Naruto Ninja Arena

 


Voor liefhebbers van het betere strip- en tekenfilmgeweld zal de naam Naruto wellicht bekend in de oren klinken. Zelf heb ik er nog niets van gelezen of gezien, ik ben nog van de oude(re) stempel (Goldorak, iemand?). Naruto blijkt een jonge ninja te zijn die met zijn kameraden missies uitvoert in de hoop voldoende ervaring op te doen om te slagen voor het grote ninja examen. In Ninja Arena nemen de teamleden het tegen elkaar op in een vriendschappelijke knokpartij om hun technieken te oefenen. Wie als laatste overeind blijft is de onbetwiste winnaar.

Naruto Ninja Arena omschrijft zichzelf als een 'roll and clash' spel. Kort gezegd betekent dit dat alle spelers tegelijkertijd dobbelen en schade uitdelen, en op bepaalde momenten even pauzeren om een tussentijdse balans op te maken.

Iedere speler kiest een bordje met een karakter uit het Naruto universum en zijn specifieke krachttegel. Daarbij nog 1 zwart/wit dobbelsteen en 4 gekleurde. Verder komt in het midden van de tafel nog een rode schijf te liggen, met daarbij een hoopje schadetokens. Een spelersbord geeft in de eerste plaats de gezondheid van het karakter weer, maar vermeldt ook 3 dobbelcombinaties. De eerste 2 leveren directe schade op (specifieke technieken per karakter), de laatste activeert de speciale eigenschap van het karakter.


 Na het geven van het startsignaal begint iedereen tegelijk te dobbelen, er is dus geen beurtsysteem. Het doel is om een van je combinaties bij mekaar te dobbelen. Je mag hierbij dobbelstenen apart zetten en met de rest verder doen. Heb je een schadecombinatie dan mag je onmiddellijk schadetokens verdelen volgens de regels van je techniek (bvb 3 schade aan een speler links of rechts van je). Daarna dobbel je weer gewoon verder. Slaag je erin je speciale eigenschap te dobbelen, dan moet je eerst zo snel mogelijk je hand op de rode schijf leggen en een kreet slaken om de andere spelers te waarschuwen. Die moeten dan stoppen met dobbelen en ook zo snel mogelijk een hand op de schijf leggen. Wie het traagst is krijgt als straf 2 schadepunten erbij.

Dit is het moment waarbij de effectieve schade wordt opgemeten. Elke speler behalve de uitlokker kijkt hoeveel schadetokens hij heeft liggen en vertaalt dit naar wondes volgens zijn toestand (bvb 6 schade veroorzaakt 1 wonde). Overtollige tokens mogen afgelegd worden. De uitlokker activeert nu zijn eigenschap die van dan af geldig is (bvb 2 extra schade per aanval). Had een andere speler zijn eigenschap actief, dan wordt die terug gedeactiveerd.

Indien iemand een laatste fatale wonde ontvangt, gaat hij knockout. Zijn bordje wordt omgedraaid en toont dan een combinatie die hij moet halen om terug bij bewustzijn te komen. In deze periode kan hij wel geen schade krijgen, tenzij hij te traag is voor de schijf als iemand zijn eigenschap activeert, dan is het gedaan. Wie terug rechtkrabbelt, draait opnieuw zijn bordje om en plaatst zijn wondblokje op de voorlaatste positie. Hij heeft nu nog een waterkans om verder te spelen, bij de volgende knockout is het game over. Zo gaat de dobbelstrijd verder tot er nog maar 1 ninja overblijft. Die is dan ook de terechte winnaar.


 Ik moet eerlijk toegeven dat dit niet mijn type spel is. Simultaan dobbelen met beperkte controle, om het snelst de hand op de schijf leggen met verstuikte vingers en rondvliegende spelonderdelen als gevolg ... Nee, geef mij dan maar de gecontroleerde fun van King of Tokyo. Maar natuurlijk is dat geen eerlijke vergelijking: Naruto Ninja Arena is een veel eenvoudiger en sneller actiespel dat een heel ander publiek voor ogen heeft. De verscheidenheid aan karakters en eigenschappen is zeker een pluspunt, en je bent er direct mee vertrokken. Wie niet opziet tegen een beetje chaos en actie a la Jungle Speed mag dit spel zeker een kans geven.

 

Dit spel werd geschonken door Don't Panic Games en is vanaf november te spelen bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers: 2 - 4
Speelduur: 15 min
Leeftijd: vanaf 10 jaar


Reacties

Populaire posts