Petrichor
Petrichor is al van 2018, maar toch namen we het mee uit Essen, zonder echt te weten waar het over ging. Gewoon omdat de doos er erg uitnodigend uit ziet. We waren dan ook erg benieuwd toen we het spel met 2 spelers gingen uittesten.
De naam Petrichor komt van de voor velen bekende geur van regen na een lange tijd van droogte. Het woord komt van het Griekse 'petra', wat steen betekend, en 'ichor', wat staat voor de vloeistoffen die door de aderen van de Griekse goden stroomt. In dit spel gaan de spelers aan de slag als wolken, en proberen ze het weer te beïnvloeden. Dit doen ze met maar 1 doel : planten laten groeien zodat ze kunnen geoogst worden.
Bij het openen van de doos viel meteen op dat het spelmateriaal van degelijke kwaliteit is, en dat er overal zeer zachte, aangename kleuren en artwork werd gebruikt. Geen schreeuwerige kleuren of figuurtjes die om aandacht vragen: wat een verademing. Het centrale bord komt in het midden van de tafel en bevat een dubbel score spoor : 1 voor je totale punten en 1 subspoor voor elke ronde. De harvest dobbelstenen worden geworpen en komen in het midden te liggen. Naast dit borden komen er kaarten met planten te liggen. Afhankelijk van het aantal spelers, in ons geval 2, komen deze in een bepaald patroon te liggen en met een bepaald aantal. Alle spelers ontvangen nu waterdruppels en stemtokens in hun kleur. De stapel met weerkaarten wordt geschud en elke speler ontvangt er 7. De startspeler neemt de wolk en het spel kan starten.
Een ronde bestaat uit 4 fases : een actie fase, weer fase, oogst fase en de opruim fase.
In de actie fase kiest de startspeler een handkaart en speelt deze open. Hierop kan 1 van de 4 weersymbolen staan : wind, regen, zon en sneeuw. De speler voert de gekozen actie uit.
Regen : neem een wolk en leg er 1 eigen druppel in, en plaats deze wolk op een plant waar nog geen wolk staat.
Zon : voeg 2 druppels water toe in een wolk waar je al aanwezig bent.
Wind : Beweeg een wolk waar je aanwezig bent naar een aangrenzende plant. Botsen daardoor 2 wolken, komen de druppels samen in 1 wolk en zal deze een donderwolk worden.
Regen : Neem 1 druppel water uit max. 2 wolken en laat deze op de plant vallen.
Na de actie uitgevoerd te hebben, mag die speler stemmen. Hij mag stemmen op 1 van de 3 symbolen die op de gespeelde kaart staat. De eerste 2 symbolen komen overeen met wind, regen, sneeuw of zon. De speler legt zijn stem fiche op het overeenkomstig kwadrant op het spelbord. Op het einde van de ronde wordt gekeken welke 2 kwadranten de meeste stemmen heeft. Die 2 acties worden dan uitgevoerd. Heb je dan ook nog eens de meerderheid aan stemmen, mag je een vakje verder op het sub score spoor. Kies je voor het 3e icoon, dan mag je een dobbelsteen van waarde verminderen. Deze kan gaan van 4 tot 1 symbool, en uiteindelijk het oogstsymbool. Als alle 3 de dobbelstenen op een oogstsymbool liggen, zal er op het einde van die ronde geoogst worden.
De startspeler heeft nu de mogelijkheid om een 2e actie uit te voeren, maar daarvoor moet hij wel 2 dezelfde kaarten spelen, of 4 willekeurige. De eerste actie kon hij trouwens ook uitvoeren door 2 willekeurige kaarten te spelen. Daarna is het de beurt aan de volgende speler die hetzelfde doet. De actie fase gaat verder tot dat alle spelers passen (of ze geen handkaarten meer hebben).
Nu gaat de weerfase van start : de 2 kwadranten met de meeste stemmen worden uitgevoerd. Die stemmen gaan terug naar de eigenaars, en de speler met de grootste aanwezig scoort op het subspoor. In de juiste volgorde worden de 4 mogelijke acties uitgevoerd :
Sneeuw : alle wolken worden donderwolken.
Zon : alle spelers kiezen een wolk en verdubbelen er hun druppels.
Wind : beweeg eender welke druppel die op een plant ligt naar een aangrenzende plant.
Regen : alle donderwolken worden omgekapt.
Zodra er het vereiste aantal druppels op een kaart aanwezig zijn, zal daar een plant groeien. Dat kan een kiem zijn, of direct een plant. Indien er een oogstfase gaat gebeuren, zullen er punten gescoord worden voor deze plant. Zowel de speler met de meeste druppels, als die met de 2e, 3e en 4e plaats zullen punten scoren. Al die druppels zullen na het scoren terug naar de eigenaars gaan.
Tot slot is er de opruimfase : handkaarten worden terug aangevuld tot 7 stuks, de startspeler wordt bepaald door de meerderheid aan stem fiches die zijn blijven liggen enz.
Het spel uitleggen en/of handleiding lezen verloopt misschien wat moeizaam, maar eenmaal je een ronde hebt gespeeld gaat alles erg vlot. Het thema is eens een keer iets anders dan alle andere spellen, en de gebruikte mechanismes zijn interessant. Dit spel zal zeker nog eens op tafel komen met meerdere spelers. Daarbij kunnen we nog vermelden dat er ook een solo-variant is, en een uitbreiding waarmee je dit spel ook met 5 spelers kunt spelen.
Dit spel is geschonken door Mighty Boards en is vanaf november te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers : 1 - 4
Leeftijd : vanaf 14 jaar
Speelduur : 20 - 80 minuten
Reacties
Een reactie posten