Spiel Essen 2022 : het verslag

Het voltallig Essen-team van Het Geel Pionneke.

Na maanden van voorbereiding was het dan eindelijk zover, we mochten met z'n allen naar Spiel 2022 in het Duitse Essen, dat plaats vond van 6 tot 9 oktober. Om 6u15 zaten we reeds in de auto om tijdig bij hotel Bredeney, vlak aan de beurs, in te checken. Rond 8u15 waren we met 4 bestuursleden en 2 vrijwilligers ter plaatsen, en zoals steeds konden we zo vroeg nog niet inchecken. De koffers mochten wel in het hotel blijven. Dat is ook nodig, want we kunnen alle plaats in de auto gebruiken.

Ingang west iets na 9u. Nog een uurtje voor de opening.

Voor de allereerste keer in 15 jaar kregen we van Friedhelm Merz Verlag, de organisator, exact 1 perskaart. Met die kaart kon één persoon de beurs een kwartiertje vroeger binnen. Handig als je om 10u een afspraak hebt ergens in een hal helemaal achterin, en je niet tussen de mensen moet wurmen om er tijdig te geraken. Wat nog handiger was, is de bijbehorende parkeerplaats vlak onder de hallen. Zo konden we sneller de zware zakken met spellen naar de auto brengen, wat ons toch weer een paar lumbago's scheelde.

In de rustige business lounge van Asmodee.

Reeds om 9u00 stonden we aan ingang West mooi aan te schuiven, terwijl het volk langzaam begon toe te stromen. Een perfect moment om de Spiel Guide snel door te nemen en de eerste afspraken te memoriseren. En toen was het zover : de deuren zwaaiden open en de massa stormde binnen. Allemaal netjes met een mondmasker op, want dat was verplicht zolang je binnen was. Tussen de hallen kon je naar buiten om een luchtje te scheppen of om iets te eten, en daar mocht het masker af. Eten zou anders erg lastig geweest zijn.

Ergens tussen hal 6 en hal 5.

Er waren 2 zaken die ons opvielen na de eerste dag : als thema was er erg vaak voor robotten gekozen, en bepaalde spellen zijn erg duur geworden. En met duur bedoel ik rond de 75 eur per spel. De moeilijke tijden door corona en de energiecrisis zullen daar zeker voor iets tussen zitten. Op het einde van dag 1 zat de koffer van de wagen al flink vol. Gelukkig konden we aan het hotel alles overladen naar de 2e auto, zodat de eerste terug leeg was voor dag 2.

Ola van Board & Dice toont een prototype van Books of Time in de pers booth.

Na ons heel snel even opgefrist te hebben, trokken we naar een restaurant waar we nog nooit geweest waren. Dat kwam omdat het Italiaans restaurant waar we al meer dan 10 jaar kwamen, op Facebook heeft laten weten dat ze ermee stopten. Gelukkig vonden we een ander Italiaans restaurant op nog geen 100 meter van het vorige, en eerlijk gezegd vond we deze nog beter. Die moeten we onthouden voor volgend jaar.

In de pers booth van Sit Down! Games.

Na een vermoeiende dag en een heerlijke pizza kropen we rond 23u onder een te dikke dons. De wekker werd om 7u15 gezet om tegen 7u45 aan de ontbijttafel te zitten. En wat viel dat tegen. We dachten dat door de hogere prijs van het hotel, het ontbijt wel wat extra's zou brengen, maar dat was jammer genoeg net omgekeerd. Geen zalm, geen mini-burgers, geen pannenkoeken. Wut ?

In de pers booth van Ludonaute.

Om 9u stonden weer netjes aan ingang West aan te schuiven. Het was zaterdag en duidelijk veel drukker dan vrijdag. Deze keer maakte ik gebruik van mijn perskaart om vroeger binnen te gaan. Dat was nodig want om 9u45 had ik afgesproken met Henning van 2F Spiele om spellen op te pikken. Jammer genoeg vertelde een medewerker van 2F Spiele dat Henning de dag ervoor naar huis is moeten gaan omdat hij besmet was met Covid. Enkele weken voordien liet hij me nog weten dat hij niet met volle goesting naar de beurs ging omdat hij schrik had om besmet te geraken. Zo zie je maar.

De stand van Game Brewer, zonder tap owv de maskerplicht.

Dag 2 begon moeizaam, vaak waren de verantwoordelijken die we moesten spreken niet aanwezig, of er werd ons gezegd later terug te komen. De drukte in de gangen hielp ons ook niet echt. We hadden de indruk dat we niet zo goed bezig waren als de dag ervoor, maar toen we uiteindelijk alle review exemplaren samen zagen in de koffer, was die indruk weg. Deze keer moesten we de spellen niet overladen van koffer naar koffer, Raf kwam namelijk zondagochtend tot aan het hotel, waar we dan alle spellen weer zouden verhuizen.

Het prototype van Artisans, weldra te spelen bij Het Geel Pionneke.

's Avonds waren we weer allen blij dat we enkele uurtjes konden gaan zitten, en zoals steeds deden we dat bij een Spaans tapas restaurant. Groot was onze verbazing dat niet alleen de parkeerplaats verdwenen was, maar de kaart heel wat beperkter was. Toch was er nog ruim genoeg keuze, zeker nu er meer suggestiekaarten beschikbaar waren.

Heerlijke Spaanse tapas op zaterdagavond.

Zondagochtend liep de wekker nog iets vroeger af. We moesten namelijk de rekening van het hotel nog betalen, uitchecken en de spellen overladen naar Raf zijn wagen voor we terug naar de beurs trokken, deze keer met 7. De drukte van zaterdag bleef op zondag gelukkig uit. Zoals elk jaar hadden we ergens in de namiddag een uurtje de tijd om zelf de beurs eens als gewone bezoeker te bekijken, en dan voornamelijk in de hallen waar we nog niet geweest waren. Zo kwamen we Steven Michiel van Sunny Games nog tegen die ons knalgele mondmaskers gaf. Eigenlijk pasten ze wel bij ons logo.

Een naakt personage bij Trefl.

De laatste uurtjes van de beurs zijn het zwaarste voor ons. Dan hollen we van stand naar stand omdat daar ons een review exemplaar beloofd is van een spel, dat gedurende de beurs werd gebruikt om te demonstreren. Natuurlijk konden we deze pas tegen 18u, de sluitingstijd van Spiel op zondag, gaan ophalen. Rond half 7 zaten we allen in de auto richting Roermond, waar we de trip afsluiten met een vettige burger van de Burger King. Rond 22u waren we terug in Geel, waar we de ondertussen beroemde foto van de stapel met review exemplaren maakten. En vanaf nu begint het werk voor ons : reviewen, reviewen en reviewen. Spiel, tot volgend jaar !

Hieronder kan je nog enkele impressies vinden :