1 %
Een van de kortste speltitels uit de collectie : 1% ! En ook het speldoel is heel kort samen te vatten: gooi 2x 'nul' met de twee tienzijdige dobbelstenen, that's it. De kans dat dit gebeurt is, jullie raden het al, 1%. Ook de kortste review ooit ? Neen, want er valt wel wat te vertellen over het kleine speldoosje. Een leuke extra zie je al meteen als je de spelhandleiding vastneemt. Daar staat toch iets meer speluitleg in dan enkel voornoemde ene regel, maar bevat eveneens een aantal grappige 'statistische' weetjes. Genre: 'er is 33% kans dat een pinda eindigt in pindakaas. De kans dat het 1% doosje in pindakaas eindigt ligt helemaal in jouw handen'.
Maar wat bevat het 1% doosje meer dan wetenswaardigheden ? Vijftig speelkaarten (samen geschud tot de trekstapel), vierendertig beloningskaarten (samen geschud tot de beloningsstapel), zes symboolkaarten en, uiteraard, twee tienzijdige dobbelstenen. Bij aanvang krijgt elke speler drie speelkaarten op hand, en worden de bovenste drie beloningskaarten opengelegd op tafel. De startspeler is degene die het laagste aantal gooit met 1 dobbelworp (dobbelt er in deze fase al iemand 0 - 0 eindigt het spel onmiddellijk, wat de minimale spelduur van 1 minuut op de doos verklaart).
Het spel bestaat uit meerdere rondes opgebouwd uit 2 fasen. Als eerste: de spelfase, waarin de spelkaarten een rol spelen. Deze kaarten bevatten telkens 1 tot 5 tekeningen van een bepaald symbool: haaien (blauw), kometen (zwart), sterren (rood), bliksemschichten (geel) en klavertjes (groen). De startspeler bekijkt zijn handkaarten en maakt een voorspelling hoeveel hij denkt dat er van een bepaald symbool 'in het spel' (alle handkaarten van alle spelers samen). Bijvoorbeeld: 3 sterren. Volgende spelers dienen deze voorspelling met minstens +1 te verhogen (het symbool mag ook een ander zijn).
Wanneer een speler in zijn beurt denkt dat de voorspelling niet meer haalbaar is, kan deze speler 'call' roepen (Bijvoorbeeld: zes haaien) en alle andere spelers (buiten de startspeler) checken of ze hier al dan niet mee akkoord zijn. Hierna leggen alle spelers hun handkaarten open op tafel. De spelers die gelijk hadden blijven in het spel, de anderen zijn voor deze ronde uitgesloten. Een nieuwe spelfase (met nieuwe handkaarten) begint, en gaat zo door tot er nog maar 1 speler overblijft.
Deze speler kan tijdens de beloningsfase 3x kiezen uit beloningskaarten, dobbelbeurten of een combinatie van beiden. De kaarten bevatten een 'winstgetal' (1-9), of een speciale eenmalige eigenschap om je eigen kansen te vergroten of de tegenstanders wat te jennen. Waar blijven die dobbelstenen: welaan: hier ! Om het spel te winnen dien je een 'winstnummer' op beide dobbelstenen te gooien. Nul is steeds een winstnummer, Bijvoorbeeld; heb je de beloningskaarten '3' en '7' voor je liggen ? Dan win je met een dobbelbeurt van 3-0, 7-0, of 0-0.
Slaagt geen enkele speler erin het spel te winnen ? Dan mogen de uitgesloten spelers opnieuw meedoe, krijgt iedereen nieuwe handkaarten, en begint het hele spel opnieuw, net zolang tot er wel een speler in slaagt zijn winnummers te dobbelen.
Een snel, simpel tussendoor spelletje met een grappig spelboekje: 1% staat garant voor een leuk halfuurtje (of een leuk minuutje) spelplezier. Het is eveneens een leuk opstapspel om de kleinste spelers vertrouwd te maken met eenvoudige speltactieken; kies je voor de snelle (maar moeilijke) weg naar winst en dobbel je meteen, of spaar je een paar rondes winstnummers om zo je kansen te vergroten, maar het risico te lopen dat een andere speler de kaas van je brood eet ? Aan jullie de kans om het zelf eens te proberen ! En we sluiten, net als de spelhandleiding, nog af met een weetje; de kans om een klavertje vier te vinden is 0.0001%. In deze zoektocht én het spel: alvast veel succes !
Dit spel is geschonken door Iconiq Studios en is vanaf maart te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers : 2 - 6
Leeftijd : vanaf 8 jaar
Speelduur : 10 - 30 minuten
Aantal spelers : 2 - 6
Leeftijd : vanaf 8 jaar
Speelduur : 10 - 30 minuten
Reacties
Een reactie posten