Guarden Guests

 

De lente laat zich voelen: de zon klimt weer hoger, bloemen en planten ontluiken, en insectenkolonies ontwaken uit hun winterrust om hun territorium opnieuw in te palmen. Maar helaas, tijdens het vorige seizoen is de kolonie opgesplitst geraakt (laat uw fantasie werken). En tot overmaat van ramp zijn er nog 2 concurrerende kolonies die met hetzelfde probleem kampen. Wie zal er als eerste in slagen om verbinding te maken met de familie en alzo zijn heerschappij te bevestigen? Een rondje Garden Guests zal het uitwijzen!

Het speelveld is een zeshoek waarbij de 2 koloniedelen van elke kolonie de overstaande zijden bevolken. In het centrum bevindt zich een bloemenveld, bestaande uit 4 soorten bloemen. Op sommige plaatsen vind je 'pedestals', ik zal het controleposten noemen, die gekoppeld zijn aan een bloemensoort en eigenlijk een verbindingspunt vormen. Hier en daar staat nog een paddenstoel in de weg, waar je niet op mag.

Elke kolonie heeft een aantal verbindingsstenen en een aantal 'gaststenen' met je insectsymbool erop. Er zijn ook telkens 52 bloemenkaarten, en 2 beurtkaarten met indicaties 1 en 2 (en met achterkant respectievelijk 4 en 3). Je start met 5 willekeurige bloemenkaarten, de beurtkaarten hangen af van het aantal spelers.


 In een beurt mag je exact 1 actie doen, te kiezen uit volgende mogelijkheden.

  • Bloemen verzamelen: trek zoveel bloemkaarten bij als één van je beurtkaarten aangeeft. Draai vervolgens deze kaart om (bvb 1 wordt 4, 2 wordt 3). Er geldt een handlimiet van 15 kaarten.

  • Een controlepost bezetten of overnemen. Een lege controlepost bezet je door minstens 1 gaststeen te plaatsen en evenveel bloemenkaarten te betalen (overeenkomstig de controlepost). De stapel wordt afgedekt met een pedestal fiche zodat de andere spelers zien wat de onderliggende bloemsoort was. Om een controlepost over te nemen, plaats je minstens 1 gaststeen meer dan de huidige eigenaar.

  • Twee controleposten verbinden: leg verbindingsstenen tussen twee controleposten in je bezit en betaal een gepaste bloemkaart voor elk vakje dat je inneemt. De verbinding en de twee controleposten liggen vast en kunnen niet heroverd worden.

  • Kaarten doorgeven naar je teammaat: Kies een beurtkaart en geef zoveel bloemkaarten door. Draai vervolgens de beurtkaart om. Meer over teams later.

Het spel eindigt zodra iemand erin slaagt een ononderbroken verbinding te maken tussen zijn 2 koloniedelen. Deze persoon (of dit team) is de winnaar.


 Hoe zit dat nu met die teams? Welnu, bij 4 of 6 spelers wordt in 2 teams gespeeld, bij 5 spelers zijn er twee teams van 2 en een eenzaat. De teammaten zitten bij voorkeur afwisselend, en spelen om en om. De clou is echter dat teammaten niet mogen communiceren of wijzen. Ze moeten dus andere manieren vinden om hun tactiek af te stemmen. Dat dit soms tot onverwachte wendingen kan leiden zal wel geen verrassing zijn.

Garden Guests is ontegensprekelijk een thematisch spel, maar toch met redelijk wat abstracte invloeden. Met 2 of 3 spelers is het een klassieke 'ieder voor zich', waarbij de beste planner waarschijnlijk aan het langste eind trekt. Vanaf 4 spelers komt de teamfactor naar boven en wordt het iets onvoorspelbaarder. Zeker bij 6 spelers (3 tegen 3) wordt het lastiger om de neuzen in dezelfde richting te krijgen. Als familiespel verdient dit zeker zijn plaats, maar ik vrees dat het concept wat te licht uitvalt om de veelspeler te bekoren. Probeer het vooral zelf eens, misschien wordt je blij verrast.

Dit spel werd geschonken door Van Ryder Games en is vanaf maart te spelen bij Het Geel Pionneke.



Aantal spelers: 2 – 6 (2 of 3 teams)
Speelduur: 30 min
Leeftijd: vanaf 8 jaar

Reacties

Populaire posts