Freaky Frogs

De eenzame speler en fan van flipperkasten heeft geluk: dit spel van Friedemann Fries is een flipper simulator over een aardse invasie van grote ruimteschip besturende kikkers. Mocht het thema je niet liggen, geen paniek, want het speelt gewoon als een flipperkast. Het thema had eender wat kunnen zijn.

De doos is redelijk klein en de inhoud is ook echt overzichtelijk. Een paar markers, een klein tableau, een vouwkaart, een scoreblok en een set kaarten. Meer heeft Freaky Frogs From Outaspace niet nodig om een flipperautomaat te simuleren. Terwijl het tableau een deel van de flipper laat zien en dient als markeropslag, is de achterkant ook geïllustreerd. De vouwkaart is niet per se nodig voor het spel, maar dient bij een eerste spelletje als een goede oriëntatie. Deze is ook dubbelzijdig bedrukt en toont enerzijds de complete kleurrijke flipper, terwijl aan de andere kant alleen de belangrijke elementen duidelijk zijn gemarkeerd en de rest met minder dekking is weergegeven. Om het spel te volgen, is er ook een kleine bal jeton inbegrepen, waarmee kan worden bijgehouden waar de bal zich bevindt wanneer je speelt. 

Naast de vouwkaart is er niet veel op te bouwen. Het kleine tableau wordt opzij gelegd en de marker voor de autosave wordt op zijn plaats gelegd. Als we de eerste bal alleen verliezen door onze handkaarten, wat zeker kan gebeuren, wordt de eerste bal gered en wordt de marker direct verwijderd. De overige vakjes op het tableau dienen om de multiplier en extra ballen aan te geven. De rest van het spel draait om de kaarten en aan het begin van het spel moeten we zeven kaarten uit het dek halen en opzij leggen. Enerzijds de extra bal kaart en dan zes LOST kaarten. De rest mengen we, leggen de stapel klaar en beginnen direct door vijf kaarten te trekken en open voor ons uit te leggen. We leggen ook het scoreblok klaar en we kunnen starten.

 

Over het algemeen moeten we alleen onthouden vanuit welke richting de bal op de verschillende elementen terecht komt. Zodra we beginnen, valt de bal van boven naar beneden. De kaarten in onze hand tonen verschillende elementen van de flipper. Er zijn kaarten voor doelwitten waar je moet over rollen, bumpers, twee verschillende doelen bestaande uit drie letters, evenals twee verschillende hellingen en een lock. Daarnaast zijn er kaarten voor de flippers, die qua spelmechanisme zijn verdeeld in geel en rood, evenals dubbele flipperkaarten die beide flippers tonen en zowel rood als geel zijn. Tenslotte zijn er nog de slechte kaarten, de zogenaamde LOST kaarten, waarbij de bal door het midden raast, evenals de LANE kaarten voor de zijkanten. 

De flipperkast toont helemaal bovenaan de vijf verschillende overrolbare doelen, daaronder drie gekleurde bumpers en daaronder de doelen met letters. Dan komen de flippers of de gaten waar de ballen verloren gaan. De bal komt van boven en als we een doel in de hand hebben, kunnen we het uitspelen en voor ons neerleggen. Als we dat doen, vertelt de kaart ons hoeveel kaarten we mogen trekken. We hebben echter een handkaartlimiet van zeven kaarten. Als we meer kaarten krijgen, mogen we kiezen welke kaarten we weggooien. LOST en LANE kaarten moeten we echter altijd bij ons houden en mogen we niet vrijwillig afleggen. Als we zo'n doel niet hebben, rolt de bal verder naar beneden naar het bumper gebied. Hier kunnen we nu bumpers spelen, ook meerdere achter elkaar, alleen niet in dezelfde kleur, of we voegen opnieuw een van de doelen toe. Hier kunnen we, net als in een echte flipper, de ballen lang vasthouden. De bal komt uiteindelijk altijd onderaan en dan moeten we hem weer omhoog schieten met een flipper. In die richting komen natuurlijk ook de hellingen als doelen erbij.

Als we op enig moment drie LOST- of twee LANE kaarten in onze hand hebben, zijn we gedwongen te reageren of eindigt de ronde. Bij het eerste moeten we een dubbele flipper of elke flipper één keer neerleggen om de drie LOST kaarten neer te leggen, en bij het tweede moeten we een dubbele flipper of twee enkele neerleggen. Als we een LOST hebben afgeweerd, moeten we nog een eerder gesorteerde LOST kaart op de aflegstapel leggen.

Ook andere typische flipperkast dingen, zoals een extra bal, een multibal of het verhogen van de vermenigvuldiger, worden mechanisch weergegeven. We moeten zelf punten bijhouden. Het scoreschrift heeft voor elke vermenigvuldiger een aparte kolom en noteren we zodra punten krijgen in de juiste kolom. In totaal spelen we drie rondes, als we een extra bal verdienen, ook een vierde.


Na een paar keer spelen verloopt het spel soepel en automatisch. Dan komt de ambitie om je hoogste score te overtreffen. Freaky Frogs is een spel voor flipper fans en degenen die het willen worden. Niets voor strategen en mensen die spellen met te veel geluk niet leuk vinden.

Dit spel is geschonken door 2F spiele en is vanaf maart te spelen bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers : 1
Leeftijd : vanaf 12 jaar
Speelduur : 25 - 50 minuten

Reacties

Populaire posts