Treasures of Nakbe


Er is een nieuwe tempel ontdekt in het hart van de jungle van Nakbe. Deze verschilt met de andere tempels die er zijn ontdekt tot dusver. Er gaat een expeditie georganiseerd worden om deze te ontdekken en de geheimen te onthullen. Wanneer de ontdekkingsreizigers de schatkamer bereiken maken ze de bewaker van de tempel, die al eeuwen slaapt, wakker. Alle ontdekkingsreizigers moeten rennen voor hun leven en zo veel mogelijk schatten meenemen. Ontsnappen uit de tempel is 1 ding, maar de jungle overleven is een andere zaak. Het ontdekken van tempels of oude ruïnes kost geld. In dit spel ben je een rijke baas en bereid je die expedities voor, je voorziet ontdekkingsreizigers van spullen om naar schatten te zoeken. Elke speler financiert een geheim team van 3 ontdekkingsreizigers. Sommige ontdekkingsreizigers kunnen zich dus in meer dan 1 team bevinden. Als baas is je doel dat de ontdekkingsreizigers van je team de tempel sneller ontsnappen dan de ontdekkingsreizigers van je tegenstander. Het is natuurlijk het beste dat je geheim houdt welke ontdekkingsreizigers er in je team zitten, anders kunnen je tegenstanders voorkomen dat deze ontsnappen.



Als je dit spel een eerste keer speelt, dan kan je best starten met enkel de tempel, eens je het spel beter kent kan je het moeilijker maken. Je begint dus met het spelbord met de tempelzijde naar boven te leggen en alle ontdekkingsreizigers op het startvak te zetten. De bewaker komt in het midden van het bord in zijn kamer te staan. Van de 15 schattegels van de tempel leg je er 13 op het spelbord op zijn plaats. Het scorebord ligt met de punten naar boven (ontdekkingsreizigers naar onder) langs het bord, je laat elke speler een team trekken. Zorg dat je medespelers je team niet kan zien. Elk team bestaat uit 3 ontdekkingsreizigers en je moet ze zo snel mogelijk uit de tempel laten ontsnappen. Hoe dichter bij de uitgang hoe meer punten je krijgt. Je moet een ontdekkingsreiziger altijd proberen te verplaatsen naar een donker stuk. De oudste speler begint en gooit de dobbelsteen, als je 1, 3, 4 of 6 gooit mag de speler een ontdekkingsreiziger van de schatkamer of degene die in het licht staan dat aantal plaatsen verplaatsen. Als je echter de 2 op de dobbelsteen gooit, mag je kiezen en je mag ook ontdekkingsreizigers vanuit het donker 2 plaatsen verplaatsen. Als je vooruit gaat, sla je de vakjes die bezet zijn over. Als je het juiste aantal vakjes vooruit bent gegaan, dan zet je de ontdekkingsreiziger altijd aan de donkere kant als deze er is. Als de ontdekkingsreiziger eindigt op een val, dan zet je die terug bij de bewaker en ga dan 3 vakjes vooruit, sla wel de vakjes die bezet zijn of een val hebben over. Als je met een ontdekkingsreiziger eindigt op een vakje met een schat, dan neem je de schattegel, ook al is het niet met een ontdekkingsreiziger uit je team. Je hebt nu een schat. Op het einde van het spel krijg je de punten die op de tegel staan bij. Als op het einde van de beurt alle ontdekkingsreizigers in het donker staan, dan eindigt de ronde. Het kan dus zijn dat je verschillende beurten mag spelen tot alle ontdekkingsreizigers in het donker staan. Dan ga je de bewaker bewegen. Als deze nog in zijn kamer is, verplaats je die naar de schatkamer. Als deze in de schatkamer staat, dan verplaats je die 5 stappen vooruit. Als deze voor de 5 stappen een ontdekkingsreiziger tegenkomt, stopt deze onmiddellijk en wordt de ontdekkingsreiziger van het bord gehaald en op de laagste score gezet. Alle ontdekkingsreizigers worden terug op de lichte kant gezet, als deze aanwezig is op zijn plaats. Vanaf nu begint er een nieuwe ronde. De speler die aan de beurt was mag beginnen. Het spel eindigt op 3 verschillende manieren. Als een ontdekkingsreiziger de uitgang bereikt, stopt het spel onmiddellijk en de ontdekkingsreizigers worden op het scorebord geplaatst naargelang de afstand van de uitgang. Als de bewaker de voorlaatste ontdekkingsreiziger pakt, stopt het spel ook onmiddellijk, de overgebleven ontdekkingsreiziger komt dan bij 8 punten te staan. Als alle overgebleven ontdekkingsreizigers op een niet verlichte plaats staan, eindigt het spel ook onmiddellijk, al is dit redelijk onwaarschijnlijk. De bewaker vangt dan alle overgebleven ontdekkingsreizigers 1 voor 1. Dan gaat iedereen zijn teamkaart onthullen en kunnen de punten geteld worden, vergeet niet je schattegels die je onderweg hebt gevonden er bij te tellen.



Als je wat langer wil spelen, dan begin je terug met de tempelzijde van het bord, maar je draait het scorebord om, met de ontdekkingsreizigers bovenaan, je legt het extra scorebord eraan voor de jungle punten. Je neemt de punten voor de tempel ook al klaar, in plaats van de ontdekkingsreiziger op het scorebord te zetten, leg je de punten naast de ontdekkingsreiziger op het scorebord aan de tempelzijde voor het eerste deel van het spel. Als het eerste deel van het spel eindigt zoals hiervoor al aangegeven werd, dan verwijder je alle schattegels die nog op het bord liggen (deze gaan gewoon in de doos) en de bewaker. Je draait het spelbord om naar de junglezijde. Je plaatst de bewaker op de stenen trappen en de 7 ontdekkingsreizigers plaats je op de ingang van de jungle. Plaats nu ook de jungle schattegels op hun plaats op het bord. Je speelt gewoon verder met je team en houdt alle tempel schattegels. Je neemt er de junglescoretegels erbij. Bij de junglezijde zijn er varianten, waarvan je zelf kan kiezen of je deze speelt. Je speelt het tweede deel van het spel hetzelfde als het eerste deel en dit eindigt op dezelfde manier. Als variant kan je enkel de jungle versie spelen, dit is sneller en een gevorderde versie. Op de junglezijde heb je speciale plaatsen, aan het begin van het spel kan je kiezen of je hiermee speelt en met hoeveel. Er zijn 2 vakjes met een rivier op, als een speler hier eindigt, wordt deze op de rivier gezet, dit wordt ook gezien als een donker stuk en kan dus enkel met een 2 verplaatst worden. Als alle spelers van een donker stuk naar het licht geplaatst worden, mag de ontdekkingsreiziger van de rivier naar het donker stuk op die plaats gezet worden, als deze dan niet bewogen wordt met een 2 wordt die de volgende ronde naar het licht gezet. Op het bord is er ook een geheime doorgang. Dit is een kortere weg voor een speler die eindigt op een vakje met de geheime doorgang, hij gaat onmiddellijk naar het vakje dat eraan grenst via de geheime weg (hij kan dus ook plaatsen terug gaan) en op de donkere kant geplaatst. Als de plaats aan de andere kant bezet is, wisselen de ontdekkingsreizigers van plaats en worden ze beide in de donkere zijde gezet. Als de ontdekkingsreiziger via de geheime doorgang op hetzelfde vakje als de bewaker komt of op een vakje dat de bewaker al voorbijgegaan is, dan verdwijnt deze ontdekkingsreiziger uit het spel alsof hij gevangen is door de bewaker. Als je met de slangen wil spelen dan leg je deze tegel links onderaan op het bord. De eerste ontdekkingsreiziger die zijn beurt hier stopt, bevrijdt de slangen. Die ontdekkingsreiziger wordt verwijderd van het bord, de slangen gaan dan naar de uitgang. De slangen blijven gewoon in de linker kolom en kunnen overal door. Alle ontdekkingsreizigers die in de linker kolom staan, worden verwijderd van het bord. De tegel verdwijnt uit het spel, want de slangen kunnen maar 1 keer bevrijd worden.





Dit spel werd geschonken door Mandoo Games en kan vanaf april gespeeld worden bij Het Geel Pionneke.







Aantal spelers: 2 - 7 spelers
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: 45 minuten


Reacties

Populaire posts