King of the Valley

Als we de doos van King of the Valley openen, schrikken we een beetje van het lijvige spelregelboek. Al snel blijkt dat dit is, omdat de regels er in maar liefst vier talen in vermeld staan. Als het spel is opgezet, is er nog iets wat meteen in het oog springt. De heuvel waar twee rijen met tegels op liggen. Deze heuvel is toch wel de eye-catcher van het spel. Terloops vragen we ons af of het spel hierdoor niet beter King of the Hill zou hebben kunnen heten, maar dan bedenken we ons dat de volgelingen de heuvel af dalen om zo in de vallei bij de koning te komen wonen. 

Zoals gezegd, is de heuvel het meest in het oog springende element in dit spel. Het meest belangrijke element is echter het veld van 5x5 tegels dat centraal op tafel ligt. Op dit veld gaat de koning op zoek naar nieuwe, trouwe volgelingen die zich vervolgens achter hem scharen, zodat hij aan iedereen kan laten zien dat hij de ware Koning van de Vallei is.  

Het spel is redelijk vlot opgezet. De tegels met volgelingen worden gesorteerd op de waarde die op de achterzijde staat en ondersteboven in stapels op tafel geplaatst. Vervolgens wordt er van de stapel met de I op de rugzijde een veld van 5x5 tegels gemaakt. De overgebleven tegels met een I worden vervolgens op de onderste vier plaatsen van de heuvel gelegd. De overige locaties op de heuvel worden gevuld met tegels van stapel II. Elke speler krijgt hierna een persoonlijk spelersbord, 2 geld en een koningsfiguur. De startspeler krijgt bovendien het startspelersfiche.


De startspeler plaatst zijn koningsfiguur op het 5x5 veld. Hierna doen de andere spelers hetzelfde, waarbij zij er op letten, dat hun koningsfiguren op een ander veld staan. Dit is enkel bij het begin van het spel het geval. Gedurende het spel mogen de koningsfiguren van de spelers namelijk wel op hetzelfde veld staan.

Een spelbeurt ziet er als volgt uit:

  1. Rekruteer onderdaan van de heuvel (optioneel)
  2. Oproepen personage(s): 
    • verkrijg onderdanen óf
    • activeer specialist(en) 
  3. Claim koninkrijk bonus (optioneel) 
  4. Vul de vallei en de heuvel weer aan
1. Aan het begin van de beurt, krijgt de speler de mogelijkheid om een onderdaan van de heuvel te rekruteren. Om dit te doen, betaalt de speler de hoeveelheid goud die op de rij van de te rekruteren onderdaan is aangegeven aan de bank. De optie om een onderdaan te rekruteren is pas vanaf de 2e ronde beschikbaar.

2. De volgende stap is er eentje die iedere ronde verplicht is. Namelijk het oproepen van personen. Dit kunnen onderdanen of specialisten zijn. Om een onderdaan op te roepen, beweegt de speler de koningsfiguur horizontaal, verticaal of diagonaal in een rechte lijn. Met de hulp van een specialist is het mogelijk om van deze regel af te wijken. Er zijn vervolgens twee manieren om een persoon te rekruteren. Of de speler krijgt de tegel waarop de koningsfiguur is geëindigd, óf de speler krijgt 2 of 3 tegels met dezelfde personen waar de koningsfiguur overheen is gegaan.

De verworven personen worden vervolgens onder het persoonlijke spelbord geplaatst op de juiste locatie (tenzij het een specialist is). Indien er een hofnar is gerekruteerd, dan mag de speler kiezen op welke locatie deze wordt geplaatst. Let wel, eenmaal geplaatst blijft de hofnar op de plaats liggen. 
Als er een specialist is gerekruteerd, dan moet de speler de bijbehorende actie meteen uitvoeren. Vaak zal dit het vergaren van belastinggeld zijn, door middel van het afleggen van een bepaald aantal personen. Indien de speler de actie van een specialist niet meteen kan uitvoeren, dan is het voor de speler niet toegestaan om de desbetreffende specialist te rekruteren.

3. Als een speler erin is geslaagd om vijf onderdanen te rekruteren met elk een andere invloedwaarde, dan kan de speler ervoor kiezen om een koninkrijk bonus te claimen. Hiervoor legt het de desbetreffende onderdanen omgekeerd op tafel naast het persoonlijke spelbord. De speler krijgt dan 5 goud en en 5 punten voor het einde van het spel. De personen die de speler zojuist heeft omgedraaid, scoren aan het einde van het spel nog steeds punten.

4. De laatste fase van een beurt is het aanvullen van het 5x5 veld met tegels vanaf de heuvel. Hiervoor kiest de actieve speler 1 van de 2 rijen van de heuvel en neemt hij van onderaf aan een personage, en plaatst deze in het 5x5 veld in de volgorde waarin de tegels uit het veld zijn geplaatst. Als het 5x5 veld weer volledig is aangevuld, wordt de heuvel weer aangevuld met tegels van de gesloten stapels met personages. 
Het spel is ten einde op het moment dat de heuvel niet meer volledig met nieuwe personen kan worden aangevuld. De huidige ronde wordt afgemaakt, zodat alle spelers evenveel beurten hebben gehad. Nu kan de eindscore opgemaakt worden. De speler met de meeste punten wint, en mag zich de ware Koning van de Vallei noemen.

King of the Valley wist ons aangenaam te verrassen. Het is een familiespel, dat vlot speelt. Maar toch zijn er voldoende tactische en of strategische keuzes mogelijk waardoor de geluksfactor wordt beperkt en het ook voor de veelspeler een aangenaam tussendoortje kan zijn. 

Zoals we eerder al schreven viel ons bij het openen van de doos het lijvige spelregelboek op. Wat ook opviel is het feit dat er geen gripzakjes in de doos zaten. Een gemiste kans in onze ogen, want nu dienen alle spelonderdelen na het spelen in de doos gegooid te worden. Hierdoor is het al snel een rommeltje en is het onnodig veel werk om een spel klaar te zetten voor een volgend speelmoment.

Dit spel is geschonken door The Game Master en is vanaf december te spelen bij Het Geel Pionneke.

Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : vanaf 10 jaar
Speelduur: 40-60 minuten

Reacties

Populaire posts