Spellbook

Bij Spellbook hebben de spelers allemaal dezelfde set van 7 toverspreukkaarten voor zich liggen. Elke toverspreukkaart heeft 3 spreuken, maar spelers hebben aanvankelijk geen toegang tot de spreuken. 2 kaarten zijn geassocieerd met de ochtend, 2 met de middag, 2 met de avond en 1 zonder tijd-van-de-dag affiniteit.

Er is ook een trekzak met tokens en een bank van zichtbare tokens, variërend van 5-10 gedurende het spel. Spelers beginnen met twee van deze tokens elk. Tokens komen in 7 kleuren en hebben 1 van de 3 symbolen erop. Elke spelbeurt nemen de spelers 1 ochtendactie, 1 middagactie en 1 avondactie. Deze acties stellen spelers in staat dingen te doen zoals tokens verdienen, tokens op een overwinningsbaan plaatsen en spreuken te leren. Om een spreuk te leren betaal je 3, 4 of 5 tokens van dezelfde kleur als de toverspreukkaart om toegang te krijgen tot de spreuk. Als je toegang hebt tot één spreuk op een kaart, heb je ook toegang tot de spreuken eronder. Zodra je een spreuk hebt geleerd, kun je geen spreuk van een hoger niveau leren op dezelfde kaart (hoewel er andere manieren zijn om toegang te krijgen tot de spreuken van een hoger niveau). Wanneer je spreuken hebt, kun je de spreuk gebruiken als een actie tijdens het juiste moment van de dag in plaats van de standaardacties.

De essentie komt voort uit alles wat je spreuken kunnen doen en waar je prioriteit aan geeft - meer tokens trekken, tokens uitwisselen met de bank, andere spreuken versterken, meer tokens naar een overwinningspuntspoor verplaatsen, kortingen krijgen voor het leren van spreuken, de runen gebruiken om spreukeffecten te activeren...

Het einde van het spel wordt getriggerd wanneer een speler een spreuk op elke toverspreukkaart heeft geleerd of de overwinningspuntenspoor heeft voltooid. Voor de uiteindelijke score tel je de punten op van je overwinningsspoor plus de punten die zijn geassocieerd met de spreuken die je hebt geleerd.

Het artwork en de kwaliteit van de onderdelen zijn allemaal uitstekend. In eerste instantie dacht ik dat het spel een beetje saai zou aanvoelen. Dit spel liet het echter vrij snel opwindend voelen. Beurten zijn snel, je motor loopt snel op in kracht en flexibiliteit, en je krijgt een aantal zeer bevredigende momenten wanneer je precies de juiste middelen krijgt om alles te laten klikken.

De herspeelbaarheid zit ook wel snor, aangezien er 3 verschillende versies van elke toverspreukkaart zijn die tijdens de opstelling kunnen worden gemengd en gematcht (maar alle spelers moeten met dezelfde spreuken beginnen als de anderen).

De interactie tussen spelers minimaal is. Je kunt soms bepaalde tokens nemen zodat ze niet beschikbaar zijn voor anderen, en sommige spreuken zullen anderen een klein voordeel geven wanneer je ze gebruikt. In het begin ben je misschien gewoon een paar beurten lang middelen aan het verzamelen. Alleen maar middelen beheren en motoren bouwen trekken me over het algemeen niet echt aan. Maar het destilleert de mechanica zo ongelooflijk goed. Alles wat je doet voelt alsof je sterker wordt of net op het punt staat iets groots te bereiken. Ik vond dit spel een ongelooflijk bevredigende, snel spelende ervaring met een prachtige implementatie van puur en eenvoudig middelenbeheer en motor bouwen.
 

Dit spel is geschonken door Space Cowboys en is vanaf maart te spelen bij Het Geel Pionneke.
Spellbook is te koop bij spelmagazijn.be met 10% korting voor de leden.


Aantal spelers : 1 - 4
Leeftijd : vanaf 12 jaar
Speelduur : 45 minuten

 

Reacties

Populaire posts