magic Hat, maar mini-tovenaarshoeden waaronder telkens een dier verstopt zit aan de binnenzijde. Natuurlijk is het in goochelspellen onmisbare konijn van de partij, net als de kat, spin, vleermuis, vogel en de uil. Voor aanvang van het spel worden alle dierenkaarten open op tafel gelegd, waarna de hoeden (zonder de binnenkant te zien) door elkaar gehusseld worden. Eén hoed verdwijnt in de doos (dat dier moet zo snel mogelijk door de spelers gevonden worden), de overige vijf worden in een cirkel naast de dierenkaarten geplaatst.
De jongste speler begint, in een beurt zijn er twee opties: ofwel één van de vijf overgebleven hoeden checken, waarna de speler in het zicht van de anderen de ‘bekeken’ hoed met een andere van plaats wisselt. Ofwel mag de actieve speler zeggen welk dier er is verdwenen (de speler mag kijken of zijn poging klopt door de hoed die in de doos verdwenen is te checken, uiteraard zonder deze aan de anderen te tonen). Heeft de speler het bij het rechte eind, dan verdient hij een hoedenfiche, en eindigt de ronde. Een nieuwe ronde start na het opstellen van de beginopstelling (de speler links van de winnaar wordt de nieuwe startspeler).
Is de speler fout, dan weet hij natuurlijk wel welk dier er wel verstopt zit, en is hij voor het verdere verloop van de ronde uitgesloten van het spel. En dient uiteraard niet te verklappen naar welk dier de anderen moeten blijven zoeken. Het spel verloopt verder tot een speler die al in het bezit is van een hoedenfiche, opnieuw een ronde wint: deze tweede succesvolle zoektocht levert niet alleen de toverstaffiche, maar ook de overwinning op !
Leeftijd: vanaf 6 jaar
Speelduur: 15 minuten
Reacties
Een reactie posten