Samarkand - Bazaar

Samarkand / Bazaar van Eagle Gryphon Games zal pas in december 2022 voor het grote publiek beschikbaar zijn, maar wij konden nu al een exemplaar ontvangen om te reviewen. Deze doos bevat maar liefst 2 spellen in 1, en ze zijn beiden een herwerking van de klassiekers Bazaar, Samarkand & Samarkand Market (Business) door Sid Sackson. 

Bazaar


Je zult het misschien niet geloven als ik zeg dat Bazaar al op de markt kwam in het jaar 1967. Deze nieuwe editie ziet er gelukkig een pak frisser uit dan destijds. In de speldoos vinden we een heleboel houten blokjes in 5 verschillende kleuren. Het dubbelzijdig spelbord wordt met de juiste kant (in dit geval Bazaar) in het het midden van de tafel geplaatst. De blokjes of grondstoffen komen naast het spelbord te liggen. Elke speler krijgt een persoonlijk spelbord om blokjes op te stockeren. Het toont eveneens een handig overzicht hoe je punten kunt scoren.
 

Tijdens de setup van het spel worden 2 random kaarten getrokken en op het spelbord geplaatst. Deze kaarten tonen elk 5 ruilcondities. Zo kan je bijvoorbeeld een blauw blokje ruilen voor een wit en een geel, of kan je een rood blokje wisselen voor een groen en een blauw. Het ruilen gaat in 2 richtingen.
Deze 10 regels om te ruilen blijven gedurende het hele spel gelden.

Er worden 4 stapeltjes van 5 doelkaarten in de daarvoor voorzien vakjes gelegd. Daarop staan telkens 5 blokjes afgebeeld in verschillende kleuren, al dan niet met een stersymbool. Elke speler kiest een kameel en deze komt aan de start van het scorespoor te staan.

Tijdens je spelbeurt heb je de keuze uit 2 mogelijke acties : of je dobbelt met een dobbelsteen en neemt het overeenkomstig blokje van dezelfde kleur, en stockeert deze op je eigen spelbord. Of je gaat ruilen aan de hand van één van de 10 ruilregels die zichtbaar zijn voor iedereen. Het doel is om de juiste combinatie van blokjes op je kaartje te krijgen, om 1 van de openliggende doelkaarten te kunnen kopen. Dit wil je niet alleen snel doen, maar ook met zo weinig mogelijk resterende blokjes op je eigen spelbord. De score zal namelijk lager zijn naarmate er meerdere blokjes overblijven na je aankoop. En lukt het je om een kaart met een ster te kopen, krijg je daarvoor extra punten.

Zodra een stapel met 5 opdrachtkaarten leeg is, mag je bij elke volgende opdrachtkaart een ster bijtellen. Vanaf nu is het dus mogelijk om in de kolom met 2 sterren punten te scoren, aangezien er geen opdrachtkaarten zijn met 2 sterren.

Het spel is ten einde zodra er 2 stapels met opdrachtkaarten leeg zijn. De winnaar is die speler die met zijn kameel het verste wist te komen op het scorespoor.

Bazaar is een erg eenvoudig spel met spelregels die op enkele minuten uit te leggen zijn. De spelcomponenten zijn degelijk maar vrij sober. Een ideaal familiespelletje.


Samarkand

Bij Samarkand (origineel 1980) maken we terug gebruik van dezelfde blokjes of grondstoffen, die allen in een buidel komen. Het spelbord wordt omgekeerd en daar vinden we nu een raster van 5 op 4 vakjes terug. Deze keer hebben we de geldbiljetten nodig, die naast het spelbord komen te liggen. Elke speler krijgt 200 geld achter zijn scherm. Het doel voor elke speler : probeer zo snel mogelijk 500 geld te bezitten om als winnaar uitgeroepen te worden.

Elke speler plaatst zijn kameel eender waar op het spelbord. Tijdens je beurt kan je kiezen uit 1 vakje te bewegen met je kameel, en daarbij moet je wel de richting van de pijlen respecteren. Voer je de actie waar je terecht komt niet uit, mag je nog een vakje verder bewegen. Je kan als 2e optie ervoor kiezen om te dobbelen. Dat kost je wel telkens 5 geld, maar je kan daardoor hopelijk verder bewegen. Het resultaat van de dobbelsteen geeft weer hoever je deze keer mag bewegen.

Het spelbord bestaat uit 3 soorten van plaatsen : een ruilpost, een oase en een stad. Eindig je de beweging in een ruilpost, moet je een geschenk, en dat is een grondstof, daar achterlaten. Nu mag je een aantal blokjes ruilen voor de blokjes die er reeds liggen. Ligt de oase al vol met grondstoffen, mag je alles kopen voor 20 geld en een nieuw blokje uit de zak daar leggen.

Eindig je de beweging op een oase, kan je grondstoffen kopen voor geld. Eindig je de beweging op een stad, kan je hier grondstoffen verkopen. Wat je dat gaat opleveren aan geld, staat op de achterkant van je schermpje te lezen. Zodra je een bepaalde kleur in die stad verkocht hebt, komt daar de X op te liggen, zodat deze verkoopplaats even onbeschikbaar wordt voor de andere spelers.

Op het eerste zicht lijkt dit spel zeer lang te duren. Je koopt blokjes, en je verkoopt ze om net uit de schulden te geraken. Eenmaal je erin slaagt om voldoende blokjes van een bepaalde kleur te verkopen, zie je je voorraad aan geld langzaamaan stijgen. Qua moeilijkheid is dit een erg eenvoudig spel, maar als tussendoortje kan dit niet dienen aangezien je er langer mee bezig bent dan je denkt.

Dit spel is geschonken door Eagle-Gryphon Games en is vanaf oktober te spelen bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers : 2 - 5
Leeftijd : vanaf 9 jaar
Speelduur : 30 - 45 minuten




Reacties

Populaire posts