Barpig

Is er iets leukers dan een avond op café hangen ? Van grote levensvragen beantwoorden tot ongegeneerd het varken uithangen, en alles ertussenin. Plezier maken met je vrienden en kleine of grote geniale ideeën lanceren, tussen het schuimende gerstenat. Dat dachten ook de makers van BarPig, want een van die plezante caféavonden leverde, gestart als losse ideeën op een servet, een leuk partygame-met-strategisch-rollenspel-elementen op die de kroegsfeer meteen naar de speltafel haalt !

BarPig speelt zich namelijk af in de gelijknamige BarPig Tavern, een plek diep in het bos, waar alle avontuurlijke biggetjes heen gaan om het zwijn uit te hangen en elkaar uit te dagen in gekke groepsopdrachten, en natuurlijk mogen de onontbeerlijke plagerijen niet ontbreken. Dit hilarische klein uurtje spelplezier zit handig verpakt in een klein topflipdoosje, en de spelregels zijn zo beknopt dat ze passen op een tweezijdige instructiekaart (eveneens beschikbaar in een helder en kort Youtubefilmpje). Niets dat jullie tegenhoudt om BarPig altijd en overal mee te nemen en te spelen !


Er is veel aandacht besteed aan het kleurrijke artwork, dat grappig is opgevat. Spelers krijgen bij aanvang een karakterkaart, die de kroegvarkensversie van o.a. een monnik (Drrmonk), druide (Brewid), of tovenaar (Weissard) verbeelden. Elk karakter heeft een speciale opdracht, die bij de start van het spel nog even geheim blijft. (De karakterkaart wordt gedekt voor de speler gelegd). Daarnaast ontvangt elke speler een scorekaart en een barkaart, die aan het begin van het spel in die volgorde op elkaar worden gelegd (van boven naar onder: karakterkaart - barkaart - scorekaart). Elke speler trekt een itemkaart (hierover later meer) van de trekstapel en legt deze gedekt voor zich. (Kijk even na of de itemkaart linksboven een 'waarde' aangeeft, zoniet: wissel de getrokken itemkaart om voor een andere).


Doel van het spel is om als eerste het vijfde level te bereiken. Hiervoor krijgt elke speler aan het begin van het spel tien 'drinkpunten' tot zijn beschikking, die getrackt worden op de 'barkaart'. Hiervoor legt de speler zijn (gedekte) karakterkaart zo op de barkaart dat deze het aantal overblijvende drinkpunten weergeeft. (Door het omlaag schuiven van de karakterkaart zakt het aantal drinkpunten). Deze kunnen verloren worden bij het falen van een opdracht, gestolen worden door andere spelers...


Drinkpunten kunnen onder andere worden gebruikt om itemkaarten aan te kopen (hierover later meer), dus probeer de voorraad ervan steeds op peil te houden. En andere puntentracker die je ook best in de gaten houdt, die de 'nuchterheidsschaal', weergegeven op de scorekaart, en bijgehouden door de barkaart naar links te schuiven. Deze 'nuchterheidsminpunten' zijn o.a. te 'verdienen' als een opdracht mislukt. Eentje kan geen kwaad, maar let op, zoals dat gaat in de kroeg loert het gevaar om de hoek. Maak de avond leuk, maar niet té leuk. Bij vier nuchterheidsminpunten gaat immers het licht uit, en eindig je met een black-out: je karakterkaart vliegt uit het spel en je moet helemaal opnieuw beginnen met een nieuw karakter, en terug bij af (level één).


BarPig bestaat uit twee soorten rondes die elkaar afwisselen: de uitdagingsronde en de marktronde. De eerste uitdagingsronde start met een rondje dobbelen: de speler met de hoogste worp wint (en gaat één level omhoog), onthult zijn karakter en speciale opdracht, waarna sommige of alle (afhankelijk van de opdracht) spelers deze moeten uitvoeren. Doe je uiterste best, want de slechtste uitvoerder(s) 'verdienen' nuchterheidsminpunten en verliezen drinkpunten op hun barkaart ! Opdrachten gaan van 'kies twee spelers die met elkaar moeten dansen', over 'overtuig de anderen ervan dat je geen monster bent' tot 'kies een voorwerp in de ruimte dat als heilig wordt aanzien, de laatste speler die dit aanraakt verliest'.


De uitdagingsronde wordt gevolgd door de marktronde, waarin de trekstapel itemkaarten de hoofdrol speelt. Itemkaarten genereren effecten in je voordeel (o.a. negeer de dobbelworp en verander deze in een worp naar keuze - 'Snake eyes') of om andere spelers te plagen (kies een speler die al zijn itemkaarten verliest - 'Obnoxious drunken goblin'). Persoonlijke favoriet ? De 'mysteriously discarded half eaten kebab' kaart, die net als in het echte leven als effect heeft dat het nuchterheidsniveau stijgt (je mag één nuchterheidsminpunt teniet doen). Itemkaarten kunnen ten allen tijde uitgespeeld worden doorheen het spel, en indien er meerdere tegelijk ingezet worden, overrulen ze elkaar in de volgorde waarin ze gespeeld zijn.


In de marktronde hebben de spelers de keuze tussen nieuwe itemkaarten kopen (met een handlimiet van zes kaarten), of 'bij te tappen' (hun drankvoorraad op peil te houden door drinkpunten te genereren zodat je niet met een leeg glas eindigt). Om een nieuwe itemkaart te kopen zegt de speler op voorhand duidelijk : "ik koop", waarna hij de bovenste itemkaart van de markstapel neemt. De kostprijs van deze kaart staat linksboven vermeld, en wordt betaald door het overeenkomstige aantal drinkpunten in te leveren. Minder drinkpunten in de voorraad dan nodig bij de aankoop ? Dan gaat de koop uiteraard niet door (de drinkpunten blijven op peil en de itemkaart verdwijnt uit het spel).

Liever wat extra drinken ? Zeg dat je gaat "bijtappen", neem de bovenste itemkaart van de marktstapel en verdien het aantal drinkpunten gelijk aan de waarde van de kaart (die uiteraard hierna uit het spel verdwijnt). Kies dus wijs welke actie je op de markt gaat uitvoeren. Eindig je zonder drinkpunten, levert dat geen extra straf op (een leeg glas is op café al erg genoeg zo), maar snel dan volgende marktronde vlug naar de tap !


Na de marktronde start een nieuwe uitdagingsronde (de speler die de vorige ronde een leven steeg is uitgesloten van de dobbelronde), en zo loopt het spel door tot een speler het vijfde level bereikt. Al heb je je eigen lot nooit volledig in handen: trek je de Itemkaart van de 'waard', dan stelt die orde op zaken en zet hij je uit zijn kroeg ! Je beurt eindigt onmiddellijk, je ontvangt een nieuwe karakterkaart en stapt in een volgende ronde opnieuw in het spel. Gelukkig blijven je drink- en nuchterheidspunten bewaard, net als je behaalde level.

BarPig is luchtig opgevat kaartspelletje met een hoog fungehalte en grappig mooi uitgevoerd artwork. Gezien het thema en de vrij grote geluksfactor (dobbelen) laten de liefhebbers van het zwaardere tactische werk BarPig hoogstwaarschijnlijk links liggen, al is het ook voor hen een leuk lichter tussendoortje. Maar voor alle andere occasionele of geregelde spelers die zin hebben in een klein uurtje spanning en hilariteit is BarPig het doosje waarnaar je op zoek bent !

Dit spel werd geschonken door Barpig en kan vanaf oktober gespeeld worden bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers: 3 - 7
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Speelduur: 30 - 45 minuten

Reacties

Populaire posts