Dexterity Jane

Als we de doos van Dexterity Jane openen zijn we aangenaam verrast. Alle stansdelen zijn al uitgedrukt, en de doos zit nagenoeg helemaal vol. Enkel om de kaarten zit nog een plastic folie. Bovendien vinden we ook nog eens de spelregels in vier talen in de doos, waaronder die in het Nederlands. 

De spelregels zijn vlot, en bovenal duidelijk. Dat kan eigenlijk ook niet anders, want Dexterity Jane, is een partyspel waarbij het vooral draait om vingervlugheid. 

Het spel bestaat uit 10 ronden. Deze worden aangegeven door 10 ronde schijven die in oplopende volgorde op tafel worden geplaatst. Het rondenummer geeft bovendien aan hoeveel kaarten er deze ronden worden verdeeld over alle spelers. In de eerste ronde, betekent dat er 1 kaart wordt verdeeld over de spelers, terwijl in ronde nummer vijf, er vijf kaarten zo eerlijk als mogelijk wordt verdeeld over de spelers. Dit betekent dus dat het mogelijk is dat niet alle spelers een kaart op hand krijgen. 

Ook worden er een aantal tokens in de vorm van een cowboyhoed in het midden van de tafel geplaatst. Dit aantal is één lager dan het aantal spelers dat er meedoen aan het spel. Bij een spel met vier spelers, komen er dus drie tokens in het midden van de tafel te liggen.

Als alle kaarten zijn verdeeld, dan begint de volgende fase van de ronde. Alle spelers die een kaart op hand hebben, spelen deze kaart tegelijkertijd open op tafel. Hierbij letten zij erop dat de kaarten die worden gespeeld, elkaar niet overlappen. Bovendien mag de oriëntatie van een gespeelde kaart niet veranderd worden. Het gevolg hiervan is dat er regelmatig spelers aan tafel zullen zitten die hun hoofd in allerlei vreemde bochten proberen te wringen.

In de derde fase begint pas het eigenlijke spel. Op de kaarten in het spel staan namelijk handen afgebeeld. Linker- en rechterhanden. Van die handen zijn één of meerdere vingers gebogen. Het is nu aan de spelers om van alle gespeelde kaarten op tafel dezelfde vingers te buigen. Maar..... er is altijd een maar. Op het moment dat er een hand op tafel ligt, die alle vingers gestrekt heeft, dan heft die kaart alle andere kaarten op die dezelfde hand tonen. Voorbeeld. Er liggen drie kaarten op tafel die een linkerhand tonen. Op één kaart is de linker pink gebogen, op de andere kaart is de linker wijsvinger gebogen, en op de derde kaart zijn alle vingers aan de linkerhand gestrekt. Deze derde kaart heft de effecten van de andere kaarten op. De spelers dienen dus geen enkele vinger aan de linkerhand te buigen.

Als er twee kaarten op tafel liggen die dezelfde gebogen vinger aan een hand laten zien, dan heffen deze twee kaarten elkaar op. Als een speler denkt dat hij alle vingers juist heeft gebogen, dan roept hij klaar!, legt zijn handen op tafel en pakt het cowboyhoed token met het laagste nummer voor zich. Dit pakken van een token met gebogen vingers, kan al zorgen voor voldoende hilariteit aan tafel.

Als uiteindelijk alle tokens van het midden van de tafel zijn genomen, dan blijft er één speler over met lege handen. Hij mag zijn vingers strekken en gaat de handen van de speler die het laagste cowboyhoed token voor zich heeft liggen. Heeft deze speler alle vingers correct gebogen, dan krijgt de speler het huidige rondefiche als beloning. Heeft hij de vingers niet juist gebogen, dan worden de vingers gecontroleerd bij de speler die als 2e klaar was met de vingers te buigen. Indien correct, dan krijgt deze speler het huidige rondefiche. Indien niet correct, dan wordt er verder gekeken bij de volgende speler. De speler die het huidige rondefiche wint, scoort zoveel punten op het spel als het getal op de fiche. 

Als er een speler is die alle vingers goed heeft gebogen, betekent dit niet dat de andere spelers hun vingers weer met een gerust hart kunnen bewegen. Ook hun handen worden nog gecontroleerd. Als ook zij hun vingers correct hebben gebogen, is er nog een beloning voor hen. Zij krijgen op dat moment namelijk een handkaart die zij voor zich houden. Een handkaart is aan het einde van het spel 1 punt waard. 

Zoals eerder aangegeven duurt het spel 10 ronden. Ons werd al snel duidelijk dat er voor het spelen van dit spel lenige vingers een vereiste zijn. En dat is de reden dat ondergetekende het bij dit spel het al na tweede ronde voor gezien hield. Vingerlenigheid en artrose in een hand is namelijk geen hele goede combinatie en als er dan een ringvinger en een wijsvinger van één hand gebogen dienen te worden, dan is dit niet bevorderlijk. Maar buiten dit persoonlijke ongemak, weten we wel dat dit spel met een groep spelers zorgt voor een klein half uur grote hilariteit op tafel.

Dit spel is geschonken door Sit Down Games en is vanaf december te spelen bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers : 2-9
Leeftijd : vanaf 8 jaar
Speelduur: 20 minuten

Reacties

Populaire posts