Deal with the Devil

Deal with the Devil van CGE is een - zoals ze dat zo mooi zeggen - een gethematiseerd Euro game dat zich afspeelt in een fantasierijke middeleeuwse tijd. Dit spel kan je enkel en alleen met 4 spelers spelen, niet meer of niet minder. Die 4 spelers krijgen elk in het geheim een rol. Twee van die rollen zijn gewone stervelingen, of mensen, één iemand is de duivel en één iemand is de cultist. Door de asymmetrische rollen ervaren de spelers hetzelfde spel, maar ieder heeft een eigen doel. De rollen worden aan de hand van een afsluitbaar kistje random verdeeld onder de spelers.

Het spelbord wordt samengesteld en in het midden van de tafel geplaatst. Het ziet er in eerste instantie overweldigend uit. Naast het spelbord komt het scorebord te liggen. Alle spelers krijgen een eigen schermpje in de vorm van een prachtig kasteel. Houd er rekening mee dat iemand een GSM of tablet nodig heeft, want de (gratis) app is noodzakelijk en fungeert als spelleider. Na 2 maal de handleiding deftig door te nemen denken we klaar te zijn voor een eerste sessie. Al meteen wordt het duidelijk dat dit een expertenspel++ is.

Alle spelregels hier neerschrijven zou een onbegonnen werk zijn, daarom beperk ik deze review tot een korte samenvatting van hoe het spel in mekaar zit en onze ervaring er mee. Een ronde zal uit verschillende fases bestaan. Soms komen er extra fases in bepaalde rondes beschikbaar. Bij de start van elke ronde wordt aan de schijf in het midden van het speelbord gedraaid. Daardoor komen er soms vakjes zichtbaar die aantonen of die extra fases al dan niet moeten uitgevoerd worden.

Een eerste fase is de productie fase : alle spelers nemen de grondstoffen die aangeduid worden in hun segment. Grondstoffen bestaan uit hout, steen, glas, graan en geld. Die komen achter je scherm te liggen.

De tweede fase is de kaart fase : de spelers krijgen 4 gebouw kaartjes. Ze kiezen er 2 om te houden en geven er 2 door aan de linker of rechter buurman. Ze krijgen ook een evenementen kaart, en de spelers die er 2 hebben moeten er nu 1 afgeven. Nu is ook het moment om je schulden af te lossen. Gedurende het spel kan je namelijk een lening aangaan om bijvoorbeeld die ene ontbrekende grondstof te kopen. 

Fase 3 is dan de leukste fase : we gaan ruilen, en dat doen we in het geheim. Je moet nu de instructies in de app volgen. De spelers steken in het geheim grondstoffen of geld in hun eigen doosje. Je kan ook aanduiden hoeveel geld je daarvoor in ruil wilt hebben. De doosjes worden geschud, en de app bepaald welk doosje naar welke speler gaat. Die bekijkt het aanbod, en zal er dan wel of niet op ingaan. De doosjes worden daarna voor een 2e keer geschud en de app zal weer bepalen naar wie de doosjes gaan. Een andere speler heeft nu ook de kans om op het bod in te gaan, als dat al niet gebeurd was door de vorige speler. Tot slot zal de app je zeggen welk doosje bij welke eigenaar hoort. Die ontvangt het kistje en zal zien of er iemand is ingegaan op zijn aanbod.


De mensen gaan meestal grondstoffen aanbieden in ruil voor geld. De duivel wil echter zoveel mogelijk zieltjes winnen, en kan enkel maar grondstoffen en geld aanbieden in ruil voor 1 of 2 zielen. De mensen hebben elk 3 zielen, de cultist heeft er 2 bezoedelde. De cultist wil deze bezoedelde zielen zo snel mogelijk kwijt zijn om later punten te scoren.

Na het ruilen in fase 3 komt de volgende fase en dat is de actie fase. Je krijgt exact 4 actie tokens die je kan inzetten. Voor 2 daarvan moet je al een graan betalen. Je kan nu achter je scherm je evenementen kaart aan de linkerkant (duivel) of de rechterkant (engel) plaatsen. Aan de duivelskant krijg je meestal grondstoffen, maar ga je verder op het duivelsspoor. Aan de engelkant moet je grondstoffen betalen of aan iets voldoen, en ga je verder op het engelspoor. Je hebt nu de mogelijkheid om je reeds gebouwde gebouwen te gebruiken, of om nieuwe gebouwen bij te zetten, of om een courtisane te kopen. Elke actie kost je 1 schijfje. Als iedereen gedaan heeft met plannen, gaat het dak van het kasteel weg bij elke speler om de acties uit te voeren. Indien je een aantal gebouwen met een bepaald symbool hebt gebouwd, voldoe je misschien aan één van de emblemen achter je scherm. Die speel je vrij en kan je op het spelbord plaatsen om dubbele grondstoffen te ontvangen. De grote emblemen hang je vooraan je kasteel en leveren op het eind van het spel extra punten op. In onze sessie had niemand een groot embleem kunnen vrijspelen.


In fase 5 komt het minder leuke deel : interesten betalen. Afhankelijk van hoeveel geld je geleend hebt, betaal je interesten. Eenmaal je uitleen marker voorbij de 10 komt, moet je een duivelssymbool nemen en op je spelbord leggen. Heb je 3 duivelssymbolen, krijg je een kaart met daarop een nadeel. Heb je 3 engelvleugels, krijg je een kaartje dat een voordeel geeft. 

Fase 6 is de reputatiefase. De speler die het hoogste staat op het engelenspoor krijgt een engelvleugel, de speler die het laagste staat een duivelsvleugel. Daarna verschuiven de markers op dat spoor terug richting naar het midden.


Fase 7 is de heks fase, en zal enkel plaatsvinden in ronde 2 en 3. Je mag nu allen in het geheim raden wie er geen 3 zieltjes heeft achter zijn scherm. Daarbij moet je weten dat de mensen met 3 zielen starten, de duivel met geen enkel, en de cultist met 2. Je kiest een ring met de kleur van de speler die je denkt geen 3 zielen te hebben en plaatst deze in je hand. Weet je het niet, mag je ook een lege hand nemen. Tegelijk laten de spelers hun hand zien. Zijn er 2 of meer dezelfde kleuren gekozen, moet die speler bewijzen dat hij al dan niet 3 zielen heeft.

Fase 8 zal enkel in ronde 3 en ronde 5 - de laatste ronde - gebeuren, en heet de inquisitie. Het is nu nog eens het moment om je schulden af te lossen of om engelvleugels te kopen. In het geheim plaats je al dan niet geld in je kistje. Dat is nodig om de inquisiteurs om te kopen. Kan je ze niet omkopen, zal je veel punten moeten inleveren. En ja, je score marker kan in het negatieve terecht komen. Als extra kunnen de mensen en de cultist raden wie de duivel is. De mensen kunnen een extra gok toevoegen om te raden wie de cultist is. De duivel plaatst enkel zijn gewonnen zieltjes in de kist. De kisten worden geschud en geopend om alles te evalueren.


Op dit moment wordt gekeken of de inquisiteurs al dan niet omgekocht zijn - als er voldoende geld werd gegeven. Is dat niet het geval, moet iedereen een zieltje tonen. Kan je dat niet laten zien, moet je de straf ondergaan. Op het einde van ronde 5 is er een eindtelling om de winnaar te bepalen. Juist gokken wie de duivel of cultist is levert je punten op, net als de gebouwen. De duivel krijgt punten voor de gewonnen zieltjes.

Er zijn zoveel strategieën die je kan toepassen, dat elk spel anders zal zijn. De app werkt uitstekend, het materiaal is zeer mooi en de schermpjes zijn uniek te noemen met hun 2 niveaus. Het is jammer dat je exact met 4 spelers moet zijn, en dat er best veel regeltjes zijn om door te nemen. Toch is dit een ideaal namiddag of avondvullend spel voor de geavanceerde veelspelers die niet vies zijn van een vleugje sociale deductie. P.S. Dit spel speelt je het best met een lekker Duveltje erbij.

Dit spel is geschonken door Czech Games Edition en is in oktober het spel van de maand bij Het Geel Pionneke.
Deal with the Devil is te koop bij spelmagazijn.be met 10% korting voor de leden.


Aantal spelers : 4
Leeftijd : vanaf 14 jaar
Speelduur: 120-150 minuten

 

Reacties

Populaire posts