5 minutes more

De vele mensen die wel eens snoozen of een powernap doen kunnen zich zeker vinden in dit spel. Luiaards slapen ook graag. Voor dit spel komt een groep luiaards samen diep in de jungle en onder het licht van de volle maan om de grote dromen te vieren. Tijdens deze viering zullen ze strijden in een intens dutje, daarin zullen deze dromers drie soorten energie vinden. Alleen degene die erin slagen om deze te beheersen door de verschillende stadia van de droomcyclus, kunnen de volgende slaapmeester worden.


In het spel ben je zelf een luiaard en probeer je zoveel mogelijk blauwe energie te verzamelen. Als het spannend wordt, kan je best ook roze en gele energie sparen. De blauwe rondjes zijn de overwinningspunten, zorg dat je deze verborgen houdt voor je tegenspelers. De roze sterretjes kunnen de waarde van de dobbelsteen aanpassen. Je kan roze sterretjes afgeven om de waarde van je worp te verhogen of verlagen met het aantal afgegeven sterretjes. De gele driehoekjes kan je gebruiken om de kost van de droomkaarten te betalen. Als je begint, zorg dat je het juiste aantal 5 more minutes kaarten in je dek steekt. Leg alles klaar, de waarden van de blauwe energierondjes mogen niet zichtbaar zijn. Iedereen neemt een ronde luiaardkaart met fase 1 voor zich.
  

Degene die het langst wakker is mag beginnen. Een beurt bestaat uit 4 fases, ontvang een bonus, speel een droomkaart (optioneel), kom uit slaapstand en controleer einde spel. Eens je fase 1 voorbij bent, zal je door fase 2, 3, 4 en 5 gaan, zonder dat je terug naar fase 1 gaat, tenzij een kaart dit anders weergeeft. In de verschillende fases kan je kiezen uit 2 mogelijkheden voor bonussen (behalve bij fase 3). Dit is weergegeven op je luiaardkaart. Maak je keuze en neem alles wat je nodig hebt, als de droomkaarten op zijn, schud je de gebruikte kaarten en dan maak je een nieuwe trekstapel.


Als de energietokens die je wil nemen op zijn, mag je deze nemen bij een speler naar keuze. Als je een droomkaart speelt kan je proberen je droom te controleren, de dromen van de andere spelers te veranderen, nieuwe kaarten nemen en zelfs energietokens. Je kan zoveel droomkaarten spelen als je wil, zolang je ze kan betalen met de gele energiedriehoekjes. Op het einde van de fase mag je niet meer dan 3 kaarten in je hand hebben, je legt kaarten af tot je er 3 in je hand hebt. Kijk zeker na waarvoor elke droomkaart staat op de achterkant van het uitlegboekje. Kom in een andere fase door de luiaardkaart te bewegen. Hoe je moet bewegen hangt af van de fase waarin je je bevindt.
  

Als je in fase 1 zit, rol je de dobbelsteen, als deze 4 of lager is, dan leg je de luiaardkaart zo dat je in fase 2 zit. Als je 5 of meer gooit, dan leg je de luiaardkaart zo voor je dat je in fase 4 zit. Zit je in fase 2, dan rol je de dobbelsteen, gooi je 1 dan ga je naar fase 3, gooi je 2 of meer, dan mag je naar fase 4 gaan. Als je in fase 3 of 4 zit, dan mag je gewoon naar een fase hoger gaan. Zit je in fase 5, dan ga je terug naar fase 2. Denk eraan: je kan de waarde van je dobbelsteen aanpassen door roze sterretjes af te geven. Als je 3 of meer blauwe energierondjes hebt moet je checken of het spel gedaan is. Dit doe je door de dobbelsteen te rollen, als je een 6 gooit, dan stopt het spel, anders gaat het spel gewoon verder. Je kan hier ook altijd je roze sterretjes voor inzetten. Als je met 2 of 3 spelers speelt, dan gooi je de dobbelsteen voor de check van het einde van het spel pas als je 4 of meer blauwe energierondjes hebt.


Als het spel gedaan is tel je de punten op de achterkant van de blauwe energierondjes, degene met de meeste punten is de slaapmeester. Als er een gelijke stand is, dan wint degene die de meeste roze sterretjes heeft, als dit nog steeds gelijk is, tel je ook de gele driehoekjes. Als dit nog steeds gelijk is, speel je nog 5 minuten.


Je hebt ook verschillende varianten. Om te beginnen kan je de speciale kaarten eruit laten, deze maken het moeilijker. Als je een moeilijkere variant wil spelen, dan deel je om te beginnen al 2 droomkaarten uit, als deze een speciale is, wissel je die tot je 2 gewone kaarten hebt. Als je een blauw energierondje met een 2 op een donkerblauwe achtergrond hebt, dan heeft je luiaard een nachtmerrie en wordt al roepend wakker. Je moet dit tonen aan de andere spelers, je beurt is direct gedaan. Je begint de volgende ronde terug bij fase 1. De andere spelers starten ook terug bij fase 1, tenzij ze een 4 of meer gooien.


Dit spel werd geschonken door tembo games en dit kan vanaf mei gespeelt worden bij Het Geel Pionneke.



Aantal spelers: 2 - 6 spelers
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: 30 minuten



Reacties

Populaire posts