Maharaja
Maharaja is een nieuwe uitgave van de klassieker uit 2004. De spelregels zijn hier en daar wat aangepast evenals het speleinde, waardoor deze titel op boardgamegeek toch als een separaat spel wordt gezien.
Het spel duurt zeven ronden, en iedere ronde bestaat uit vijf verschillende fases.
Fase 1 - Maharaja fase. Tijdens deze fase wordt het Maharaja beeld verplaatst naar de stad die wordt weergeven links op het Maharaja spoor onderaan het bord.Fase 2 - Plan fase. Gelijktijdig kiezen de speler in het geheim welke twee acties zij willen uitvoeren tijdens de actiefase. Om aan te geven welke acties zij kiezen, draaien zij de twee wijzers op het actiewiel in de juiste positie.
Fase 3 - Actie fase. De spelers voeren hun gekozen acties uit. Dit gebeurd in spelersvolgorde. De speler die aan de beurt is, voert al zijn acties uit. De actieve speler mag in deze fase op elk gewenst moment maximaal een actie token inleveren om zo een extra actie op het wiel uit te voeren. Ook mag de speler een priester verplaatsen. Dit mag de speler op elk moment gedurende de actiefase doen. Zowel voor, na als tijdens een actie. En dat zo vaak als de speler dat wil. Natuurlijk zijn er wel wat regeltjes waaraan het verplaatsen van de priester dient te voldoen. Deze worden duidelijk en uitvoerig in de spelregels beschreven. De belangrijkste acties zijn:- Bouw een beeld en betaal 1 geld minder
- Bouw 1 altaar gratis
- Bouw 1 beeld en 1 altaar
- Bouw 1 altaar in een stad en bouw een altaar in een stad of een dorp
- Neem 3 geld
- Neem 2 altaren uit de algemene voorraad in jouw kleur
- Betaal 3 geld voor 2 punten
Indien de actieve speler een beeld of een altaar in een stad wil bouwen, dient deze er rekening mee te houden, dat zijn priester in die stad aanwezig dient te zijn. Het kost 10 geld om een beeld te bouwen in een stad, behalve als de Maharaja aanwezig is in de stad. Dan kost het 12 geld. In elke stad zijn 7 mogelijke locaties om een beeld te bouwen. De centrale locatie levert 3 punten op en de overige locaties leveren 2 punten op tijdens de score fase. Enkele bouwlocaties hebben bonussen afgebeeld. Deze bonus ontvangt de actieve speler meteen. Het bouwen van een altaar in een stad kost 1 geld.
In een dorp kunnen slechts twee altaren worden gebouwd (bij een spel met twee spelers slechts 1). Een speler mag maximaal 1 altaar in een dorp bouwen.
Fase 4 - Score fase. De stad waar de Maharaja op dit moment in het spel is, wordt gescoord. De spelers ontvangen punten voor hun in deze stad gebouwde beelden en altaren. Ook scoren ze punten als hun priester in de stad aanwezig is.
Fase 5 - Einde van de ronde. De vlaggen worden doorgeschoven naar rechts, en de bonustegels worden naar beneden geschoven om zo de gaten op te vullen.
Als het een speler lukt om voor de zevende ronde al zijn beelden te bouwen, dan eindigt het spel in de desbetreffende ronde. Anders is het spel afgelopen na zeven ronden. Aan het einde van het spel worden alle karaktertegels (die de beurtvolgorde aangeven) terug in de doos gedaan, zodat zij geen invloed hebben op het scoren van punten. Afhankelijk van welke scoretegel is gekozen, krijgen de spelers punten voor verschillende doelen. De speler met de meeste punten wint het spel.
Maharaja is een leuk en vlot spel met een grote maar.... En die maar, handelt over de spelonderdelen. Dat de plastic altaren en beelden er een beetje goedkoop uitzien is tot daar aan toe, en vooral een kwestie van smaak. Wat storend is, zijn de actiewielen. De twee wijzers zitten net niet helemaal vast, waardoor ze ronddraaien als je ze loslaat. Normaal gesproken zou dit niet zo'n probleem zijn, maar in dit spel, dien je de acties die je wilt gaan doen in het geheim te plannen. Het wiel zal dus opgepakt dienen te worden en op een bepaald punt in het spel moeten worden omgedraaid. Als je op dat moment de wijzers niet vasthoud, zullen deze onherroepelijk van positie wijzigen. Het is niet onoverkomelijk, maar wel zeer vervelend. Met wat flink in elkaar drukken, is het ons gelukt om de wijzers van twee wielen enigszins vast te krijgen, maar optimaal is het nog steeds niet. Wat ook storend is, is het feit dat de ronde van datzelfde actiewiel niet overeenkomt met de ronding in het persoonlijke spelersbord. Niet dat dit invloed heeft op het verloop van het spel, maar het is een schoonheidsfout van formaat te noemen, en gewoon jammer. De insert die in de doos is voorzien, is niet echt handig te noemen. Om alles hierin geplaatst te krijgen is al een puzzel op zichzelf. Wellicht dat het handig was geweest als de spelregels hadden voorzien in enkele afbeeldingen die aangeven hoe alles weer netjes in de doos opgeborgen kan worden. Het artwork is zeer fraai. Althans in onze ogen, maar het geheel, de goedkoop en kil uitziende plastic onderdelen en het fraaie, toch wel enigszins warm ogende artwork strookt niet met elkaar.
Dit spel is geschonken door Cranio Creations en is binnenkort te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers : 1-4
Leeftijd : vanaf 14 jaar
Speelduur: 90 minuten
Speelduur: 90 minuten
Reacties
Een reactie posten