Authority

 

In dit partyspel strijden de Rebellen tegen de Loyalisten om het overwicht, maar 2 eenzame zielen (de Usurper en de Mediator) hebben een eigen agenda die naar de overwinning kan leiden. Naast een identiteit hebben alle individuen ook nog een rang, die hen (soms) verplicht om orders van een andere speler uit te voeren. Tracht uit te vissen wie wie is en liquideer de juiste personen; en misschien eindig je in het winnende kamp.

Afhankelijk van het aantal spelers wordt een set identiteitskaarten en rangkaarten verdeeld (soldaat, korporaal en sergeant). De majoorkaart (uniek en hoogste rang) blijft even apart liggen. Verder krijgt iedereen nog 3 levenstokens en 1 munitietoken. Een beperkt deel munitie gaat in een gezamenlijke voorraad, de rest verdwijnt terug in de doos De setup wordt afgerond met een 'Weerwolven'-achtig moment waarbij de commandant van de Loyalisten ongemerkt zijn rangkaart gedekt wisselt met de majoorkaart. De eerste ronde kan nu beginnen.

De actieve speler mag in principe 2 (verschillende) acties doen, tenzij de eerste 3 spelbeurten, dan is het maar 1 actie. De standaard acties zijn:

- bevoorraden: neem 1 munitie uit de voorraad
- transfereren: geef 1 munitie door naar een andere speler (max 2 plaatsen verder)
- schieten: leg 1 munitie terug in de doos, de geraakte speler (max 2 plaatsen verder) verliest 1 leven

Opmerking: dode spelers tellen niet mee en je mag max 3 munitie bezitten

Daarnaast zijn er nog 2 speciale acties

- herladen: ben je soldaat en zit je zonder munitie, dan mag je je rang onthullen en 1 munitie nemen
- een order geven aan een andere speler; hier zijn weer 2 opties

1) een standaard actie laten uitvoeren (bvb schiet op X, bevoorraad jezelf, etc)
2) identiteitscontrole: de speler toont in het geheim een fractiekaart aan de aanvrager

In het tweede geval draait de speler zijn eigen identiteitskaart een kwart slag. Deze speler mag verder niet meer bevraagd worden.

In principe mag de speler het bevel weigeren, maar dan vergelijken beide spelers (ook weer in het geheim) hun rangkaarten. Is de aanvrager hoger in rang, moet de uitvoerder het bevel willens nillens uitvoeren. Bovendien moet hij zijn rang onthullen. Zijn de rangen gelijk, gebeurt er niks. Is de aangesprokene hoger in rang, dan mag hij zelfs een tegenbevel geven. In dit geval blijven alle rangen geheim.

Nog een belangrijke regel: als een soldaat gedood zou worden, maar hij heeft zijn rang nog niet onthuld, mag hij deze alsnog onthullen. Dit telt dan in feite als extra leven.

Als een speler sterft, krijgt de schutter (niet de opdrachtgever) zijn munitie en rangkaart. Hij behoudt de hoogste rang. De identiteit van het slachtoffer blijft geheim tenzij het de Mediator was. Als de Usurpator de majoor heeft gedood, wint de Usurpator onmiddellijk. Anders gaat het spel verder tot een van de eindcondities bereikt is.

In dat geval wordt gekeken wie het conflict overleefd heeft. De fractie die in de meerderheid is (Rebellen of Loyalisten) wint het spel. De Mediator wint enkel als hij overleeft en tussen een (levende) Rebel en Loyalist zit.

Authority vist duidelijk in dezelfde vijver als bvb Bang! of The Resistance. De toevoeging van de rangen en vooral de optie om een bevel te geven, geeft het een uniek karakter maar het zal vooral van het gezelschap afhangen of de deductie tot resultaat zal leiden. De eerste uitleg doet de meeste deelnemers hun wenkbrauwen fronsen, maar eens begonnen wijst het spel zichzelf gauw uit. In één spelsessie was het chaos troef, maar in een andere sessie was de Usurper pienter genoeg om de juiste conclusies te trekken en de majoor te elimineren. In het algemeen waren de meningen verdeeld: sommigen vonden het enorm leuk, terwijl anderen zouden passen voor een volgende sessie. Speel het dus vooral zelf eens.

Dit spel werd geschonken door Yuuma Lab en is vanaf maart te spelen bij Het Geel Pionneke.

 

Aantal spelers: 5 - 12
Speelduur: 45 - 60 min
Leeftijd: vanaf 14 jaar


Reacties

Populaire posts