MLEM Space Agency

Ontworpen door Reiner Knizia en geïllustreerd door Joanna Rzepecka, is MLEM Space Agency een spel voor 2 tot 5 aspirant-katastronauten waarbij je je geluk beproeft door dobbelstenen te gooien in de hoop steeds verder de ruimte in te reizen om de meeste punten te verdienen. Wees gewoon voorzichtig dat je je geluk niet te veel op de proef stelt, anders zou je zomaar de raket kunnen laten crashen en met niets overblijven.


In MLEM Space Agency neemt elke speler de rol aan van 1 van de 5 verschillende kat astronauten. Elke beurt zal één speler de commandant zijn voor die expeditie. Ze zullen één van hun acht astronautentokens selecteren om op expeditie te gaan. Elk van deze tokens heeft zijn eigen speciale eigenschap of voordeel. Vervolgens zal, in volgorde, elke andere speler ook 1 van hun astronauten selecteren. Daarna begint de commandant de expeditie door alle 6 beschikbare dobbelstenen te gooien. Elke plaats waar de raket kan zijn, heeft bepaalde dobbelresultaten naast zich afgedrukt, variërend van 1 tot 4 of 'vlammetje' en het doel is om resultaten te gooien die overeenkomen met die die naast de plaats staan waar de raket zich momenteel bevindt.

Na het gooien, groepeer je de dobbelstenen op basis van overeenkomende resultaten en selecteer je vervolgens een aantal groepen die overeenkomen met een of meer van de noodzakelijke resultaten op het bord. Tel de waarde op van alle geselecteerde dobbelstenen en verplaats vervolgens de raket dat aantal plaatsen verder. Als de raket op een ruimte landt met een beschikbare maan, planeet of diepe ruimte eraan vast, kunnen spelers mogelijks uitstappen. Beginnend met de commandant, heeft elke speler de keuze om mogelijk de raket te verlaten of aan boord te blijven, hun geluk te beproeven in de hoop meer punten dieper in de ruimte te verdienen. (ook wel push-your-cat genoemd)

Als er minstens 1 astronaut op het schip is gebleven, gaat de expeditie door. Alle dobbelstenen, behalve naverbranders die eerder zijn gebruikt om de raket te verplaatsen, worden opzij gelegd en kunnen niet meer worden gegooid. De commandant van dat moment neemt de overgebleven dobbelstenen en gooit ze. Je herhaalt dit proces totdat iedereen is ontscheept of de raket is gecrasht. Zodra de expeditie voorbij is, gaat de beurt over naar de volgende speler, waar ze de volgende expeditie als commandant zullen beginnen. Je blijft expeditie na expeditie gaan totdat het spel eindigt, hetzij omdat één speler al zijn 8 kat astronauten heeft ontscheept, hetzij omdat de raket 11 keer is gecrasht.

Op dat moment tel je alle punten op en wie de meeste heeft, wint. Dat is MLEM Space Agency in een notendop. Dat is natuurlijk alleen de basismodus. Dat zegt allemaal nog niets over de meegeleverde geavanceerde varianten. (die we tot op heden nog niet kunnen proberen hebben)

Meteen vanaf het begin heeft dit spel veel te bieden. Het heeft schattige katten, dobbelstenen gooien en voeg daar nog wat prachtige artwork aan toe, een prachtig, lang speelbord in neopreen met een gestikte rand dat standaard in het spel zit, en wat degelijk gewicht dat je het gevoel geeft dat er een solide spel in de doos zit, en ik ben verkocht. 

Zoals ik al zei, is het een dobbelspel waarbij je je geluk beproeft, en ik waardeer het dat dit spel wat beslissingsruimte toevoegt achter die dobbelworp. Het is interessant dat je astronauten hebt met speciale vaardigheden die je op elke expeditie kunt sturen. De speelvolgorde kan invloed hebben op welke astronaut je op elke expeditie uitstuurt. Er zijn de soms moeilijke keuzes over welke dobbelstenen je moet gebruiken om de raket vooruit te helpen. Gebruik je slechts een kleine groep dobbelstenen om een beetje vooruit te gaan, hopend dat de extra dobbelstenen die je kunt behouden en gooien je verder helpen? Selecteer je een grote groep en maak je in plaats daarvan een grote duw, wetende dat je dan zult ontschepen en de andere astronauten in de problemen zult brengen? De meesten kennen dit dilemma nog wel van spellen zoals Regenwormen of Can't Stop.

Wat dit spel voor mij onderscheidt, is het artwork, het thema, de presentatie en de toegevoegde mechanismen die zijn verweven rond het dobbelen. Het selecteren van astronauten aan het begin van de expeditie is een opmerkelijk aspect. De eerder genoemde spellen hebben elk zeker hun charme. MLEM Space Agency echter, mengt alles zo prachtig samen. Ik wil toevoegen dat wat dit spel voor mij onderscheidt van een spel als Can't Stop is dat dit spel een gedefinieerd einde heeft. Het spel eindigt op 1 van de 2 manieren en je bereikt 1 van die eindes eerder dan later. In tegenstelling tot Can't Stop, dat zich kan laten voortslepen


Voor mij is MLEM Space Agency echt een aangename verrassing van een spel. Het is een spel van Reiner Knizia, maar als ik aan zijn ontwerpen denk, denk ik meestal aan wiskundig zware spellen met losse thema's. Dit spel voelt echter alsof het de tegenovergestelde richting op gaat, lichter op de wiskunde en zwaarder op het thema, en dat is te zien. De artwork in dit spel overtreft verre de verwachtingen die ik zou hebben voor een dobbelspel waarbij je je geluk beproeft. Hetzelfde geldt voor de componentkwaliteit. Als je dit spel voor het eerst oppakt, voel je echt dat er een solide spel in zit en bij het openen van de doos realiseer je je dat dat absoluut het geval is. Er is zeker gameplay, en goede gameplay om de prachtige artwork te evenaren. Over prachtige artwork gesproken, ik hou van alle schattige katten en het algehele thema van het spel. Het geheel werkt gewoon zo goed. Zeker eens proberen !

Dit spel is geschonken door Asmodee België en is vanaf april te spelen bij Het Geel Pionneke.
MLEM is te koop bij spelmagazijn.be met 10% korting voor de leden.


Aantal spelers : 2 - 5
Leeftijd : vanaf 8 jaar
Speelduur : 30 - 60 minuten


Reacties

Populaire posts