Cerebria: The inside world

Het komt niet vaak voor dat ik een spel met een handleiding van meer dan 35 pagina's met plezier wil lezen, maar op de één of de andere manier trok Cerebria me aan om dat toch te doen. En gelukkig maar.
Cerebria: the inside world dateert al van 2018, en volgens velen kreeg het toen - en nu nog steeds - te weinig aandacht. Tijd om daar verandering in te brengen !

Het thema is van het spel speelt zich in feite af in het bewustzijn van een persoon. Je kan de kant kiezen van Gloom (de negatieve gedachten) of die van Bliss (de positieve gedachten). Er kunnen 2 spelers samenwerken langs de ene kant en 2 spelers langs de andere kant. De spelers hebben per kant de keuze uit 4 verschillende geesten, zoals 'Love', 'Anxiety', 'Misery' of 'Empathy' bijvoorbeeld. Ben je in het bezit van de uitbreiding Forces of Balance zoals onze spellenclub, kan je voor je geest een miniatuurtje gebruiken in plaats van een kartonnen afbeelding. Voor elke geest stel je een stapel kaarten samen die bestaan uit bijvoorbeeld angst, woede, hoop of optimisme, ook wel gekend als emoties.

 
Het belangrijkste element in dit spel is controle te verkrijgen en te behouden over de verschillende gebieden in het bewustzijn. Speel zoveel mogelijk emoties op het spelbord, en versterk hun intentie. Heb je de meerderheid in een gebied of op de grens van een gebied, controleer jij dat stuk. Wees er wel van bewust dat de tegenstanders in staat zijn om je emoties te verwijderen en te vervangen door hun eigen tegengestelde emoties. Voor je het weet ben je zomaar je gebied met bijbehorende grenzen kwijt.
Met behulp van forten kan je een gebied verstevigen, en zullen op het einde ook voor punten zorgen.

De emotie kaarten zijn volledig in thema: zo is er bijvoorbeeld de 'Jealousy' kaart, als je die speelt op het spelbord mag je een upgrade van je tegenstanders kopiëren. De kaart 'Sociability' is dan weer sterker als je ze speelt grenzend aan je vriendjes. Je merkt duidelijk dat hier over nagedacht is.

Elk team heeft een geheim doel, en in het midden van de tafel ligt een gemeenschappelijk doel. Dat kan bijvoorbeeld zijn om ter meeste grenzen bezitten, of meer invloed via forten hebben dan het andere team. Voldoet een team bij een puntentelling aan 1 van de 2 doelen, mag dit team een klein blokje op de toren in het midden van het spelbord bouwen. Voldoet een team aan alle 2 de doelstellingen, dan mag dat team een groot blokje plaatsen op de toren. Een puntentelling zal enkel en alleen plaatsvinden zodra er een bol met wilskracht stenen leeg is. Was er toevallig een fort gebouwd naast de bol die leeg werd gemaakt, mag dat fort ook op de toren gezet worden. Weet dat deze toren de enige manier is om punten te verdienen : voor een klein blokje krijg je 3 punten, voor een groot blokje 5 punten, en zodra voor een bepaald team alle blokjes van een soort op zijn, en er moet een blokje van dat soort geplaatst worden, mag dat team zijn piramide bovenop plaatsen. Die levert nog 4 punten op en het spel is dan ten einde.
Daarna zal er aan een volgende geheime en gemeenschappelijke doelstelling moeten voldaan worden. Als alle gemeenschappelijke doelstelling verwerkt zijn, is het spel ook ten einde.

Er is een overvloed aan mogelijke acties : de acties die elke geest kan uitvoeren zijn bewegen, een kaart of emotie op het bord plaatsen, een fort bouwen, de emotiekaarten van je tegenstander verwijderen of je eigen emotiekaarten versterken. Naast deze acties kan je nog 5 acties op het spelbord vinden per gebied. Controleert je team een bepaald gebied, moet je minder wilskracht (paarse steentjes) betalen om die actie te mogen uitvoeren. Met die 5 acties kan je onder andere wilskracht bijkrijgen, steentjes verdienen om je emotiekaarten te versterken, nieuwe emotie kaarten trekken enzoverder. Net voor je een actie van je geest gaat uitvoeren, kan je er voor kiezen om een handkaart af te leggen om een geest acties vrij te spelen (unlocken) of te verbeteren. Zo kan je bijvoorbeeld in plaats van 1 vakje, 2 vakjes verder bewegen als je de beweegactie gaat upgraden.

In totaal krijgt elke speler 3 acties per beurt. Tijdens je beurt heb je de mogelijkheid om wilskracht te onttrekken van 1 van de middelste bollen. Als je dat doet aan een gebied dat jij controleert, of als je daar meerdere grenzen bezit, dan mag je extra wilskracht onttrekken. Als bonus mag je de actie van die bol uitvoeren. Daarna zal de schijf in het midden naar rechts gedraaid worden. Is een bol leeg, zal er een puntentelling plaats vinden. 

Er zijn zoveel mogelijke manieren of tactieken om dit spel te spelen. Ik kan dan ook aanraden om een eerste keer dit met 4 spelers te spelen. Spreek onderling af welke karakters je gaat gebruiken, wie gaat welke upgrades uitvoeren etc. Tijdens het spelen zijn er nog meer zaken om met mekaar af te stemmen. Wie zorgt dat de geheime doelstelling bereikt wordt, wie doet de gemeenschappelijke ? Je mag ten alle tijden met mekaar praten, en je mag ook elkaars handkaarten bekijken. Enkel grondstoffen mag je niet met elkaar delen. Op voorhand een strategie bepalen is min of meer nutteloos. Pas na een zet van je tegenstander kan je als team beslissen wat de volgende stap gaat zijn.

Speel je het spel met 2 personen, is daarvoor een apart stukje in de handleiding voorzien om hier en daar wat aan te passen. Wij hebben echter besloten het spel te spelen met elk 2 geesten. Dat maakt het er niet eenvoudiger op een eerste keer. We staan dan ook te springen om dit een 2e keer te spelen met 4 personen. Er is ook een solo variant beschikbaar, en met de uitbreiding komt er een 3e partij bij. Zo kan je het spel met 6 spelers spelen. Bij een allereerste kennismaking zijn er aparte regels voorzien die bepaalde stukken uit het spel weg laten, en waarbij acties van elke geest al 'unlocked' zijn.

Over het materiaal en het artwork niets dan lof. De miniaturen zijn prachtig vormgegeven, de kaarten van goede kwaliteit, en het verschil tussen Bliss en Gloom is duidelijk te merken. Voorzie ook een voldoende ruime tafel, want dit spelbord is enorm.

Ik kan dit spel ten sterkste aanraden, maar dan enkel voor de veelspelers. Dit is een te complex spel voor de beginnende of familiespeler. Alhoewel een spelbeurt na een paar rondjes niet al te moeilijk is, heb je toch regelmatig de handleiding nodig om bepaalde zaken op te zoeken. Elke emotie die je speelt heeft namelijk een bepaalde eigenschap. Die kan je niet uitleggen met de rest van het spel en kan je beter telkens opzoeken. Gelukkig zijn er nog handige overzicht kaarten en een duidelijk referentieblad ter beschikking. Er is enorm veel interactie met het andere team, zoveel dat je na elke beurt je plannen moet aanpassen. Niet iedereen is daar fan van, maar dat maakt het in mijn ogen net interessant. Cerebria is terecht het spel van de maand !

Dit spel is geschonken door Mindclash Games en is het spel van de maand januari.
Cerebria is te koop bij spelmagazijn.be met 10% korting voor de leden.


Aantal spelers : 1 - 6
Speelduur : 2 uur
Leeftijd : vanaf 14 jaar

Reacties

Populaire posts