Die Patin
Het spel is een beetje sneaky en kan wel eens zijn dat je meermaals je tegenspelers een hak zet. Iedereen wil uiteraard strijden voor meerderheid in de gebieden.
Op het spelbord zie je verschillende districten, elk district heeft 3 gebieden. Bij de startopstelling kiest elke speler een gebied op het spelbord dat hij /zij als een startpositie (territorium) gaat gebruiken en mag deze omranden met omheiningen en ratten op de uitkijk plaatsen. Deze ratten zijn in het spel van cruciaal belang en kunnen wel eens mee bepalen of een gebied al dan niet van jouw blijft. Maar zoals je weet zijn ratten onbetrouwbaar en je medespelers kunnen je ratten omkopen zodat ze jouw gebied kunnen claimen. En daar draait het allemaal om, het doel van het spel is om in 5 spelrondes je figuren zo te plaatsen dat ze buit kunnen oprapen, achterkamers kunnen maken en vooral gebieden kunnen claimen. En dat alles gebeurd zeer smerig en met verraad. Niets is zeker in dit spel: een gebied dat nu nog van jouw is, is dat misschien dadelijk al niet meer!
In het begin van elke ronde kies je een intrigekaart, deze kaart bepaalt welke actie je maffia bazin in deze ronde gaat uitvoeren en waar in je de maffia bazin plaats, zijnde in eigen territorium of aangrenzend.
Vervolgens speelt elke speler om beurt een pion op het spelbord, dit kan de maffia bazin zijn of een helper. Afhankelijk waar je je helper pion plaats, in je eigen territorium of aangrenzend aan je eigen territorium, zijn er andere acties uit te voeren. Als je je helper pion buiten je eigen territorium wil plaatsen moet alvast over buit beschikken om de ratten te kunnen omkopen en zo een extra gebied te kunnen claimen. Maar weet, om goed voorbereid te zijn kan je niet anders dan ook in je eigen territorium te werken, dit om buit op te rapen, achterkamers te maken zodat je ondernemingstegels kan nemen, eigen ratten kan plaatsen en zo je positie kan versterken.
Om een vreemd gebied te kunnen claimen wordt er gekeken naar het aantal ratten van je eigen kleur die je aangrenzend hebt staan plus het aantal eigen pionnen in het vreemde gebied, de pion van de maffia bazin telt dubbel. Enkel als de som groter is dan het totaal van een andere speler kan je het gebied claimen. Bij het claimen geldt er wel een belangrijke regel, je mag nooit het laatste gebied van een andere speler claimen! Als je een nieuw gebied veroverd hebt mag je de grenzen aanpassen zodat het duidelijk is dat dit gebied van jouw is. Maar de vraag is voor hoelang blijft dit van jouw?
Op het einde van elke ronde is er tussentijdse puntentelling en kan je strijden voor 1 van de 5 missies. Per ronde kan je maar 1 missie scoren en bij gelijkstand scoort niemand te missie. Zo kan je bijvoorbeeld gaan voor het meeste buit, de meeste gebieden in je bezit, de meest uitkijkpunten met eigen ratten enz...
Op het einde van spel worden nog extra punten geteld voor elke missie die je gehaald hebt en krijg je punten per verzameling van ondernemingen (des te meer dezelfde ondernemingen in je bezit, des te hoger je punten aantal). Tel hierbij nog het aantal veroverde achterkamers van je medespelers in je bezit en bepaal zo wie heerst in Beasty Town.
Dit spel is geschonken door Zoch Verlag en is vanaf maart te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers : 2 - 5
Leeftijd : vanaf 12 jaar
Speelduur : 60 - 120 min
Reacties
Een reactie posten