Shadowfist - Combat in Kowloon
Shadowfist kondigt zichzelf aan als een 'dynamic card game' en inderdaad, als je de doos opent is je eerste indruk 'aha iets Magic-achtig'. Wat opzoekwerk leert dat het spel al vrij oud is (bijna 20 jaar), en de versie die we jullie kunnen presenteren is 'Combat in Kowloon', daterend uit 2013. Voor zover ik kan zien bestaan er al een tiental uitbreidingen voor.
Vol goede moed begin ik de toch vrij lijvige handleiding te lezen (18 blz overwegend dichtbedrukte tekst), maar al gauw begin ik toch te fronsen. Shadowfist gebruikt namelijk een heel eigen jargon dat hier en daar wel aanleunt bij de Magic-terminologie, maar dat wel tijd vraagt om te bezinken. Bovendien zijn de regels vrij formeel en klinisch opgesteld, wat maakt dat na een eerste lezing de flow nog redelijk vaag blijft. Gelukkig vind ik op internet nog een video die de verschillende elementen op meer aanschouwelijke wijze prsenteert (een aanrader voor elke beginnende speler). Hierna wordt het toch min of meer duidelijk hoe de vork in de steel zit.
Shadowfist bevat 4 decks, elk voor een specifieke factie. Als thema heeft de maker voor de Hong Kong cinema gekozen, en dat in ruime zin. Je mag bvb martial arts, high tech, mens/dier mutaties en zombietoestanden verwachten, een bont allegaartje. In tegenstelling tot Magic is het niet de bedoeling om decks te mengen, alle facties blijven gescheiden (alhoewel je soms karakters van andere facties kan controleren). Het artwork is trouwens best aardig.
Er zijn 5 soorten kaarten te onderscheiden. Ten eerste de Sites. Dit zijn de gebouwen/plaatsen waarom er gestreden wordt, met de Feng Shui Sites voorop. Wie er namelijk in slaagt om als eerste 5 zulke sites te plaaten/veroveren/vernietigen wint het spel. Interessant is dat de sites in locaties geplaatst worden, een viruele groepering van telkens 2 sites, waarbij enkel de voorste aangevallen kan worden. De sites leveren elke beurt ook power, die noodzakelijk is om andere kaarten/acties te betalen.
Ten tweede zijn er uiteraard de karakters. Die hebben meestal een powerkost, en soms ook een resourcekost. Dit is een andere virtuele grondstof die door de karakters zelf geleverd wordt. Elk karakter heeft namelijk in de rechterbenedenhoek een indicatie van een of meerdere symbolen die ter beschikking komen wanneer het karakter in het spel is. Om een nieuw karakter te spelen moet je dus de vermelde power betalen en de gepaste symbolen in je pool hebben. Karakters moeten trouwens op een specifieke locatie gespeeld worden. Wil je ze later op een ander locatie inzetten, dan moet je ze draaien (tappen), in plaats van aan te vallen. Over tappen gesproken, je kan dit ook doen om een karakter te genezen (damage blijft namelijk hangen).
Dan zijn er nog de Edge kaarten, die buiten de locaties bestaan en een permanent effect in het spel brengen. Gelijkaardig zijn de State kaarten, maar die worden dan weer op één specifieke andere kaart gespeeld. Het effect geldt dan ook enkel voor die kaart. Ten slotte zijn er nog Events. Dit zijn directe gebeurtenissen die onmiddellijk uitgevoerd dienen te worden.
Tussendoor wil ik ook al vermelden dat er twee soorten aflegstapels zijn: de 'smoked' stapel en de 'toasted' stapel. Het verschil is dat kaarten uit de 'smoked' stapel door effecten nog terug in het spel kunnen komen. 'toasted' kaarten verdwijnen definitief uit het spel.
Elke speler mag in principe een deck naar keuze samenstellen, met enkele beperkingen uiteraard. Daarna schudden en 6 kaarten op hand nemen, en je bent klaar om te starten. Je krijgt ook nog 1 powertoken als startkapitaal.
Een beurt bestaat uit 2 fases: een 'establishing shot', waarbij power wordt gegenereerd, kaarten gereset, eventueel kaarten afgelegd en de hand aangevuld. Vervolgens begint de 'main shot' waarin alle actie plaatsvindt: kaarten spelen, karakters verplaatsen of genezen, en aanvallen. Bij dit laatste dient gezegd te worden dat je mag blijven aanvallen zolang je schade toebrengt. Tussendoor kunnen er uiteraard effecten gespeeld en gecounterd worden, maar de regels hieromtrent zijn te uitvoerig voor deze bespreking. Er zijn ook unieke kaarten die aanleiding geven tot een veiling. Het is dus niet zeker dat zo'n gespeelde kaart effectief bij jou terechtkomt!
Zoals gezegd wint de speler die als eerste 5 Feng Shui Sites in zijn bezit heeft ('smoked' stapel inbegrepen). Bijkomend detail: wie op het einde van zijn beurt een lege trekstapel heeft, valt uit het spel. De 'last man standing' wint dus ook automatisch. Merk op dat de spelers zelf geen levenspunten hebben, alle aanvallen zijn specifiek gericht op locaties.
Ondanks de moeizame kennismaking verliep het eerste spel vrij vlot. Het is even wennen aan de specifieke terminologie en de aparte flow, maar het wordt snel duidelijk dat dit niet zomaar een Magic-kloon is. Het gebruik van locaties en Sites als doelwit, het verplaatsen en kunnen genezen van karakters, de combinatie van power en symbolen om figuren in het spel te krijgen, de keuze voor 3 of 4 spelers ... dat alles resulteert in een spel dat een heel eigen identiteit heeft. Ook het thema van de Hong Kong film is origineel en levert een unieke spelervaring.
De presentatie is ok, alhoewel de spelershulpen in posterformaat misschien wat overdreven zijn. Vermoedelijk is het de bedoeling om die ook als speelmatten te gebruiken. Jammer is dat ze allen dezelfde afbeelding tonen, het had leuker geweest als elke factie een eigen poster had. Maar dat doet niets af aan het spelplezier. Als je van dit genre houdt, moet je Shadowfist zeker eens proberen.
Ten slotte nog een dienstmededeling. Er zal kortelings een kickstarter verschijnen voor een nieuwe editie met als ondertitel 'Alive and Kicking'. Liefhebbers zijn gewaarschuwd!
Dit spel werd geschonken door Vetusta Games en is vanaf oktober te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers: 3 - 4
Speelduur: 45 - 90 min
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Reacties
Een reactie posten