Kunter Punkt

 Kunter Punkt (of de Engelstalige naam Spotted) is een leuk, niet alledaags dobbelspel. 

Op het eerste zicht leek het moeilijk om te beginnen met het spelen van dit spel aangezien de handleiding in het Duits is en mijn Duits is een beetje roestig. Gelukkig is er een QR-code meegeleverd bij het spel waar je de volledige Engelstalige handleiding kan lezen. (Je kan ook deze link volgen: https://assets.topp-kreativ.de/media/pdf/e7/15/88/TOPP_18288_Kunterpunkt_Anleitungsheft_EN2.pdf)

Het doel van het spel is simpel en zoals bij de meeste spellen, diegene die de meeste punten verzamelt, wint het spel. Maar punten verzamelen is niet zo gemakkelijk. Bij het spel heb je een aantal blaadjes met kevers en 6 dobbelstenen. Afhankelijk van het aantal spelers zijn de regels wat anders. Ik zal hier voornamelijk de basisregels van 4 spelers bespreken aangezien voor het andere aantal spelers de regels een kleine afwijking hebben op deze basisregels.

Punten behaal je door de kevers hun stippen te geven, maar hoe mag je de stippen op de kevers plaatsen? Je moet het getal dat op je dobbelsteen staat, overbrengen naar je kever, het is wel belangrijk dat je de positie van de stippen plaats zoals ze op de dobbelsteen staan. Je kan namelijk de stippen splitsen over meerdere kevers of je kan een kever stippen geven uit 2 verschillende rondes. Als eerste regel moet je rekening houden dat een kever maximum 5 stippen mag hebben. Om de stippen te verdelen over de kevers, baseer ik mij op het principe: een beeld zegt meer dan duizend woorden. 


Het is belangrijk dat je de kleur van de dobbelsteen gelijk is aan de kleur van je kever. Daarnaast moet je rekening houden met de plaats van de stippen. Je kan stippen blijven zetten als je op die plaats nog geen stip hebt staan of al gezet heb. Bij de 5 heb je maar 1 stip in het midden, je kan deze dus geen 2 keer bij een kever zetten (zie laatste voorbeeld). Je kan wel 3 stippen bij een vorige kever zetten en de overige 2 bij een nieuwe kever (zie voorlaatste voorbeeld). 

Nu we weten hoe we de stippen mogen zetten, is het ook nog nuttig om te weten hoe we aan stippen geraken. Er zijn 5 rondes in dit spel en tijdens elke ronde is elke speler 1 keer startspeler. Dan begin je aan een nieuwe ronde. Je kan het aantal rondes bijhouden bovenaan het blaadje, want bij het begin van elke ronde mag je al een aantal stippen verdelen over je kevers (het aantal stippen dat je mag verdelen is gelijk aan de ronde). 


Hierboven zie je een voorbeeld van een blaadje met de kevers, ik zal het hele blaadje overlopen en dan weet je hoe je punten kan scoren en wat je allemaal moet doen. Onder het ronde spoor zie je een aantal rondjes, de startspeler kan direct nadat hij gegooid heeft, beslissen om opnieuw te gooien. Dan kan hij een al omcirkeld symbool doorstrepen (het omcirkelen van de symbolen komt later aan bod). 
Daaronder staat een vergrootglas, deze zie je ook terugkomen voor de kevers. Op het keverpad kan je een vergrootglas verdienen (dit komt later aan bod hoe). Een vergrootglas zorgt voor extra punten doorheen het spel. Als je een vergrootglas verdient, dan mag je deze voor de rij met kevers overschrijven. Als je voor die kleur al een vergrootglas hebt, dan zet je bovenaan een kruisje en deze zorgen op het einde van het spel voor 2 extra punten.

Per kleur heb je een rij van 5 kevers. In deze rij heb je 1 kever met witte stippen. Deze kever kan voor bonus punten zorgen. Als je gedurende het spel, de kever exact het aantal stippen geeft, mag je deze omcirkelen. Let wel op: het moet exact het juiste aantal zijn, maar je mag nadat je de kever omcirkelt hebt, nog wel extra stippen zetten om de andere doelen te behalen. Als je stippen zet op de laatste kever van de rij, krijg je een klavertje. Deze klavertjes kan je ook verdienen op het keverpad.
Bij elk klavertje mag je onderaan het blaadje op het klavertjespad een vakje doorstrepen en de extra acties direct toevoegen aan je blaadje. Je kan zo verschillende bonus items verdienen.

Als laatste is er nog het keverpad. Bovenaan links zie je een keverpad staan. Voor elke stip die je zet, mag je ook een stap zetten op het keverpad. Je mag geen stappen overslaan, maar je mag wel op verschillende paden tegelijk verder gaan. Voor elk klavertje of vergrootglas dat je daar krijgt, moet je ook een stap (of stip) tellen. 


Nu moet ik het belangrijkste nog uitleggen, hoe geraak je aan stippen? De startspeler gooit met de dobbelstenen en neemt een aantal dobbelstenen met het laagste aantal stippen. Dan neemt de volgende speler een aantal dobbelstenen tot ze op zijn of de laatste dobbelsteen over is. Gelukkig is er een tabel voorzien waar snel uitgelegd wordt welke speler welke dobbelsteen moet nemen. Deze vindt je aan de zijkant van de doos in het Duits of in de Engelstalige handleiding online. Speler A is altijd de startspeler en de volgende speler (met de klok mee) is dan speler B en zo verder.

Dit dobbelspel is kleurrijk en uniek. Je moet zeker in het begin goed nadenken wat je allemaal moet doen, maar naarmate het spel wordt het wel gemakkelijker. Dit spel is zeker een aanrader, dus speel het zeker een keer tijdens onze speldagen.

Dit spel is geschonken door Topp en is vanaf april te spelen bij Het Geel Pionneke.

 

Aantal spelers : 1-6 spelers

Leeftijd : vanaf 9 jaar

Speelduur :  40 minuten




Reacties

Populaire posts