Nautilus Island

Jullie zijn schipbreukelingen op een verlaten eiland, en ontdekken een verlaten onderzeeër aan de kust van het eiland. Om te kunnen overleven, moet je de onderzeeër repareren en ontsnappen door de Nautilus te doorzoeken en de objecten en schatten die je daar vindt te verzamelen.

Degene die het laatst een boottocht heeft gemaakt, is de startspeler. Voor de eerste ronde roteert het spel met de klok mee. In volgende rondes hangt de volgorde af van hoe dicht elke schipbreukeling bij de achterkant van de Nautilus staat. Tijdens jouw beurt verplaats je je schipbreukeling naar de top van een kolom. Of onderkant, afhankelijk van welke richting je die ronde beweegt. Je mag niet naar een bezette kolom bewegen of in dezelfde kolom blijven staan. Het kompas helpt spelers om te onthouden in welke richting ze bewegen, dus zorg ervoor dat je de pijl aan het einde van elke ronde verplaatst!

Neem vervolgens de bovenste kaart van elke stapel in die kolom en neem deze op hand; sla het nemen van kaarten over en speel in plaats daarvan kaarten in je kamp, met de afbeelding naar boven in jouw speelruimte. Er is geen handlimiet. Het aantal kaarten dat je kunt plaatsen, hangt af van het aantal kaarten (1 tot 3 kaarten) in de kolom waar je schipbreukeling zich bevindt.

Groepeer kaarten in je kamp tot sets om een kolom te maken voor elke kleur. Gele kaarten zijn schatkaarten. Die houd je op hand tot het einde van het spel. Als je kaarten speelt naar je kamp, neem dan onmiddellijk de overeenkomstige bonustoken voor de gespeelde kleur. Plaats deze boven de kolom met gekleurde kaarten. Kaartkolommen kunnen meerdere bonustokens verzamelen, en deze worden allemaal gecombineerd voor het scoren aan het einde van het spel. Vul de bonustokens aan wanneer er nog maar één op het bord over is.

Na het plaatsen van kaarten in je kamp, kun je ervoor kiezen om de set te sluiten. Om dit te doen, neem je de bovenste patrijspoort token van de stapel voor dat aantal kaarten en plaats je deze boven op de kaartkolom. Er mogen geen nieuwe kaarten aan deze set meer worden toegevoegd voor de rest van het spel.

Het spel gaat door totdat een kolom in de onderzeeër leeg is. Rond de ronde af en neem nog één laatste beurt. Score vervolgens bonustokens, patrijspoort tokens en gele schatkaarten. De schipbreukeling met de meeste punten wint.

De beslissingen in het spel lijken een goede balans te vinden tussen eenvoud en diepgang, waardoor het toegankelijk is voor jongere spelers terwijl het toch betekenisvolle keuzes biedt. Het element van geluk voegt een spannende twist toe zonder dat de strategische aspecten overheersen. Het spel lijkt goed te werken voor zowel twee als drie spelers, aangezien het aantal kaarten en kolommen in het spel zich aanpast aan het aantal spelers. Met meerdere spelers hebben we nog geen ervaring.

Dit spel is geschonken door Funny Fox en is vanaf april te spelen bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers : 2 - 4
Leeftijd : vanaf 8 jaar
Speelduur : 20 - 30 minuten

Reacties

Populaire posts